Oszczędzamy na świętach. Kupiliśmy mniej prezentów i zrezygnowaliśmy z tradycyjnej choinki

OPRAC.:
Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
Z zakupu tradycyjnego drzewka i tworzących klimat ozdób chce zrezygnować już blisko co piąty Polak.
Z zakupu tradycyjnego drzewka i tworzących klimat ozdób chce zrezygnować już blisko co piąty Polak. pixabay
W tym roku kolacja wigilijna będzie skromniejsza już dla niemal połowy polskich rodzin. Na stołach nie znajdziemy 12 potraw, bo co trzeci Polak planuje oszczędzać na jedzeniu i przygotuje ich mniej. Z kolei co dziesiąty całkowicie zrezygnuje z obdarowywania bliskich, a co piąta osoba nie kupi tradycyjnej choinki – wynika z badania wykonanego na zlecenie BIG InfoMonitor.

Spis treści

Nasi rodacy coraz uważniej przyglądają się swoim finansom i ograniczają wydatki, także te przeznaczone na celebrowanie ważnych wydarzeń.

Z badania Quality Watch dla BIG InfoMonitor wynika, że kryzys sprawił, iż dla wielu, bo aż 42 proc. pytanych, Gwiazdka w tym roku będzie skromniejsza niż w latach ubiegłych. Dla porównania, w 2021 takiej odpowiedzi udzieliło tylko 26 proc. ankietowanych.

Wydatki ograniczają osoby starsze i te posiadające dzieci

Prof. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor wskazuje, że ograniczenie wydatków w szczególności planują osoby po 65 r.ż. (49 proc.), co nie powinno dziwić.

Osoby z tej grupy wiekowej znajdują się obecnie w niezwykle trudnej sytuacji finansowej. Świadczenia takie jak renta czy emerytura nie starczają im już na pokrycie nawet najbardziej podstawowych potrzeb. Stąd rosnące w zastraszającym tempie ceny skutecznie odstraszają entuzjastów wystawnych wigilijnych kolacji. Nawet tych starszych, dla których tradycja gra przecież ogromną rolę – mówi Rogowski.

Święta skromniejsze niż zwykle istotnie częściej urządzą też osoby posiadające dzieci (46 proc.) niż osoby niemające potomstwa (37 proc.). Dla 56 proc. Polaków tegoroczne Boże Narodzenie będzie takie, jak zawsze – czyli ani bardziej, ani mniej wystawne.

Ile wydaliśmy na święta i co kupujemy?

W tym roku Polacy wydali średnio 1157 zł na organizację Świąt Bożego Narodzenia. Największa część tej kwoty przypada na prezenty świąteczne (średnio 431 zł) oraz na jedzenie (średnio 426 zł).

Wydatki na inne kategorie, w tym ozdoby, wyjazdy, czy środki czystości zamykają się w przedziałach od 50 do 110 zł. Zwraca uwagę duża rozpiętość wydatków – każdorazowo od 0 zł (osoby deklarujące, że nie wydadzą nic na dany cel) do nawet 5000 zł - w kategorii prezenty.

Oszczędzamy przede wszystkim na świątecznych potrawach

Pomimo że na żywność wydamy w tym roku średnio o 40 zł więcej niż przed 12 miesiącami, to nie dziwi już fakt, że na wigilijnych stołach znajdziemy mniej. Wśród prawie 65 proc. respondentów deklarujących, że będzie musiało z czegoś zrezygnować, najliczniejszą grupę (31 proc.) stanowią ci, którzy będą oszczędzać właśnie na jedzeniu. I ponownie, są to głównie seniorzy – aż dla 42 proc. z nich przygotowanie dwunastu tradycyjnych potraw, z powodu rosnących cen produktów spożywczych, będzie w 2022 nieosiągalne. Żadnych świątecznych wydatków na żywność nie poniesie 6 proc. Polaków.

Zapraszamy też mniej gości, zrezygnujemy z wyjazdów

W tym roku będzie nas przy świątecznym stole mniej, bo co siódma osoba (14 proc.), w związku z oszczędnościami, zrezygnuje z zapraszania gości. Wśród osób, które udzieliły takiej odpowiedzi, przewagę mają te w grupie wiekowej 65+ – 23 proc. spędzi ten czas samotnie.

W większości pozostaniemy w domach, w gronie najbliższej rodziny. Wydatki na wyjazdy ponosić będzie mniej niż połowa Polaków (44 proc.), przy czym ponad 300 zł wyda na ten cel zaledwie 5 proc. z nich.

Starsi ludzie rezygnują z kupowania prezentów

Niemal co trzeci badany (30 proc.) nie obdaruje w tym roku swoich bliskich drogimi prezentami. Z kupowania kosztownych przedmiotów zrezygnują głównie osoby po 65 r.ż. (36 proc.). 22 proc. Polaków kupi mniej upominków, a 10 proc. w ogóle zrezygnuje z tego zwyczaju.

Z badania BIG InfoMonitor wynika, że średnio 431 zł, to o 20 zł mniej niż w 2021. Biorąc pod uwagę wzrost cen, możemy spodziewać się zatem, że pod choinką znajdziemy zdecydowanie mniej paczek niż w latach ubiegłych.

Co piąty Polak rezygnuje z tradycyjnej choinki

Problematyczna można stać się również kwestia, gdzie umieścić podarunki. Z zakupu tradycyjnego drzewka i tworzących klimat ozdób chce zrezygnować już blisko co piąty (19 proc.) biorący udział w badaniu.

Prof. Waldemar Rogowski tłumaczy, że wysoka, nie widziana od dwóch dekad inflacja, z którą mierzą się dziś Polacy, sprawiła, że pomimo tego, że podczas świątecznych zakupów uszczuplą oni swoje portfele bardziej niż przed rokiem, to będą zmuszeni także zrezygnować z wielu swoich przyzwyczajeń i tradycyjnych wydatków.

Dla wielu rodzin będzie to z pewnością trudny czas (…) Z drugiej strony widać też bardziej odpowiedzialne podejście do zaciągania kredytów i pożyczek finansujących zakupy świąteczne, a powiedzenie, które jeszcze niedawno powszechnie funkcjonowało w polskim społeczeństwie, czyli „zastaw się, a postaw się” coraz częściej odchodzi do lamusa. Zaciąganie zobowiązań kredytowych czy pożyczkowych w celu pokrycia brakujących środków na finansowanie wydatków świątecznych zadeklarowało niespełna 3 proc. Polaków. A jeśli już ktoś się na to decyduje, to są to stosunkowo niewielkie kwoty – mówi ekspert.

Święta finansujemy z bieżących środków

Zdecydowana większość Polaków sfinansuje święta z bieżących środków, na co wskazuje 84 proc. badanych, a tylko 13 proc. sięgnie po oszczędności. Na różne formy zadłużania się w celu pokrycia wydatków świątecznych wskazuje tylko 3 proc. osób. Polacy wykorzystają też świąteczne premie i bony pracownicze na organizację świąt.

Prezenty kupujemy w internecie

Zakupy przez internet znów zyskały na popularności. Największa grupa badanych deklaruje, że prezenty kupują głównie przez internet (35 proc.), a 9 proc. kupuje je wyłącznie w sieci. W stosunku do roku ubiegłego nieznacznie wzrosła liczba osób kupujących wyłącznie/głównie online (44 proc. w 2022 roku vs 41 proc. w 2021). Wybór formy zakupu powiązany jest z wiekiem. Im starsza grupa wiekowa, tym częstsze zakupy w sklepach stacjonarnych.

- Przeniesienie się do wirtualnych galerii handlowych, może wynikać z faktu, że Polacy szukają oszczędności. Internet daje w tym zakresie więcej możliwości – łatwiej jest porównać ceny i skorzystać z atrakcyjnej promocji – komentuje Waldemar Rogowski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu