Operatorzy komórkowi zwrócą Polakom pieniądze. Rząd szykuje rewolucję w polskim prawie

Bartłomiej Ciepielewski
Bartłomiej Ciepielewski
Po wejściu zmian w życie klienci operatorów telekomunikacyjnych będą mogli ubiegać się o zwrot niewykorzystanych środków
Po wejściu zmian w życie klienci operatorów telekomunikacyjnych będą mogli ubiegać się o zwrot niewykorzystanych środków Tomasz Hołod / Polska Press
We wtorek Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy dotyczący zmian w prawie komunikacji elektronicznej. Nowe regulacje szczególnie odczują dostawcy internetu, telefonów i telewizji. To dobre wieści, ale tylko dla konsumentów.

Spis treści

Przyjęty we wtorek projekt ustawy Prawo komunikacji elektronicznej to obszerny, 312-stronnicowy dokument, który ma zastąpić obowiązujące obecnie prawo telekomunikacyjne. Nowe przepisy to odpowiedź na dyrektywę Unii Europejskiej z grudnia 2018 roku, zakładającą dostosowanie rynku do stale zmieniającej się, elektronicznej rzeczywistości.

W ostatnich latach w Polsce obserwowany jest dynamicznie postępujący proces informatyzacji gospodarki. Wchodzące na rynek rozwiązania technologii informacyjno – komunikacyjnych (ICT) znajdują coraz szersze zastosowanie we wszystkich gałęziach życia społeczno-gospodarczego. Dokonują one przemian m.in. w sposobie prowadzenia biznesu, edukacji, medycynie, a także w administracji państwowej. Wraz z rozwojem mobilnego dostępu do Internetu, a wkrótce także kolejnej generacji systemów dostępu bezprzewodowego, polski i europejski rynek ICT wejdzie w fazę znaczących przemian i stanie się istotnym elementem rozwoju Przemysłu 4.0, czyli cyfrowej rewolucji przemysłowej - czytamy w rządowym komentarzu do projektu.

Zmiany w prawie telekomunikacyjnym

Znaczna część przepisów wymaganych przez UE pokrywa się z obowiązującymi już regulacjami. W projekcie można natomiast wyróżnić następujące nowości:

  • ochrona praw użytkowników poprzez wprowadzenie nowych wymogów informacyjnych oraz zwiększenie uprawnień dotyczących rozwiązywania i zawiązywania umowy,
  • uregulowanie kwestii związanych z zarządzaniem częstotliwościami, zasobami numeracji, a także zagwarantowaniem dostępu do sieci telekomunikacyjnych,
  • uregulowanie zasad wykonywania działalności poprzez wprowadzenie rozwiązań obejmujących nie tylko tradycyjne firmy telekomunikacyjne, ale również operatorów usług Over the Top, czyli komunikatorów i aplikacji internetowych.

Kluczowe, z punktu widzenia konsumenta, będzie objęcie nowymi regulacjami nie tylko tradycyjnych operatorów telekomunikacyjnych, ale również przedsiębiorstwa świadczące usługi komunikacji elektronicznej. Pojawi się także niezależna od dostawców usług porównywarka, w której będzie można sprawdzić wszystkie dostępne na rynku oferty dostępu do usług komunikacyjnych. Przepisy przewidują też jeszcze jedną, korzystną dla klientów zmianę.

Zwrot środków dla abonentów prepaid

Po wejściu zmian w życie, operatorzy usług płatnych zostaną zobowiązani do zapewnienia możliwości odebrania niewykorzystanych środków, które zostały przedpłacone operatorowi przez użytkowników. Oznacza to, że gdy na karcie SIM zostaną niewykorzystane środki, a klient zrezygnuje z usług, będzie mógł odebrać te pieniądze. Nie będą one "znikać" nawet jeśli konto wygaśnie. Jeżeli usługa zostanie zakończona przedterminowo, firma z wypłaconej kwoty pobierze ograniczone środki odszkodowawcze.

Przepisy będą obowiązywały także operatorów aplikacji telekomunikacyjnych. Oznacza to potrzebę wprowadzenia dużych zmian, a nawet rewolucji, gdyż większość z nich oferuje dodatkowe funkcje za opłatą, także w formie prepaid. Po zakończeniu umowy, każdy z operatorów będzie musiał zagwarantować możliwość zwrotu przedpłaconych środków.

Firmy telekomunikacyjne nie chcą zmian

Nowy projekt nie podoba się firmom telekomunikacyjnym, które będą zmagały się z dodatkowymi wydatkami. Przedsiębiorcy twierdzą, że w trakcie zgłaszania zwrotów naruszana będzie prywatność, gdyż klienci będą dyktowali swój numer konta w obecności innych osób.

W praktyce podawanie przez konsumenta 26 cyfr numer rachunku bankowego podczas zakupów, w obecności innych klientów, może stanowić czynność przede wszystkim pozbawioną podstawowych elementów bezpieczeństwa i wysoce niekomfortową dla konsumenta, w szczególności w sytuacji, kiedy pracownik sklepu powtarzać będzie na głos ten numer, w celu prawidłowego jego zapisania - ostrzega Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji.

Telekomy uważają również, że klienci mogliby się pomylić w trakcie dyktowania numeru, przez co środki nie zostałyby im dostarczone. Jak przekazał pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczenstwa Janusz Cieszyński, receptą na to może być zapisywanie numeru na kartce.

- Spodziewam się, że wielu z nich zdecyduje się podać go np. poprzez zapisanie na kartce papieru i przekazanie pracownikowi punktu w sposób praktycznie bezgłośny. W związku z powyższym nie planuję przychylenia się do postulatów PIIT na dalszych etapach procesu legislacyjnego - oświadczył Cieszyński.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Strefa Biznesu - Sytuacja na rynku pracy w 2023 roku

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Piotrek
Od kiedy mam światłowód thenetwork nie mam problemów z internetem. Oglądam co chcę i ile chcę.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie