Podatek od youtuberów. Czy twórcy zapłacą jak nadawcy VOD?

Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Czy youtuberzy oraz tiktokerzy zostaną obłożeni podatkiem „od VoD”? Pieniądze pochodzące z daniny miałyby wesprzeć rozwój polskie kinematografii.
Czy youtuberzy oraz tiktokerzy zostaną obłożeni podatkiem „od VoD”? Pieniądze pochodzące z daniny miałyby wesprzeć rozwój polskie kinematografii. unsplash
Czy youtuberzy oraz tiktokerzy zostaną obłożeni podatkiem „od VoD”? Pieniądze pochodzące z daniny miałyby wesprzeć rozwój polskie kinematografii. Wirtualnemedia.pl donoszą o trwających konsultacjach IAB Polska reprezentującą twórców internetowych z przewodniczącym KRRiT.

1 lutego minął termin dla youtuberów

1 lutego minął termin, do którego youtuberzy mogli się zgłaszać do specjalnego wykazu dostawców VSP i VOD. Wykaz prowadzi Krajowa Radia Radiofonii i Telewizji.

- Podmioty dostarczające audiowizualne usługi medialne na żądanie oraz dostawcy platform udostępniania wideo prowadzący działalność w dniu 1 listopada 2021 r. (wejście w życie nowelizacji ustawy), są obowiązane do zgłoszenia usług do wykazu Przewodniczącego KRRiT do dnia 1 lutego 2022 r. - napisano w rządowym komunikacie.

Kto nie musi się zgłaszać do wpisu?

- Jeżeli dany podmiot ma np. umowę z YouTube i platforma dzieli się z nim zyskiem z reklam, pokazuje w materiałach własne reklamy lub ma tzw. "product placement", bądź w inny sposób zarabia na swojej twórczości, to taka działalność będzie uznana przez KRRiT jako audiowizualna usługa medialna na żądanie - powiedziała portalowi Wirtualnemedia.pl Teresa Brykczyńska, rzeczniczka prasowa KRRiT. Jak dodała obowiązek wpisu, nie dotyczy to hobbystów, osób bez podpisanej umowy z YouTube’em oraz osób, które nie zarabiają na tworzonych przez siebie treściach audiowizualnych.

Nowe obowiązki wprowadziła ustawa z 11 sierpnia 2021 r., która zmieniła ustawę o radiofonii i telewizji oraz ustawę o kinematografii. Dostawcy objęci nowymi obowiązkami to:

  • podmioty dostarczające audiowizualne usługi medialne na żądanie (art. 47ca ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji),
  • dostawcy platform udostępniania wideo (art. 47n ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji).

Natomiast „Informacja o obowiązku wpisu do wykazu dla podmiotów dostarczających audiowizualne usługi medialne na żądanie oraz dla dostawców platform udostępniania wideo” opisuje szczegóły nowego obowiązku. Rozstrzyga także kontrowersje wokół tego, czy dotyczy to platformy, czy twórców publikujących na niej swoje treści.

Do komunikatu dołączono także dokument, który definiuje, jak należy rozumieć audiowizualną usługą medialną na żądanie. To usługa, która świadczona jest:

  • w ramach prowadzonej w tym zakresie działalności gospodarczej;
  • polegająca na publicznym udostępnianiu audycji audiowizualnych na podstawie katalogu;
  • katalog jest ustalony przez podmiot dostarczający usługę.

- Po spełnieniu w/w kryteriów za audiowizualne usługi medialne na żądanie mogą być uznane usługi świadczone przy wykorzystaniu platform udostępniania wideo np. tzw. kanały oferowane na platformie YouTube - zaznaczono w dokumencie.

W takiej sytuacji zgłoszenie powinno być dokonane nie później niż 14 dni przed dniem rozpoczęcia udostępniania publicznego audiowizualnej usługi medialnej.

Obowiązki ciążące dla wpisanych do rejestru prowadzonego przez szefa KRRiT

Jeśli youtuberzy zostaliby wpisani do rejestru KRRiT wiązałoby się to dla nich z nowymi obowiązkami:

  • raportowanie prowadzonych działań,
  • wprowadzanie ułatwień dla osób z niepełnosprawnościami,
  • stosowanie zabezpieczeń technicznych chroniących małoletnich przed szkodliwymi treściami,
  • promowanie treści po polsku,
  • uiszczanie podatku od VoD.

Trwają konsultacje IAB Polska z przewodniczącym KRRiT

Według portalu Wirtualnemedia.pl trwają konsultacje IAB Polska reprezentującą rynek twórców z przewodniczącym KRRiT. Miało odbyć się już pierwsze spotkanie, na którym rozmawiano o zobowiązaniu twórców do rejestrowania się jako dostawców usług audiowizualnych na żądanie.

Jak ocenia IAB - problem rejestracji może dotyczyć kilkudziesięciu tysięcy osób.

- Liczymy na to, iż do tego czasu KRRIT powstrzyma się od kontroli wobec tych kanałów, które takiej rejestracji nie dokonały. Nie chcę ujawniać treści naszego spotkania, ale wierzę, że KRRIT również ma świadomość niedoskonałości istniejących przepisów - powiedział Marek Myślicki, szef Grupy Roboczej Influencer Marketingu przy IAB Polska.

Podatek od VOD wprowadziła tzw. tarcza antykryzysowa 3.0

Od 2020 r. serwisy VOD działające w Polsce płacą specjalny podatek. Opłata wynosi 1,5 proc. przychodu z opłat od użytkowników lub z reklam (w zależności, które są wyższe) i jest wpłacana na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Środki są potem wykorzystywane do finansowania produkcji filmowej w Polsce. Opłata od VOD została wdrożona tzw. tarczą antykryzysową 3.0.

Ze świadczenia zwolnieni są wydawcy serwisów i mikroprzedsiębiorcy, którzy posiadają mniej użytkowników niż 1 proc. korzystających z Internetu szerokopasmowego w Polsce. W 2020 roku tylko 14 firm zostało zakwalifikowanych do zapłacenia podatku od VOD.

Ustawa rozszerzająca obowiązki na youtuberów weszła w życie 1 listopada 2021 r. 1 lutego minął termin, do którego youtuberzy mogli się zgłaszać do specjalnego wykazu dostawców VSP i VOD.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: „Wojna cenowa” sklepów. Ile sklepy na tym zarabiają?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu