Spis treści
- Słodycze chętniej kupujemy w małych sklepach
- Jakie słodycze kupowaliśmy na święta? Do wyboru aż 30 wariantów czekolad
- Czekolada na prezent i do wypieków. Które marki zagościły w naszych domach?
- Święta z piernikami, ale dostępność wypieków ograniczona
- Szczytowa sprzedaż pralin w grudniu
- Figurki czekoladowe cieszą najmłodszych
Do kategorii słodyczy paczkowanych zaliczamy m.in. czekolady, praliny, ciastka, batony czekoladowe i chłodzone, rogaliki, babeczki i torciki. Do tej kategorii należą również cukierki, gumy do żucia, żelki i pianki czy wszelkie słodycze z zabawką. Tego typu produkty kupić możemy zarówno w mniejszych, jak i większych sklepach, jednak największe znaczenie przypada tutaj kanałowi dyskontów odpowiadającemu ponad połowie kupowanych opakowań w kategorii.
Słodycze chętniej kupujemy w małych sklepach
Z danych CMR wynika, że prawie co trzecie opakowanie jest kupowane w sklepach małoformatowych do 300 mkw. (ok. 30 proc.), natomiast najmniej opakowań nabywamy w supermarketach (13 proc.) i hipermarketach (ok. 6 proc.).
W sklepach małoformatowych do 300 mkw kategoria słodyczy paczkowanych odnotowuje wzrost wartości sprzedaży o 16 proc. w okresie październik 2021 r. – wrzesień 2022 r. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Poza wzrostem wartości sprzedaży, obserwowany jest również wzrost liczby sprzedanych opakowań o około 9 proc.
Jakie słodycze kupowaliśmy na święta? Do wyboru aż 30 wariantów czekolad
W okresie świąt szczególnie wzrosła wartość sprzedaży:
- czekolad,
- pierników
- oraz figurek czekoladowych.
Konsument sięgający po czekoladę w grudniu mógł przebierać średnio w 30 wariantach w cenie ok. 4,8 zł za opakowanie.
Czekolada na prezent i do wypieków. Które marki zagościły w naszych domach?
CMR wskazuje, że najczęściej wybieranymi czekoladami były produkty marki Milka, producenta Mondelez oraz Wedel. Czekolady w tabliczkach okazują się nie tylko idealnym podarunkiem dla bliskich, ale również doskonałym składnikiem świątecznych wypieków.
Wśród najpopularniejszych opcji o gramaturze do 100g napotkamy między innymi wariant Kinder Chocolate Milk w kartonie 50 i 100 g oraz Milki Alpine Milk 100 g, natomiast w wersji większej, powyżej 100 g – Milkę Oreo o gramaturze 300 g, Alpen Gold Nussbeisser w opakowaniu 220 g czy Milkę Toffe Wholenut 300 g.
Święta z piernikami, ale dostępność wypieków ograniczona
Na szczególną uwagę w tym okresie zasługują pierniki, których liczba sprzedanych opakowań jest zwykle nawet ponad 2,5 -krotnie większa niż w sezonie wiosenno-letnim.
Jednak ta kategoria nie jest dostępna w każdym sklepie małoformatowym do 300 mkw., a jedynie w 3/4 sklepów. W grudniu sklepy te oferowały około 5 wariantów do wyboru, średnio w cenie 4,10 zł za opakowanie.
Szczytowa sprzedaż pralin w grudniu
Wśród wcześniej wymienionych rodzajów słodyczy część zaliczamy szczególnie do kategorii prezentowych. Praliny osiągnęły w grudniu szczytową sprzedaż w liczbie opakowań, przewyższając tę uzyskiwaną w miesiącach, kiedy przypadają Walentynki czy Dzień Matki.
Jak podaje CMR, oferta pralin jest zdecydowanie bogatsza w porównaniu do pierników, w grudniu spotkamy średnio 18 różnych wariantów w sklepach małego formatu, z czego 7 dotyczy podkategorii bombonierek.
Decydując się na praliny, konsument ponosi średni koszt 13,10 zł za opakowanie, a najczęściej dokonany wybór uwzględnia marki: Wedel Ptasie Mleczko, Ferrero Raffaello i Toffifee (Storck).
Figurki czekoladowe cieszą najmłodszych
W kontekście świąt warto wspomnieć także o figurkach czekoladowych, które cieszą szczególnie najmłodszych. Zyskują one na popularności dwa razy w roku, w okresie Bożego Narodzenia pod postacią Mikołaja, bałwanka czy misia oraz Wielkanocy, przyjmując wtedy formy zajączka, baranka, kurczaczka czy jajek.
Podobnie jak w przypadku pierników, kategorię figurek czekoladowych spotykamy w grudniu w 3/4 sklepów małoformatowych do 300 mkw., mając średnio wybór spośród 5 różnych dostępnych produktów. Średnia cena za figurkę wynosi ok. 2,20 zł za opakowanie i dotyczy zwykle mniejszej gramatury 30-60 g.
