Pandemia zmieniła hierarchię wartości ponad połowy Polaków. Jesteśmy bardziej troskliwi, mamy więcej czasu dla bliskich

Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Czas pandemii pokazał, że jesteśmy niezwykle troskliwym i opiekuńczym narodem. Widać to szczególnie wśród kobiet. Prawie każda z nas (92%) podczas epidemii troszczyła się o osoby w swoim otoczeniu – rodziców, teściów, partnera, dzieci. Co więcej, jak wynika z badań, które zrealizowaliśmy, blisko co druga Polka troszczyła się również o swoje przyjaciółki – 45%.
Czas pandemii pokazał, że jesteśmy niezwykle troskliwym i opiekuńczym narodem. Widać to szczególnie wśród kobiet. Prawie każda z nas (92%) podczas epidemii troszczyła się o osoby w swoim otoczeniu – rodziców, teściów, partnera, dzieci. Co więcej, jak wynika z badań, które zrealizowaliśmy, blisko co druga Polka troszczyła się również o swoje przyjaciółki – 45%. Wojciech Wojtkielewicz / Polska Press
Pandemia zmieniła hierarchię wartości ponad połowy Polaków. Jesteśmy bardziej troskliwi, mamy więcej czasu dla bliskich. "Jak się czujesz" zaś stało się zdecydowanie najpopularniejszym pytaniem przy spotkaniu. Grupą wiekową, niezależnie od płci, która w ostatnich dwóch latach żyła w największym stresie, były osoby w wieku 18-34 lata – aż 49%, czyli co druga osoba w tym przedziale wiekowym. To ta grupa wiekowa odczuwała też największe zaburzenia koncentracji (41%) oraz częste spadki nastroju – aż 59%.

Dwa lata COVID-19 wpłynęły na wiele obszarów życia Polaków. Jak wynika z badań zrealizowanych dla marki Berimal, najbardziej ucierpiało nasze zdrowie oraz samopoczucie psychiczne. Jednak ostatnie miesiące sprawiły również, że zmianie uległa hierarchia wartości. Blisko połowa Polaków zaczęła zwracać większą uwagę na stan zdrowia bliskich, a 58% ma więcej czasu dla rodziny. Prawie 90% deklaruje, że okazywało troskę osobom w swoim otoczeniu.

Zdrowie i samopoczucie teraz są najcenniejsze

Panująca przez dwa lata pandemia COVID-19 przyczyniła się do zmiany hierarchii wartości u blisko połowy mieszkańców naszego kraju. Zdrowie, samopoczucie bliskich, rodzina – to właśnie te elementy stały się ważniejsze niż w okresie poprzedzającym pandemię. Na znaczeniu zyskało również bezpieczeństwo finansowe, szczególnie wśród kobiet (47% kobiety, 38% mężczyźni).
W znacznie mniejszym stopniu niż zdrowie, ważny był dla nas rozwój osobisty oraz praca.

Pandemia zmieniła hierarchię wartości ponad połowy Polaków. Jesteśmy bardziej troskliwi, mamy więcej czasu dla bliskich
mat. prasowe

Wśród wartości, które straciły na znaczeniu, na pierwszy miejscu znalazły się podróże. Pandemia, związane z nią obostrzenia, a także konieczność troski o zdrowie swoje i najbliższych sprawiły, że dla 30% Polaków wyjazdy turystyczne okazały się mało istotne. Dla co 10. osoby w ogóle nie były ważne. Największy spadek znaczenia podróżowania można było zaobserwować u osób w wieku 56-70 lat (spadek o blisko 40%).

„Jak się czujesz?” najpopularniejszym pytaniem

Stan zdrowia bliskich stał się naszą nadrzędną wartością. Potwierdzają to również wyniki badań zrealizowanych dla marki Berimal, z których wynika, że 9 na 10 Polaków po dwóch latach pandemii COVID-19 deklaruje troskę o osoby w swoim otoczeniu. Najczęściej troszczyliśmy się o rodziców, teściów (65%), partnera lub partnerkę (64%), dzieci (63%) oraz rodzeństwo (47%).

Idealny telefon do pracy i rozrywki

Najpopularniejszym wyrazem troski okazało się zainteresowanie stanem zdrowia bliskich i pytanie: „Jak się czujesz?/Co u ciebie słychać?” (80%), oferowanie emocjonalnego wsparcia (61%), zachęcanie do wykonywania badań diagnostycznych (52%). W dalszej kolejności polecaliśmy wizyty u sprawdzonych specjalistów i lekarzy (44%), zachęcaliśmy do zdrowego odżywiania (43%) oraz regularnej aktywności fizycznej (36%).

Troskliwa jak Polka

Warto również wspomnieć o tym, że troskliwość mogłaby być nazywana narodową cechą Polek. Porównując poziom troski o najbliższych ze względu na płeć, aż 92% kobiet troszczyło się w okresie pandemii COVID-19 o osoby w swoim otoczeniu (dla porównania – 81% mężczyźni).

Czas pandemii pokazał, że jesteśmy niezwykle troskliwym i opiekuńczym narodem. Widać to szczególnie wśród kobiet. Prawie każda z nas (92%) podczas epidemii troszczyła się o osoby w swoim otoczeniu – rodziców, teściów, partnera, dzieci. Co więcej, jak wynika z badań, które zrealizowaliśmy, blisko co druga Polka troszczyła się również o swoje przyjaciółki – 45%.

- Niezwykle budujące jest to, że mimo wymagających i trudnych okoliczności, nie zapominaliśmy o naszych bliskich i dbaliśmy o siebie – nawzajem. A warto wspomnieć, że to kobiety w większym stopniu pod kątem zdrowia i samopoczucia odczuły negatywne skutki ostatnich dwóch lat – dodaje Agata Polasz, Brand Manger Berimal, która zrealizowała badania dotyczące wpływu pandemii na zdrowie i wartości Polaków.

Więcej czasu dla rodziny

Okres pandemii wpłynął na różne aspekty codzienności Polaków. Największą dostrzegalną zmianą po dwóch lat COVID-19 jest zmiana stylu życia oraz zyskanie większej ilości czasu dla rodziny i bliskich. To właśnie ten obszar wskazywany jest jako pierwszy w zakresie widocznych zmian wywołanych dwuletnią epidemią.

Pandemia zmieniła hierarchię wartości ponad połowy Polaków. Jesteśmy bardziej troskliwi, mamy więcej czasu dla bliskich
mat. prasowe

Porównując wpływ pandemii na różne obszary życia kobiet i mężczyzn, można zauważyć większy wpływ ostatnich dwóch lat na życie Polek. To Polki w większym wymiarze niż mężczyźni zaczęły odczuwać częste spadki nastroju (58% kobiety, 42% mężczyźni), ich tryb życia stał się bardziej siedzący przez pracę w trybie home office (48% vs 36%), miały poczucie życia w ciągłym stresie (47% vs 35%) i większe poczucie wycofania (42% vs 29%).

Warto też zauważyć, że grupą wiekową, niezależnie od płci, która w ostatnich dwóch latach żyła w największym stresie, były osoby w wieku 18-34 lata – aż 49%, czyli co druga osoba w tym przedziale wiekowym. To ta grupa wiekowa odczuwała też największe zaburzenia koncentracji (41%) oraz częste spadki nastroju – aż 59%.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu