Zaawansowana technologia na służbie przemysłu morskiego
Saab Leopard to nie tylko kolejny ROV (Remotely Operated Vehicle) w flocie Grupy Kapitałowej LOTOS Petrobaltic, ale przede wszystkim pierwsze urządzenie tak wszechstronnie przystosowane do prowadzenia podwodnych prac serwisowych. W przeciwieństwie do dotychczas wykorzystywanych podwodnych pojazdów inspekcyjno-obserwacyjnych Falcon, Leopard został zaprojektowany jako WROV (Remotely Operated Vehicle Work Class), co oznacza jego zdolność do wykonywania skomplikowanych zadań serwisowych na głębokościach do 3000 metrów.
Dzięki wysokiej odporności na silne podwodne prądy oraz wysokie ciśnienie na dnie morza, pojazd ten może efektywnie wspomagać prace związane z pomiarami konstrukcji podwodnych, inspekcjami rurociągów i tras kablowych, podwodnymi cięciami elementów stalowych, badaniami nieniszczącymi oraz obsługą instalacji głowicowych.
– Dodatkową zaletą konstrukcji Leoparda jest możliwość jego rozbudowy i konfiguracji do wykonywania kompleksowych prac serwisowych, pomiarów i podwodnych inspekcji – mówi Wojciech Królikowski, prezes zarządu Technical Ship Management.
Krok w przyszłość
Wdrożenie Saab Leopard do eksploatacji to nie tylko kwestia posiadania zaawansowanego technicznie urządzenia, ale również zapewnienie odpowiednich umiejętności operatorom. W tym celu, jak podkreśla Wojciech Królikowski, rozpoczęto od rozbudowy zespołu operatorów pojazdów podwodnych oraz wysłania personelu na specjalistyczne szkolenie w ośrodku w Andaluzji, dedykowane obsłudze pojazdów klasy Work.
– W pierwszym etapie rozbudowaliśmy zespół operatorów pojazdów podwodnych oraz w ramach podnoszenia kompetencji wysłaliśmy personel na specjalistyczne szkolenie w ośrodku w Andaluzji dedykowane obsłudze pojazdów klasy Work. Kolejnym krokiem będzie przystosowanie statku ahts BAZALT II, poprzez wbudowanie podestów umożliwiających wodowanie pojazdu poza obrys burty statku przy pomocy systemu LARS. Przystosowane zostaną także nasze platformy znajdujące się w polskiej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego, co umożliwi wykonywanie pracy bezpośrednio z burty platformy i czasowe uwolnienie statku do równoległego wykonywania innych zadań. Należy dodać, iż WROV, poza świadczeniem usług w ramach Grupy Kapitałowej LOTOS Petrobaltic, będzie mógł świadczyć usługi na zewnętrznym rynku usług Oil & Gas oraz MEW – dodaje Królikowski.
Obecna konfiguracja Saab Leopard obejmuje m.in. system sonarowy, pięć kamer, laser do wykonywania pomiarów, wielofunkcyjny chwytak, tarczę tnącą, system pogłębiania, narzędzie czyszczące, ultradźwiękowy miernik grubości oraz wielozadaniowy podajnik. To wyposażenie sprawia, że Leopard jest nie tylko bardzo zaawansowanym pojazdem, ale również przystosowanym do wykonywania skomplikowanych zadań, które dotychczas wymagały znacznie większego nakładu czasu i środków.
GK LOTOS Petrobaltic, dzięki ponad 30-letniemu doświadczeniu w branży offshore, oferuje szeroki wachlarz usług związanych z poszukiwaniem i eksploatacją złóż ropy i gazu, a także kompleksową obsługą logistyczną. Wprowadzenie Saab Leopard do floty to nie tylko krok naprzód w zakresie technologii i efektywności prac podwodnych, ale również element szerszej strategii Grupy ORLEN, mającej na celu wsparcie transformacji energetycznej i angażowanie się w łańcuch dostaw na rzecz zeroemisyjnych inwestycji na Morzu Bałtyckim.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
źródło: PAP
