Spis treści
Platformy analityczno-badawczej UCE Research i Grupy BLIX opublikowały cykliczny raport dotyczący preferencji i intencji zakupowych polskich konsumentów przed Świętami Bożego Narodzenia.
Wynika z niego, że 81 proc. Polaków planuje ograniczyć wydatki na świąteczne zakupy spożywcze. W zeszłym roku przed świętami, zamiar ograniczenia wydatków żywnościowych deklarowało 45 proc. konsumentów.
Z kolei 11 proc. ankietowanych nie przewiduje takich ograniczeń, w ubiegłym roku takie deklaracje złożyło 40 proc.
Nie tyle oszczędzamy, co nie chcemy wydać więcej niż rok temu
Marcin Lenkiewicz z Grupy BLIX podkreśla, że tegoroczny wynik jest dużą zmianą w porównaniu z rokiem ubiegłym. - Wzrost cen jest oczywiście głównym motorem chęci zaoszczędzenia, ale nie tylko. Nie tyle chcemy oszczędzać, co nie wydawać więcej na święta lub postarać się w ramach zeszłorocznego budżetu kupić jak najwięcej produktów – zaznacza.
Ile wydany w tym roku na świąteczne jedzenie?
Z raportu wynika, że w tym roku blisko co trzeci badany planuje przeznaczyć na zakupy spożywcze od 101 do 200 zł w przeliczeniu na jedną osobę.
Kwotę od 201 do 300 zł planuje przeznaczyć na ten cel 17 proc. respondentów.
16 proc. ankietowanych oświadczyło, że wyda 100 zł na osobę i tyle samo nie potrafiło określić kwoty jaką wydadzą na spożywcze zakupy świąteczne.
Z kolei co dziesiąty badany zadeklarował wydatki na ten cel w kwocie od 301 do 400 zł.
7 proc. Polaków zmierz wydać od 401 500 zł, a kwoty powyżej 500 zł planuje 6 proc. pytanych.
Będziemy szukać promocji
Prawie 90 proc. ankietowanych zadeklarowało, że tegoroczne świąteczne zakupy spożywcze zrobi w promocjach, a tylko 2 proc. z nich postawi na ceny regularne.
Zdaniem co dwudziestego respondenta, że ta kwestia nie ma znaczenia.
Według Marcina Lenkiewicza z Grupy BLIX, do promocji Polacy są już tak mocno przyzwyczajeni, że właściwie bez obniżek czują, jakby przepłacali.
Ekspert zaznacza, że sieci handlowe dobrze o tym wiedzą, dlatego już na początku grudnia umieszczają na okładkach swoich materiałów promocyjnych głównie produkty kojarzone ze świętami.
- Oferując takie artykuły w okazyjnych cenach, chcą przyciągnąć klientów do sklepów na większe zakupy, a przy tym dobrze zarobić na całym koszyku. To doskonale przemyślana i sprawdzona strategia, która funkcjonuje na rynku od wielu lat – wyjaśnia Lenkiewicz.
Na zakupy tylko z listą
94 proc. Polaków zadeklarowało, że będzie kupować świąteczne produkty z listą zakupów. Tylko 4 proc. ankietowanych zapewniło, że nie zamierza tego praktykować.
Zdaniem Lenkiewicza, lista zakupów zdecydowanie pomaga je zaplanować i trzymać się ustalonego budżetu. - Pozwala także na porównanie oferty i korzystne planowanie wizyt w poszczególnych sklepach – mówi ekspert.
Badanie na potrzeby raportu, zostało przeprowadzone w pierwszych dniach grudnia br. przez UCE Research i Grupę BLIX metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na próbie 1105 konsumentów odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich gospodarstwach domowych.
Źródło: PAP
