Zwiększenie zakresu inwestycji
Podczas konferencji prasowej wiceminister funduszy i polityki regionalnej, Jan Szyszko, ogłosił, że Polska jest gotowa do realizacji większej liczby inwestycji kolejowych w ramach KPO.
"Zakomunikowaliśmy Komisji Europejskiej gotowość do realizacji większej liczby inwestycji na kolei z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Zamiast 500 km, które mieliśmy zrobić z KPO, zmodernizować, zrewitalizować lub zbudować od zera (...), tych linii zbudujemy co najmniej 800 km za te same pieniądze, czyli za 10,7 mld zł, które na ten cel mamy w KPO" - powiedział wiceminister.
Modernizacja infrastruktury kolejowej ma na celu skrócenie czasu przejazdów oraz poprawę jakości podróżowania. Szyszko podkreślił, że zmiany te zostaną uwzględnione w dużej rewizji KPO, która zostanie przeprowadzona w najbliższych miesiącach.
"Traktowałbym to jako formalność" - podkreślił Szyszko.
Kluczowe zmiany i ich znaczenie
Wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak, zwrócił uwagę na korzyści płynące z rewizji KPO, które obejmują poprawę czasu przejazdu, zwiększenie przepustowości oraz likwidację tzw. wąskich gardeł na liniach kolejowych.
"W pierwotnych założeniach obejmujących wskaźnik realizacji 500 km linii część zakresu inwestycji była bardzo duża, niemożliwa do realizacji w tym terminie, który jest dla nas terminem granicznym, czyli sierpień 2026. Zdecydowaliśmy się, że bardzo duże inwestycje będą realizowane z innych środków, a w ramach tych przeniesionych środków możliwe było rozłożenie tego efektu na większą liczbę kilometrów na kilku liniach jednocześnie" - wskazał Malepszak.
Decyzja o zwiększeniu liczby modernizowanych kilometrów linii kolejowych wynika z konieczności szybkiego rozliczenia środków z KPO do sierpnia 2026 roku. Dlatego zrezygnowano z dużych inwestycji na rzecz mniejszych, które można zrealizować szybciej.
Szybkie efekty i nowe technologie
Rewizja KPO ma na celu osiągnięcie szybkich efektów, które będą widoczne w krótkim czasie. Malepszak podkreślił, że celem programu jest zachęcenie do podróżowania koleją zarówno dalekobieżną, jak i regionalną.
"Cele tego programu to szybkie efekty, do uzyskania w krótkim czasie, dające bardzo wyraźny impuls, zachętę do podróżowania koleją zarówno dalekobieżną jak i regionalną" - podkreślił.
Inwestycje obejmują również poprawę przepustowości na trasach przeznaczonych głównie dla ruchu towarowego. Przykładem jest trasa z Suchej Beskidzkiej do Żywca, gdzie czas przejazdu skróci się z 75 minut do 32 minut.
Nowoczesne rozwiązania na Centralnej Magistrali Kolejowej
Malepszak poinformował, że zrewidowany KPO przewiduje również uruchomienie systemu łączności GSMR na Centralnej Magistrali Kolejowej. Dzięki temu czas przejazdu z Warszawy do Krakowa skróci się do 1 godziny i 50 minut w roku 2027.
Dzięki tym inwestycjom Polska zyska nowoczesną infrastrukturę kolejową, która przyczyni się do zwiększenia komfortu podróży oraz efektywności transportu towarowego. Rewizja KPO to krok w stronę nowoczesnej i zrównoważonej infrastruktury transportowej, która sprosta wymaganiom XXI wieku.
