https://strefabiznesu.pl
reklama

Polski producent farb podzieli się zyskiem

Maciej Badowski
Opracowanie:
arząd Śnieżki zarekomendował wypłatę dywidendy z zysku za 2024 rok w kwocie 34,7 mln zł, co oznacza 2,75 zł na jedną akcję.
arząd Śnieżki zarekomendował wypłatę dywidendy z zysku za 2024 rok w kwocie 34,7 mln zł, co oznacza 2,75 zł na jedną akcję. Bidvine/ pexels.com
Śnieżka opublikowała wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2025 roku. Firma utrzymała przychody na poziomie zbliżonym do roku poprzedniego. – Spodziewamy się, że 2025 rok przyniesie stabilizację wolumenów sprzedaży w skali rynku, z szansą na niewielki wzrost, choć będzie on raczej symboliczny – komentuje Piotr Mikrut, prezes zarządu Śnieżki.

Stabilne przychody Śnieżki

W pierwszym kwartale 2025 roku Śnieżka osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 172,2 mln zł, co jest wynikiem niemal identycznym jak w analogicznym okresie roku poprzedniego. Wynik EBITDA wyniósł 26,6 mln zł, co oznacza niewielki wzrost w porównaniu z 26,3 mln zł rok wcześniej. Zysk netto osiągnął 10,8 mln zł, w porównaniu z 10,6 mln zł w I kwartale 2024 roku.

Wyniki te są szczególnie imponujące w kontekście wymagającej sytuacji makroekonomicznej, która osłabia aktywność konsumentów. Rynek farb nie wykazał znaczącej poprawy, a sprzedaż wolumenowa w ujęciu rok do roku pozostała porównywalna. Szczególnie trudna sytuacja wystąpiła na Węgrzech, gdzie sprzedaż spadła o blisko 18 proc.

Dywidenda i inwestycje

Zarząd Śnieżki zarekomendował wypłatę dywidendy z zysku za 2024 rok w kwocie 34,7 mln zł, co oznacza 2,75 zł na jedną akcję. Ostateczna decyzja w tej sprawie zostanie podjęta przez akcjonariuszy podczas walnego zgromadzenia zaplanowanego na 3 czerwca. Od debiutu na GPW, do akcjonariuszy Śnieżki trafiło już 544,2 mln zł.

– Spodziewamy się, że 2025 rok przyniesie stabilizację wolumenów sprzedaży w skali rynku, z szansą na niewielki wzrost, choć będzie on raczej symboliczny. Sytuacja w naszej branży w dużej mierze zależy od postaw konsumenckich i decyzji banków centralnych, które mogą wpłynąć na poziom wydatków gospodarstw domowych. Po intensywnym okresie inwestycji rozwojowych realizowanych w ostatnich latach skupiamy się obecnie na utrzymaniu efektywności operacyjnej, planując nakłady inwestycyjne netto w br. na poziomie ok. 41 mln zł. Jeśli chodzi o surowce, oczekujemy kontynuacji trendu z 2024 roku – względnej stabilizacji cen oraz ewentualnych, umiarkowanych wzrostów niektórych komponentów – skomentował prezes zarządu Śnieżki Piotr Mikrut.

Wzrost kosztów i marża brutto

W pierwszym kwartale 2025 roku na zyskowność Grupy negatywnie wpłynął wzrost kosztów sprzedaży oraz ogólnego zarządu o 2,3 proc. rok do roku. Było to spowodowane wyższymi wydatkami na wynagrodzenia i usługi obce. Mimo to, rentowność EBITDA wzrosła do 15,5 proc., co stanowi wzrost o 0,2 punktu procentowego w porównaniu z rokiem poprzednim.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

Marża brutto ze sprzedaży wzrosła do 49,5 proc. wobec 48,4 proc. w analogicznym okresie roku poprzedniego. Było to możliwe dzięki korzystnej relacji między kosztami wytworzenia a wartością sprzedaży. Wartość sprzedaży krajowej w I kwartale 2025 roku osiągnęła 128,5 mln zł, co oznacza wzrost o 3,3 proc. rok do roku, stanowiąc 74,6 proc. skonsolidowanych przychodów.

Wyzwania na rynkach zagranicznych

Na rynku węgierskim przychody zmniejszyły się o 17,9 proc. rok do roku, osiągając wartość 18,9 mln zł. Sprzedaż na rynku ukraińskim wyniosła 18,7 mln zł, co oznacza spadek o 1,3 proc. rok do roku. Dodatkowo, na poziom wyników negatywnie wpłynęło umocnienie złotego względem forinta i hrywny.

Na koniec marca 2025 roku wskaźnik dług netto/EBITDA Grupy wyniósł 1,58 w porównaniu z 1,88 rok wcześniej. To pokazuje, że mimo trudnych warunków, Grupa Śnieżka skutecznie zarządza swoimi zobowiązaniami finansowymi.

Podsumowując, Grupa Śnieżka wykazała się stabilnością finansową w pierwszym kwartale 2025 roku, pomimo licznych wyzwań na rynku. Firma kontynuuje swoje działania, koncentrując się na efektywności operacyjnej i planując umiarkowane inwestycje w przyszłości.

O Śnieżce

Śnieżka, której historia sięga 1984 r., to jeden z liderów rynku farb w segmencie wyrobów dekoracyjnych w Polsce. Grupa działa aktywnie także na kilkunastu rynkach zagranicznych. Kluczowe marki Grupy Śnieżka to: Śnieżka, Magnat, Poli-Farbe, Vidaron, Rafil i Foveo-Tech. W 2022 r. Grupa uruchomiła własne Centrum Logistyczne – to największa inwestycja w dotychczasowej historii Śnieżki. W skład grupy wchodzą: Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka – której akcje od 2003 r. są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie – oraz jej spółki zależne w Polsce i za granicą. W strukturze akcjonariatu FFiL Śnieżka dominują jej założyciele i ich sukcesorzy, którzy kontrolują około 65 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Zdrowie kobiet w centrum uwagi. Nowe forum w Katowicach poruszy ważne tematy

Zdrowie kobiet w centrum uwagi. Nowe forum w Katowicach poruszy ważne tematy

Nowe zasady refundacji leków. Rząd szykuje 100 zmian dla pacjentów

Nowe zasady refundacji leków. Rząd szykuje 100 zmian dla pacjentów

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu