Przypomnijmy, że w rekordowym 2019 roku w porcie przeładowano 52 mln ton towarów.
Od początku bieżącego roku do połowy listopada wolumen przeładunków portowych terminali osiągnął poziom 46 mln ton.
- Wciąż najliczniejszą grupą ładunkową jest drobnica, której przeładowaliśmy ponad 20 mln ton. Na drugim miejscu są paliwa - nieco ponad 16 mln ton. Węgiel na portowych nabrzeżach stanowił trzecią pod względem przeładunków grupę ładunkową - przeładunki tego surowca wyniosły 4,1 mln ton. Największe wzrosty w porównaniu do 2020 r. zanotowały właśnie paliwa płynne. Myślę, że mamy dużą szansę powtórzyć rekordowe przeładunki z 2019 roku lub nawet pobić kolejny rekord - tłumaczy Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
Port Gdański- jest dobrze, będzie lepiej
Jak dodaje początek 2021 roku był bardzo dobry pod względem obrotów i wygląda na to, że koniec roku będzie jeszcze lepszy.
- Ruch statków w Porcie Gdańsk był większy niż w roku ubiegłym. Znacznie więcej było zawinięć statków handlowych. Port Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się portem europejskim ostatniej dekady i największym portem kontenerowym na Morzu Bałtyckim - dodał prezes Greinke.
Wzrost przeładunków pozwala w rankingu portów europejskich plasować się dziś na 18 miejscu, a na początku 2021 roku zapewnił awans do grona trzech największych portów na Bałtyku.
Port Gdański - inwestycje i rozwój
Rozwój portu i jego coraz większe znaczenie na Bałtyku i w Europie możliwe jest m.in. dzięki wielomiliardowym inwestycjom w infrastrukturę dostępową, realizowanych przez sam port oraz przebudowany został układ drogowo-kolejowy na terenie portu północnego. W ramach projektu, współfinansowanego w 85 proc. przez Unię Europejską pn. „Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym”, wybudowanych lub przebudowanych zostało 7,2 km dróg, 10 km nowych torów, 16 rozjazdów. Przebudowywane zostały ulice: Portowa, Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego. Powstały 4 nowe wiadukty, a rozebrane zostały 2 istniejące.
Niedawno rozpoczęła się przebudowa układu kolejowego i drogowego w Porcie Wewnętrznym, pomiędzy Nabrzeżem Przemysłowym, a ulicą Ku Ujściu oraz pomiędzy ulicą Chemików, a przyczółkiem przeprawy promowej w ciągu ulicy Bosmańskiej przez Kanał Kaszubski.
Równocześnie PKP Polskie Linie Kolejowe SA za ponad 1,1 mld zł zmodernizowały dostęp kolejowy do portu budując nowe tory i rozjazdy.
