Polacy wypowiedzieli się jasno: jesteśmy za zmniejszeniem restrykcji i uproszczeniem procedur

Eryk Kołodziejek
Opracowanie:
Polacy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które przyspieszą i uproszczą kontakt z administracją publiczną.
Polacy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które przyspieszą i uproszczą kontakt z administracją publiczną. fot. Paweł Dubiel / POLSKA PRESS
Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego przez agencję IBRiS, pojęcie deregulacji jest znane 51,9% Polaków. Ponadto, 34,4% respondentów zadeklarowało, że słyszało o aktualnych inicjatywach związanych z tym zagadnieniem. Większość badanych opowiada się za zmniejszeniem restrykcji administracyjnych oraz uproszczeniem procedur.

Spis treści

Świadomość deregulacji wśród Polaków

Badanie ujawnia, że 51,9% respondentów jest zaznajomionych z pojęciem deregulacji, a 43,5% z nich rozumie, na czym ona polega. Jednak tylko 34,4% badanych słyszało o bieżących inicjatywach związanych z tym tematem.

Z odpowiedzi na szczegółowe pytania wynika, że większość respondentów popiera uproszczenie procedur oraz większą ochronę przed błędami administracyjnymi. Inicjatywa wprowadzenia zasady domniemania niewinności podatnika w rozliczeniach podatkowych została pozytywnie oceniona przez 73,7% badanych, z czego 45,5% uznało ją za zdecydowanie dobrą, a 28,2% za raczej dobrą. Tylko 7% wyraziło negatywną opinię na ten temat.

Propozycje zmian i ich poparcie

Wprowadzenie instytucji ugód podatkowych w sporach z urzędem skarbowym spotkało się z aprobatą 70,8% respondentów. Negatywnie oceniło tę propozycję 9,8% uczestników badania.

Kolejną propozycją, która zdobyła uznanie, jest niekaranie podatników i księgowych za niecelowe błędy. Pomysł ten poparło 70,5% badanych, z czego 42,7% oceniło go zdecydowanie dobrze, a 27,8% raczej dobrze. Negatywne zdanie wyraziło 15,8% respondentów.

Inicjatywa złagodzenia restrykcyjnych przepisów i ograniczenia kar również uzyskała poparcie większości ankietowanych. Zwolnienie mikrofirm z podatku VAT do kwoty 350 tysięcy złotych zostało pozytywnie ocenione przez 61,6% respondentów.

Nowoczesne rozwiązania dla administracji

Badanie pokazało, że Polacy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które przyspieszą i uproszczą kontakt z administracją publiczną. Utworzenie jednego, wspólnego systemu usług państwowych dla obywateli zyskało aprobatę 67,7% respondentów.

Zrównanie wagi dokumentacji elektronicznej z papierową zostało pozytywnie odebrane przez 66,2% badanych. Przeniesieniem kolejnych usług do aplikacji mObywatel zainteresowanych było 64,5% uczestników badania.

Największe poparcie uzyskał projekt dotyczący ograniczenia agresywnych praktyk egzekucyjnych komorników, który pozytywnie oceniło 74,1% respondentów.

Wnioski z badania

Prezes IBRiS, Marcin Duma, skomentował wyniki badania, podkreślając, że temat deregulacji zaczyna zyskiwać na znaczeniu w świadomości społecznej.

Wyniki badania są wyraźnym sygnałem, że uproszczenie procedur, ograniczenie biurokracji i cyfryzacja to oczekiwane kierunki zmian, które mogą skutecznie służyć obywatelom i odpowiedzieć na realne potrzeby społeczne – stwierdził.

Respondenci zostali również poproszeni o wskazanie trzech najważniejszych propozycji. Najwięcej wskazań uzyskała zasada domniemania niewinności podatnika, następnie odstąpienie od karania za niecelowe błędy, a na trzecim miejscu znalazło się ograniczenie agresywnych praktyk egzekucji komorniczej.

Badanie zostało przeprowadzone przez IBRiS w dniach 21-22 lutego 2025 roku metodą CATI na reprezentatywnej grupie 1068 dorosłych obywateli Polski.

Źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu