Polacy planują ograniczyć świąteczne wydatki, ale nie chcą kupować mniej

OPRAC.:
Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
Prawie 90 proc. ankietowanych zadeklarowało, że tegoroczne świąteczne zakupy spożywcze zrobi w promocjach, a tylko 2 proc. z nich postawi na ceny regularne.
Prawie 90 proc. ankietowanych zadeklarowało, że tegoroczne świąteczne zakupy spożywcze zrobi w promocjach, a tylko 2 proc. z nich postawi na ceny regularne. Fot. Mariusz Kapa³A / Gazeta Lubuska
81 proc. naszych rodaków planuje ograniczyć wydatki na zakupy spożywcze w najbliższe święta. W ubiegłym roku taki zamiar deklarowało 45 proc. respondentów – wynika za raportu UCE Research i Grupy BLIX. Zdaniem ekspertów nie tyle chodzi nam o oszczędzanie, ile o zmieszczenie się z wydatkami w zeszłorocznym budżecie. Liczymy w tej kwestii na promocje.

Spis treści

Platformy analityczno-badawczej UCE Research i Grupy BLIX opublikowały cykliczny raport dotyczący preferencji i intencji zakupowych polskich konsumentów przed Świętami Bożego Narodzenia.

Wynika z niego, że 81 proc. Polaków planuje ograniczyć wydatki na świąteczne zakupy spożywcze. W zeszłym roku przed świętami, zamiar ograniczenia wydatków żywnościowych deklarowało 45 proc. konsumentów.

Z kolei 11 proc. ankietowanych nie przewiduje takich ograniczeń, w ubiegłym roku takie deklaracje złożyło 40 proc.

Nie tyle oszczędzamy, co nie chcemy wydać więcej niż rok temu

Marcin Lenkiewicz z Grupy BLIX podkreśla, że tegoroczny wynik jest dużą zmianą w porównaniu z rokiem ubiegłym. - Wzrost cen jest oczywiście głównym motorem chęci zaoszczędzenia, ale nie tylko. Nie tyle chcemy oszczędzać, co nie wydawać więcej na święta lub postarać się w ramach zeszłorocznego budżetu kupić jak najwięcej produktów – zaznacza.

Ile wydany w tym roku na świąteczne jedzenie?

Z raportu wynika, że w tym roku blisko co trzeci badany planuje przeznaczyć na zakupy spożywcze od 101 do 200 zł w przeliczeniu na jedną osobę.

Kwotę od 201 do 300 zł planuje przeznaczyć na ten cel 17 proc. respondentów.

16 proc. ankietowanych oświadczyło, że wyda 100 zł na osobę i tyle samo nie potrafiło określić kwoty jaką wydadzą na spożywcze zakupy świąteczne.

Z kolei co dziesiąty badany zadeklarował wydatki na ten cel w kwocie od 301 do 400 zł.

7 proc. Polaków zmierz wydać od 401 500 zł, a kwoty powyżej 500 zł planuje 6 proc. pytanych.

Będziemy szukać promocji

Prawie 90 proc. ankietowanych zadeklarowało, że tegoroczne świąteczne zakupy spożywcze zrobi w promocjach, a tylko 2 proc. z nich postawi na ceny regularne.

Zdaniem co dwudziestego respondenta, że ta kwestia nie ma znaczenia.

Według Marcina Lenkiewicza z Grupy BLIX, do promocji Polacy są już tak mocno przyzwyczajeni, że właściwie bez obniżek czują, jakby przepłacali.

Ekspert zaznacza, że sieci handlowe dobrze o tym wiedzą, dlatego już na początku grudnia umieszczają na okładkach swoich materiałów promocyjnych głównie produkty kojarzone ze świętami.

- Oferując takie artykuły w okazyjnych cenach, chcą przyciągnąć klientów do sklepów na większe zakupy, a przy tym dobrze zarobić na całym koszyku. To doskonale przemyślana i sprawdzona strategia, która funkcjonuje na rynku od wielu lat – wyjaśnia Lenkiewicz.

Na zakupy tylko z listą

94 proc. Polaków zadeklarowało, że będzie kupować świąteczne produkty z listą zakupów. Tylko 4 proc. ankietowanych zapewniło, że nie zamierza tego praktykować.

Zdaniem Lenkiewicza, lista zakupów zdecydowanie pomaga je zaplanować i trzymać się ustalonego budżetu. - Pozwala także na porównanie oferty i korzystne planowanie wizyt w poszczególnych sklepach – mówi ekspert.

Badanie na potrzeby raportu, zostało przeprowadzone w pierwszych dniach grudnia br. przez UCE Research i Grupę BLIX metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na próbie 1105 konsumentów odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich gospodarstwach domowych.
Źródło: PAP

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

Targus

Targus Clamshell do 13,3 " (CN313)

60,89 zł

kup najtaniej

DEFENDER

Defender Monte 17'' Czarny

47,40 zł

kup najtaniej

Samsonite

SAMSONITE Vectura Evo Bailhandle 17,3" Czarny

399,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Nowe narządzie do walki z cyberprzestępczością od CERT Polska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie