https://strefabiznesu.pl
reklama

Czekolada jak złoto. Cena kakao bije rekordy, ale sprzedaż w Polsce nie zwalnia

Oliwia Marciszewska
„Słodka” inflacja. Dlaczego za ulubione słodycze płacimy coraz więcej?
„Słodka” inflacja. Dlaczego za ulubione słodycze płacimy coraz więcej? ANDRZEJ BANAS
Czekolada, lody, ciastka — Polacy kochają słodycze jak mało kto. I wcale nie przestają ich kupować, mimo że ceny w sklepach potrafią przyprawić o zawrót głowy. Rynek słodyczy rośnie jak na drożdżach, a producenci nie mogą narzekać na brak klientów. Jakie łakocie królują w naszych koszykach? Które segmenty zarabiają najlepiej? I dlaczego czekolada jeszcze długo nie stanieje?

Spis treści

Polski rynek słodyczy

W okresie od lipca 2022 do czerwca 2023 wartość polskiego rynku słodyczy osiągnęła 10,315 miliarda złotych, co stanowi wzrost o 17,3 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Według raportu mBanku, szacowane przychody ze sprzedaży słodyczy w Polsce w 2023 roku wyniosły 10,9 miliarda dolarów amerykańskich, co stanowi wzrost o 12,1 proc. rok do roku.

Polski rynek słodyczy jest zróżnicowany i obejmuje m.in. następujące kategorie produktów:

  • ciastka i herbatniki stanowią 40,5 proc. jego wartości;

  • lody29,5 proc.;

  • produkty na bazie cukru 24,8 proc.;

  • wyroby czekoladowe 5,2 proc.

Na poziom cen słodyczy wpływają przede wszystkim ceny surowców spożywczych oraz opakowaniowych. Kakao i cukier, będące podstawowymi składnikami wielu produktów znacząco podrożały w ostatnich latach.

Na zdjęciu: czekolada E. Wedel podczas produkcji.
Na poziom cen słodyczy wpływają przede wszystkim ceny surowców spożywczych oraz opakowaniowych. Kakao i cukier, będące podstawowymi składnikami wielu produktów znacząco podrożały w ostatnich latach. Na zdjęciu: czekolada E. Wedel podczas produkcji.

Te czynniki wpływają na końcową cenę słodyczy

– Na poziom cen słodyczy wpływają przede wszystkim ceny surowców spożywczych oraz opakowaniowych. Kakao i cukier, będące podstawowymi składnikami wielu produktów znacząco podrożały w ostatnich latach – mówi Strefie Biznesu Maciej Herman, dyrektor zarządzający firmy E. Wedel. – Szczególnie kakao osiągnęło rekordowe ceny – jest obecnie czterokrotnie droższe niż dwa lata temu. Ceny kakao wzrosły głównie z powodu trudnych warunków pogodowych w Afryce Zachodniej. Ponadto wysoki popyt na ten surowiec dodatkowo zaostrzył niedobory i przyczynił się do rekordowych jego cen. Podobny trend obserwujemy w przypadku masła i mleka – uzupełnia.

Rozmówca dodaje, iż do tego należy doliczyć koszty pracy, energii i paliw, które bezpośrednio wpływają na wydatki związane z produkcją i transportem.

– Nie można pominąć również wzrostu kosztu większości usług wspierających działanie biznesu, a także koniecznych działań wynikających z unijnych regulacji. Przykładem mogą być koszty wprowadzenia całego systemu należytej staranności w ramach Rozporządzenia o Produktach Wolnych od Wylesiania, a także z przepisów dotyczących opakowań, związanych z nowymi wytycznymi dotyczącymi ich projektowaniem czy zdatnością do recyklingu – wymienia Herman.

Główne rynki eksportowe

Zdaniem Hermana najważniejszymi odbiorcami polskich słodyczy są kraje Unii Europejskiej, na czele z Niemcami, które odpowiadają za 25 proc. eksportu. Istotną rolę odgrywają także Czechy, Francja i Włochy. Poza UE kluczowymi rynkami są Wielka Brytania oraz Stany Zjednoczone, a także kraje Bliskiego Wschodu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

– Produkty firmy E. Wedel można znaleźć w niemal 50 krajach na całym świecie, w tym m.in. Niemczech, w Ukrainie, na Węgrzech, w Kanadzie, RPA, Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Indiach i w Bułgarii. Obecnie kluczowymi rynkami dla firmy są Stany Zjednoczone i Wielka Brytania – mówi dyrektor zarządzający przedsiębiorstwa.

Wartość światowego rynku słodyczy według firmy E. Wedel
Wartość światowego rynku słodyczy według firmy E. Wedel

Na tym producenci słodyczy chcą budować przewagę konkurencyjną w najbliższych latach

Zdaniem eksperta dla konsumentów z roku na rok coraz bardziej istotna staje się odpowiedzialność biznesu. Na wartości zyskuje transparentna komunikacja widoczna np. w sposobie znakowania produktów, projektowaniu ich opakowań czy doborze składników, a także działania, zaangażowanie społeczne i środowiskowe w zgodzie z wartościami, które są bliskie konsumentom.

– Firma E. Wedel stara się wychodzić też z innymi inicjatywami, jak np. dobrze znane od lat Pijalnie Czekolady, muzeum Fabryka Czekolady E. Wedel czy poprzez wchodzenie w nieoczywiste współprace z innymi markami, jak np. ta z Tymbarkiem, OnlyBio czy Gattą – dodaje Herman.

Czy rosnące zainteresowanie „zdrowymi słodyczami” zmienia ofertę polskich firm?

– Nie traktowałbym tego trendu jak rewolucji, która zdominuje rynek słodkich przekąsek. Z naszych obserwacji wynika, że konsumenci nadal w słodyczach (szczególnie czekoladowych) poszukują głównie przyjemności smaku – jeśli jest ona połączona z funkcjonalnością, tym lepiej, ale nie jest to warunek konieczny – mówi Herman.

Firmy, odpowiadając na potrzeby konsumentów, wprowadzają produkty z obniżoną zawartością cukru, bogate w białko, z naturalnymi składnikami oraz bez sztucznych barwników czy konserwantów.

– Odpowiadając na potrzeby naszych klientów wprowadziliśmy do portfolio linię czekolad i batonów „Wedel Plus Magnez”. Wspomniane produkty wzbogaciliśmy dodatkową ilością magnezu, aby wspomóc uzupełnianie codziennego zapotrzebowania na ten składnik diety. Każda porcja czekolady (2 paski) lub jeden baton dostarczają minimum 30 proc. RWS (Referencyjna Wartość Spożycia) magnezu. Dodatkowo w naszych produktach wykorzystujemy cytrynian magnezu, który jest doskonale przyswajalną formą tego pierwiastka – przekazuje specjalista.

O Firmie E. Wedel

Firma cukiernicza założona w 1851 roku. Wśród jej produktów znajdują się m. in.: Ptasie Mleczko, Mieszanka Wedlowska, czekolady, ciastka, wafle, praliny, batony oraz Torcik Wedlowski. Zatrudniona obecnie blisko 1300 osób, wliczając w to pracowników sprzedaży terenowej.

W 2024 roku przedsiębiorstwo otworzyło, jedyne w Europie, multisensoryczne muzeum czekolady – Fabryka Czekolady E. Wedel.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Ceny paliw znów w dół. Tak tanio nie było od miesięcy

Ceny paliw znów w dół. Tak tanio nie było od miesięcy

Poczta Polska straciła status wiodącego operatora pocztowego

Poczta Polska straciła status wiodącego operatora pocztowego

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu