Polacy obawiają się o swoje finanse w sieci. Najbezpieczniej czują się, gdy płacą gotówką

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
7 na 10 Polaków uważa, że posiada pewną wiedzę, jak zachować się w przypadku cyberataku, jednak dostrzega w niej braki.
7 na 10 Polaków uważa, że posiada pewną wiedzę, jak zachować się w przypadku cyberataku, jednak dostrzega w niej braki. 123RF
Jesteśmy coraz bardziej aktywni w internecie. To, co mocno przyspieszyło w czasie pandemii, dalej się rozwija. Również cyberprzestępcy rozwijają swoją działalność w tym zakresie. Jak się okazuje, zaledwie 14 proc. Polaków bardzo dobrze wie, co zrobić w przypadku, gdy padną ofiarą oszustwa internetowego. Z drugiej strony 43 proc. nie wie, jak postępować w takiej sytuacji. Jednocześnie, w kontekście finansów niemal połowa Polaków czasami martwi się o swoje bezpieczeństwo w internecie.

Z najnowszych badań ING wynika, że jesteśmy coraz bardziej aktywni w internecie. Polacy częściej i chętniej studiują lub pracują online (59 proc. badanych), załatwia sprawy urzędowe (54 proc.), robi zakupy (53 proc.). Pozostałe aktywności takie jak rekreacja, poszukiwanie informacji, aktywności społeczne czy płatności również rozwinęły się online, chociaż oczywiście większość osób korzystała z nich już przed pandemią, która przyspieszyła ten proces cyfryzacji.

Najpopularniejsze czynności wykonywane przez Polaków w internecie to płatności (87 proc.), wyszukiwanie informacji lub aktualności wskazuje 85 proc. badanych, a zakupy wybiera 79 proc. ankietowanych. Jednocześnie 70 proc. Polaków uważa, że liczba cyberataków dziś wzrasta, a prawie połowa badanych (44 proc.) twierdzi, że padło ofiarą oszustwa online lub zna kogoś, kto doświadczył cyberataku.

Jak Polacy oceniają swoje bezpieczeństwo w sieci?

W kontekście finansów blisko połowa Polaków czasami martwi się o swoje bezpieczeństwo w internecie, a 6 proc. takie obawy odczuwa stale. Co więcej, tylko 11 proc. młodych ludzi w wieku 18-24 lat deklaruje, że zawsze czują się bezpiecznie w internecie. Polacy czują się najbezpieczniej, gdy płacą gotówką, a w dalszej kolejności podczas transakcji kartą i przez bankowość internetową.

7 na 10 Polaków uważa, że ma pewną wiedzę, jak zachować się w przypadku cyberataku, jednak dostrzega w niej braki – respondenci oceniają ją jako średnią. Tylko 14 proc. Polaków bardzo dobrze wie, co zrobić w przypadku, gdy padną ofiara oszustwa internetowego – 43 proc. nie ma rozeznania, jak się wówczas zachować.

Spośród wszystkich cyberzagrożeń Polacy najlepiej znają:

  • phishing (64 proc.),
  • złośliwe oprogramowanie (64 proc.),
  • kłamstwa internetowe (63 proc.).

Oszustwa te należą także do najczęściej doświadczanych.

Aby chronić się przed oszustwami internetowymi 71 proc. Polaków twierdzi, że nie klika w podejrzane linki. 64 proc. uważa na otrzymywane maile lub połączenia telefoniczne. To najczęstsze środki stosowane przez Polaków w celu ochrony przed oszustwami internetowymi. 61 proc. nigdy nie podaje danych płatniczych, osobowych poza autoryzowanymi aplikacjami lub stronami internetowymi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu