Polacy pożądają wiedzy finansowej dopiero wtedy gdy wpadną w kłopoty

Zbigniew Biskupski AIP
Bruno Fidrych / Polska Press
Maksyma: mądry Polak po szkodzie doskonale sprawdza się w finansach. Na co dzień większość rodaków uważa, że wiedza ze świata finansów jest im zupełnie zbyteczna. Dotyczy to także osób aktywnie korzystających z produktów finansowych, w tym pożyczek i kredytów. jednak gdy pojawiają się kłopoty, ta optyka zmienia się o 180 stopni...

Ponad połowa Polaków przyznaje, że informacji z zakresu finansów nie szuka wcale (32 proc.) lub robi to sporadycznie, tylko gdy zajdzie taka potrzeba, np. przy składaniu sprawozdania podatkowego (24 proc.) – pokazuje raport „Egzamin z wiedzy finansowej” przygotowany przez firmę Maison & Partners dla platformy edukacyjnej Kapitalni.org.

Niskie zapotrzebowanie na wiedzę z zakresu finansów ma niestety odzwierciedlenie w codziennych decyzjach Polaków, które nie zawsze są trafne.

Widać to po danych dotyczących dłużników publikowanych przez Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor i Biuro Informacji Kredytowej. Na koniec czerwca w naszym kraju ponad 2,4 mln osób zmagało się z problemem nieregularnie spłacanych należności, a wartość zaległości pozakredytowych i kredytowych wynosiła aż 58,18 mld zł.

– Raport Kapitalni.org pokazuje, że z naszą wiedzą finansową nie jest najlepiej.

Niepokojące jest to, że największy problem mamy z dziedzinami, z którymi obcujemy na co dzień, jak podatki czy system emerytalny. Jak pokazują badania najlepiej radzimy sobie z pytaniami dotyczącymi gospodarowania budżetem, płatnościami bezgotówkowymi oraz ochroną danych – mówi Agnieszka Szczepanik, kierownik projektu Kapitalni.org.

– Wielu Polaków, mimo niskiej świadomości finansowej, wciąż nie chce się edukować. Ponad połowa nie robi tego głównie ze względu na przekonanie, że wiedza finansowa nie jest im potrzebna – dodaje.

Jak przekonać Polaków do poszerzania finansowych horyzontów?

Udostępniając im treści przekazywane prostym językiem i w bardziej atrakcyjnej formie. Na te czynniki wskazało łącznie 67 proc. respondentów. Z kolei część badanych wskazuje na aspekty dotyczące ich budżetu – dla co czwartego Polaka odpowiednią motywacją byłyby problemy finansowe. Natomiast blisko co czwarty respondent wskazuje, że jest to perspektywa zysku - jesteśmy chętni szukać informacji dotyczących finansów, jeżeli przyniesie nam to profity, np. będziemy potrafili skuteczniej oszczędzać czy wybrać lepszą lokatę.

– Niepokojący jest fakt, że duża liczba respondentów wskazuje, że zainteresuje się podstawami wiedzy finansowej, dopiero gdy zajdzie taka potrzeba. Należy edukować społeczeństwo, że zdecydowanie lepiej jest zapobiegać niż leczyć. Warto więc przyswoić pewne informacje w młodym wieku, aby później unikać wszelkich problemów wynikających z naszej niewiedzy – wskazuje Agnieszka Szczepanik, kierownik projektu Kapitalni.org.

A jakie źródła informacji na tematy finansowe są według Polaków najbardziej przydatne? Zdecydowana większość, bo 86 proc. twierdzi, że są to własne doświadczenia. Niewiele mniej, bo 77 proc. za użyteczną uważa pomoc pracowników instytucji finansowych, np. banków lub towarzystw ubezpieczeniowych, a także kursy i szkolenia (76 proc.).

Jako najmniej przydatne sposoby zdobywania wiedzy, badani wskazywali przede wszystkim reklamy i ulotki, a także audycje radiowe oraz artykuły w prasie.

– Użycie odpowiednich metod to klucz do zachęcenia ludzi do nauki. Niezwykle skutecznym narzędziem są gry typy „serious games”, które na świecie zdobywają coraz większą rzeszę fanów. Gry finansowe, symulatory, a także strony internetowe jako przydatne w naszym raporcie uznało 70 proc. ankietowanych. Niewątpliwą zaletą tego typu gier jest to, że pozwalają „doświadczyć” nam określonych sytuacji i sprawdzić, jak na nie zareagujemy – tłumaczy Agnieszka Szczepanik, kierownik projektu Kapitalni.org.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu