W najbliższy weekend (1-3 grudnia 2023 r.) do Polski dotrze niż Robin, który przyniesie ze sobą intensywne opady śniegu. W niektórych miejscach spadnie nawet 40-50 cm białego puchu.
- Niebezpieczna pogoda będzie zwłaszcza na południu kraju. Wszystko za sprawą niżu znad Alp o nazwie „Robin”. Nad północną część Polski nadal napływać będzie powietrze pochodzenia arktycznego, ale rejony południowe znajdą się w cieplejszym powietrzu polarnym morskim. Spodziewamy się intensywnych opadów śniegu, nawet ponad 30 cm, lokalnie około 40 cm za cały weekend - ostrzega IMGW.
Fala śnieżyc przetoczy się przez południe kraju (woj. podkarpackie, małopolskie i lubelskie), jednak do intensywnych opadów śniegu może dojść w całej Polsce. Niestety, trudne warunki atmosferyczne mogą doprowadzić do przerw w dostawach prądu, a także paraliżu komunikacyjnego. Co zatem zrobić, gdy nasz pociąg nie dotrze na czas?
Przeczytaj także:Wypadek na oblodzonej drodze - kiedy można dostać odszkodowanie?
Opóźniony pociąg - kiedy przysługuje odszkodowanie?
Zgodnie z przepisami, pasażerowie, których pociąg spóźnia się co najmniej 60 minut, mają prawo ubiegać się o wypłatę odszkodowania. Nieistotna jest natomiast przyczyna takiego opóźnienia, podana przez przewoźnika.
Zwrot kosztów przysługuje jednak tylko na wybrane połączenia. Chodzi o pociągi dalekobieżne takie jak:
- Intercity,
- Express Intercity,
- Expres Intercity Premium,
- Twoje Linie Kolejowe,
- InterRegio,
- połączenia międzynarodowe (kraje UE).
Odszkodowanie może zostać wypłacone w formie bonu albo gotówce. Pasażer musi jednak wyraźnie zadeklarować, która opcja go interesuje.
Ile wynosi odszkodowanie za opóźniony pociąg?
Wysokość odszkodowania za spóźnienie pociągu zależy od tego, ile wynosi opóźnienie. Pasażer ma prawo odebrać:
- 25 proc. ceny biletu - opóźnienie od 60 do 119 minut,
- 50 proc. ceny biletu - opóźnienie powyżej 120 minut.
W rozporządzeniu regulującym kwestie odszkodowań zaznaczono też, że przewoźnik ma prawo do ustalenia progu minimalnego, poniżej którego zwrot nie będzie przysługiwał. Zgodnie z prawem nie może być on niższy niż 4 euro, czyli około 17,8 zł. Jeśli zatem wysokość odszkodowania będzie mniejsza, rekompensata nie zostanie przyznana.
Odszkodowanie za opóźnienie pociągu nie przysługuje w przypadku linii regionalnych, miejskich czy podmiejskich. Oznacza to, że nie zwrotu pieniędzy nie korzystając m.in. z usług Kolei Małopolskich, Kolei Mazowieckich, Kolei Dolnośląskich, Kolei Wielkopolskich, Kolei Śląskich czy POLREGIO.
Opóźniony pociąg - jak złożyć wniosek o odszkodowanie?
Wnioski o wypłatę odszkodowania z tytułu opóźnionego pociągu można dostarczyć do przewoźnika za pośrednictwem poczty tradycyjnej i elektronicznej lub złożyć odpowiedni wniosek w kasie biletowej danego przewoźnika.
Wzór wymaganego wniosku możemy znaleźć w Internecie lub napisać go samodzielnie wpisując informacje takie jak: dane kontaktowe, opis zdarzenia, dane połączenia, wnioskowaną kwotę rekompensaty i numer konta bankowego. Do tego należy dołączyć bilet i opcjonalnie wszelkie rachunki dokumentujące szkody spowodowane opóźnieniem (np. opłata za nocleg, z którego musieliśmy zrezygnować).
Przewoźnik ma 30 dni na rozpatrzenie wniosku o odszkodowanie. Nie każda sprawa zostanie rozpatrzona pozytywnie, ale pasażerowie mają także możliwość odwołania się do innych instytucji.
Jeśli odpowiedź przewoźnika nie będzie satysfakcjonująca można przekazać sprawę do Urzędu Transportu Kolejowego lub Rzecznika Praw Pasażera Kolei, który rozstrzyga polubownie spory finansowe w wysokości od 10 do 20 000 złotych.
Inne prawa pasażera w przypadku opóźnień
Pasażerom w przypadku dużych opóźnień pociągów przysługuje także prawo do:
- bezpłatnego transportu - na stację, do miejsca przeznaczenia lub punktu, z którego odjeżdża zastępczy środek transportu,
- bezpłatnego zakwaterowania - jeśli jest to możliwe i powstała taka konieczność,
- bezpłatnego posiłku - odpowiedniego do czasu opóźnienia.
Warto jednak zauważyć, że nie ma szczegółowych zapisów określających, kiedy dokładnie przysługuje taka możliwość. W przypadku prawa do bezpłatnego posiłku przewoźnicy najczęściej decydują się na wręczenie wody lub słodkiej przekąski np. batonika.
Teoretycznie, pasażerowie mogą też otrzymać posiłki „na ciepło” z wagonu gastronomicznego. Niestety, nie zawsze będzie to możliwe ze względu na ograniczone możliwości takiego punktu gastronomicznego. Żadne regulaminy nie określają także, przy jakim opóźnieniu może zapaść taka decyzja.
Zwrot biletu PKP
Oczywiście, jeśli ze względu na pogodę zmieniły się także nasze plany, mamy możliwość zrezygnowania z podróży. Całą procedurę zwrotu biletu PKP opisaliśmy w naszym kolejowym poradniku.

Strefa Biznesu: Jaką decyzję podejmie w grudniu RPP?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?