https://strefabiznesu.pl
reklama

Nie ma biznesu bez dostępności. Nowe obowiązki dla firm od czerwca 2025

Barbara Wesoła
Firmy od miesięcy szykują się na nowe obowiązki, które wejdą w życie już w czerwcu.
Firmy od miesięcy szykują się na nowe obowiązki, które wejdą w życie już w czerwcu. Pixabay
Od 28 czerwca 2025 roku firmy działające na terenie Unii Europejskiej – w tym w Polsce – będą musiały zapewnić dostępność swoich produktów i usług dla osób z niepełnosprawnościami zgodnie z przepisami Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA). To nie tylko obowiązek prawny, ale też szansa na rozwój i zwiększenie konkurencyjności. Sprawdzamy, co to oznacza dla biznesu.

Spis treści

Czym jest Europejski Akt o Dostępności i kogo dotyczy?

Europejski Akt o Dostępności (EAA) to unijna dyrektywa, która zobowiązuje firmy do usuwania barier w dostępie do usług i produktów – zarówno cyfrowych, jak i fizycznych. Choć najczęściej mówi się o ułatwieniach dla osób z niepełnosprawnościami, EAA ma służyć szeroko pojętej inkluzywności.

Zgodnie z przepisami EAA, obowiązki w zakresie dostępności obejmą wszystkie podmioty w łańcuchu dostaw – producentów, importerów, dystrybutorów oraz usługodawców – z wyjątkiem mikroprzedsiębiorstw świadczących usługi, które są wyłączone z obowiązku. Jednak już sama dyrektywa zachęca te najmniejsze firmy do dobrowolnego wdrażania standardów dostępności, wskazując na ich potencjalny wzrost konkurencyjności i rynkowej wiarygodności.

W praktyce EAA obejmuje m.in. sklepy internetowe, banki, operatorów telekomunikacyjnych, firmy transportowe i dostawców usług audiowizualnych.

Celem jest też ujednolicenie przepisów w całej Unii Europejskiej. Wcześniej każde państwo mogło inaczej definiować wymagania dostępności, co było sporym problemem dla firm działających międzynarodowo. W dyrektywie wyraźnie zaznaczono, że jej celem jest „usunięcie barier w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego i umożliwienie podmiotom gospodarczym skoncentrowania zasobów na innowacjach, a nie na dostosowywaniu się do różnych przepisów krajowych”. Regulacja ma nie tylko chronić konsumentów, ale także uproszczyć życie firmom, które działają w kilku krajach jednocześnie.

Główne obowiązki przedsiębiorców

Firmy, niezależnie od branży, będą musiały spełnić szereg nowych wymagań. Choć przepisy dotyczą przede wszystkim produktów i usług cyfrowych, nie ograniczają się wyłącznie do sfery online. Regulacje obejmują również fizyczne punkty styku z klientem, urządzenia samoobsługowe czy dokumentację.

Jeśli chodzi o kanały online, firmy będą musiały spełniać wytyczne WCAG 2.1 na poziomie AA. To m.in. odpowiedni kontrast, możliwość nawigacji bez użycia myszki, czy czytelność dla osób korzystających z czytników ekranu.

Celem jest wyeliminowanie barier, które utrudniają osobom z niepełnosprawnościami korzystanie z oferty firm tak samo swobodnie, jak robią to pozostali konsumenci. To oznacza inwestycje dla firm: zmiany procesów i szkolenia pracowników.

Najważniejsze zadania:

  • Dostosowanie stron internetowych i aplikacji mobilnych do standardu WCAG 2.1, co obejmuje m.in. zapewnienie odpowiedniego kontrastu, tekstów alternatywnych dla obrazów, czytelnych nagłówków oraz możliwości obsługi bez użycia myszy.

  • Zapewnienie alternatywnych kanałów kontaktu np. czatu tekstowego dla osób niesłyszących lub niedosłyszących, formularza z opcją wideo, albo infolinii obsługiwanej przez osoby przeszkolone w komunikacji alternatywnej.

  • Udostępnianie instrukcji i dokumentów w formatach dostępnych cyfrowo, czyli możliwych do odczytania przez czytniki ekranowe i inne technologie wspomagające.

  • Regularne monitorowanie i audytowanie dostępności stron, aplikacji, usług.

  • Szkolenie zespołów odpowiedzialnych za projektowanie produktów, obsługę klienta oraz treści cyfrowe. Dostępność może się stać częścią firmowego „DNA”.

  • Dostosowanie urządzeń samoobsługowych, takich jak bankomaty, terminale płatnicze, biletomaty czy kioski informacyjne – z uwzględnieniem potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, wzrokiem czy słuchem.

Europejski Akt o Dostępności to duże wyzwanie – nie tylko technologiczne, ale też organizacyjne. Wymaga nie tyle jednorazowego dostosowania, co trwałej zmiany podejścia do projektowania produktów i usług – zauważa Karol Tokarski, dyrektor e-commerce w Komputronik.

Zgodnie z dyrektywą, spełnienie wymogów dostępności powinno być możliwe „w rozsądnych granicach”, z uwzględnieniem np. skali działalności czy kosztów wdrożenia. Firmy mogą więc dopasować swoje działania do realnych możliwości – ważne, by podjąć wysiłek i działać systemowo, a nie doraźnie.

Dyrektywa o dostępności to realne korzyści dla firm

Na pierwszy rzut oka nowe przepisy mogą wydawać się wyzwaniem. Firmy boją się kosztów i technicznych wdrożeń. Dostosowanie systemów do wymogów EAA wymaga czasu i zasobów. Szczególnie problematyczna może być wymiana urządzeń samoobsługowych, takich jak terminale płatnicze, które w Polsce objęto szerszym zakresem regulacji niż przewiduje to sama dyrektywa.

A jednak za tymi wyzwaniami kryją się realne szanse. Dostępność to także impuls do rozwoju. Firmy, które podejdą do zmian strategicznie, mogą zyskać przewagę konkurencyjną i otworzyć się na nowe grupy klientów. Nie tylko będą to osoby z niepełnosprawnościami, ale też seniorzy czy osoby z tymczasowymi ograniczeniami.

Firmy nie zostawiają działań na ostatnią chwilę. Komputronik już od miesięcy przygotowuje się do wdrożenia nowych wymagań.

Prowadzimy audyty dostępności, pracujemy nad zgodnością serwisów z WCAG 2.1 i rozwijamy kompetencje zespołów UX, deweloperów i osób odpowiedzialnych za treści – podkreśla Tokarski. Jak dodaje, część wdrożeń firma realizuje etapowo, kładąc nacisk na trwałość i jakość rozwiązań, a nie tylko na „odhaczenie” formalnych wymogów.

W czasach, gdy większość naszych codziennych działań, od zakupów po załatwianie spraw urzędowych, jest wykonywana w świecie online, to dostępność cyfrowa przestaje być niszowym tematem. To dla firm realna przewaga biznesowa. A z drugiej strony, brak ułatwień i dostępności w przestrzeni cyfrowej to prosta droga do utraty klientów i przychodów.

Już w 2023 roku autorzy raportu Business Accessibility Forum sygnalizowali, że firmy, które ignorują potrzeby osób z ograniczeniami sensorycznymi czy motorycznymi, po prostu tracą pieniądze. Tym bardziej, że grupy te rosną. Ponad połowa dorosłych Polaków nosi okulary, a wśród osób 60+ to już ponad 80%. Równocześnie aż 60% ruchu internetowego generują dziś urządzenia mobilne, które dla wielu seniorów są jedynym narzędziem kontaktu z cyfrowym światem.

Zagraniczne dane tylko potwierdzają skalę zjawiska. Według brytyjskiego „Click-Away Pound Report” z 2019 roku, brak dostępności serwisów internetowych kosztował tamtejszy e-handel ponad 17 miliardów funtów rocznie. W kontekście polskiego e-commerce, którego wartość w 2024 roku szacowana była nawet na 130 miliardów złotych, nasuwa się pytanie: ilu klientów i ile przychodów firmy oddają konkurencji tylko dlatego, że ignorują dostępność?

Poprawa dostępności to często również poprawa ogólnego doświadczenia użytkownika, większa użyteczność serwisów i aplikacji, a w efekcie wyższe konwersje i lojalność klientów.

Przykładowe rozwiązania, które warto wdrożyć:

  • Aplikacje z obsługą głosową lub możliwością sterowania bezdotykowego,

  • Intuicyjne i proste w obsłudze formularze kontaktowe,

  • Dokumenty dostępne cyfrowo i np. w wersji Braille’a,

  • Terminale z komunikatami głosowymi i możliwością obsługi bez użycia wzroku,

  • Strony internetowe dostosowane do potrzeb osób starszych – z dużym kontrastem, powiększanym tekstem i prostą nawigacją.

Czerwcowy deadline traktujemy jako ważny punkt kontrolny, ale wiemy, że dostępność to proces, który będzie wymagał stałego zaangażowania. Uważamy, że to nie tylko obowiązek prawny, ale także inwestycja w bardziej dostępne, przyjazne produkty dla wszystkich użytkowników - podsumowuje Karol Tokarski.

Wsparcie dla firm we wdrożeniu

Przedsiębiorcy mogą skorzystać z doradztwa w sprawie EAA i finansowania swoich pomysłów. W ramach unijnych funduszy i wsparcia krajowego dostępne są programy które pomagają przedsiębiorcom w przygotowaniu do nowych wymogów.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oferuje m.in. bezpłatny kurs online „Dostępność produktów i usług biznesowych dla osób ze szczególnymi potrzebami” w ramach Akademii PARP, a także programy takie jak „Dostępność – szansą na rozwój 3” czy tematyczny nabór w „Ścieżce SMART – Dostępność”, w którym można uzyskać dofinansowanie m.in. na technologie wspierające osoby z niepełnosprawnościami. Zgłoszenia do wybranych programów trwają jeszcze do 12 czerwca 2025 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu