Orzeczenie TSUE w sprawie Booking.com. Czy platforma rezerwacyjna może zabraniać hotelom dawania niższych cen?

Katarzyna Laszczak
Opracowanie:
Niemieckie sądy skierowały zapytanie do TSUE, czy klauzule narzucane przez Booking.com są zgodne z unijnym prawem konkurencji.
Niemieckie sądy skierowały zapytanie do TSUE, czy klauzule narzucane przez Booking.com są zgodne z unijnym prawem konkurencji. pixabay.com
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że platforma rezerwacyjna Booking.com nie może stosować tzw. klauzul parytetowych, które zabraniają hotelom oferowania niższych cen za noclegi na ich własnych stronach internetowych lub na innych platformach.

Przez długi czas Booking.com wprowadzał klauzule parytetowe w umowach z hotelami, co oznaczało, że obiekty współpracujące z platformą zobowiązywały się nie oferować lepszych cen ani korzystniejszych warunków zakwaterowania na swoich własnych stronach internetowych ani na innych platformach rezerwacyjnych. Istniały dwa rodzaje tych klauzul: szeroki i wąski parytet.

Współpraca hoteli z Booking.com polegała na tym, że płaciły one prowizję za każdą rezerwację dokonaną za pośrednictwem platformy. Choć hotele mogły sprzedawać swoje usługi poza platformą, były ograniczone klauzulami parytetowymi, które narzucały im pewne warunki.

Niemieckie sądy podważają zasadność klauzul

Niemieckie sądy zakwestionowały legalność tych ograniczeń i skierowały zapytanie do TSUE, czy klauzule narzucane przez Booking.com są zgodne z unijnym prawem konkurencji. Niemiecki federalny urząd ds. ochrony konkurencji wcześniej doszedł do wniosku, że te klauzule są sprzeczne z prawem. Równocześnie, Booking.com zwrócił się do sądu rejonowego w Amsterdamie o potwierdzenie ważności klauzul, ponieważ spółka ma siedzibę w Holandii. Sąd ten również przekazał sprawę do TSUE.

Decyzja TSUE w sprawie Booking.com

W swoim wyroku z czwartku 19.09. TSUE podkreślił, że system rezerwacji za pośrednictwem platform takich jak Booking.com jest korzystny dla konsumentów, umożliwiając im dostęp do szerokiej gamy ofert, porównanie cen i warunków pobytu. Jednocześnie platforma ta pozwala hotelom na zwiększenie widoczności.

Jednakże TSUE stwierdził, że klauzule narzucane przez Booking.com nie są obiektywnie niezbędne do realizacji celów platformy i nie są proporcjonalne z punktu widzenia prawa o ochronie konkurencji. Zdaniem Trybunału, takie zapisy mogą ograniczać konkurencję między różnymi platformami rezerwacyjnymi oraz wypierać małe i nowe platformy z rynku.

Zakazywanie hotelom oferowania tańszych usług na ich własnych kanałach również nie wydaje się być niezbędne do zapewnienia rentowności Booking.com, według TSUE. Ponadto takie działania są sprzeczne z nowymi unijnymi przepisami o rynkach cyfrowych (DMA), które regulują działalność dużych platform cyfrowych, aby zapewnić uczciwą konkurencję na wspólnym rynku UE.

Źródło: PAP

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu