Port w Gdańsku już drugi na Bałtyku. Zapowiada się rekordowy rok w przeładunkach

MT
materiały prasowe
Siedem miesięcy było wyjątkowo udane podw zględem przeładunków. Utrzymanie dynamiki w kolejnych miesiącach przyniasie poand 60 mln ton na koniec roku.

Od stycznia do końca lipca br. w Porcie Gdańsk przeładowano o 20 proc. więcej towarów niż w analogicznym okresie ub.r. Dzięki temu wynikowi gdański port wskoczył na 2 pozycję na Bałtyku w przeładunkach ogółem, pokonując rosyjski Port Primorsk. Udało się też utrzymać pierwsze miejsce w przeładunkach kontenerów. Absolutnie rekordowy był lipiec - padło historyczne 5,8 mln ton miesięcznie. Niemal wszystkie grupy ładunkowe zanotowały wzrosty. Największy skok jest w drewnie - o 3150 proc. Znacznie wzrosły też przeładunki rudy - o 267 proc. Na sporym plusie są surowce energetyczne. Węgiel skoczył o blisko 67 proc., a paliwa płynne o ponad 39 proc. Spadki zanotowały jedynie inne masowe (kruszywa, siarka) - o 23 proc.

- Po załamaniu na rynku statków wycieczkowych widzimy również w tym segmencie wyraźne odbicie. W tym roku liczymy na rekordową liczbę zawinięć. Szacujemy, że do Portu w Gdańsku przypłynie do końca sezonu nawet 35 tysięcy turystów - wyjaśnia Anna Drozd, rzecznik prasowy Portu Gdańsk.

Port Gdańsk konsekwentnie realizuje strategię rozwoju, stawiając na modernizację infrastruktury portowej. Inwestycje bowiem zwiększają konkurencyjność i umacniają pozycję portu na arenie międzynarodowej. Inwestycje są też konieczne w związku z sytuacją w Ukrainie. By obsłużyć rosnące potoki ładunków, zwłaszcza surowców energetycznych na potrzeby krajowe oraz zbóż, rudy żelaza, wyrobów stalowych czy oleju słonecznikowego pod potrzeby eksportowe Ukrainy, niezbędna jest dalsza rozbudowa terminali, place składowo - magazynowe.

- Obecna sytuacja udowodniła, że zarówno dywersyfikacja w grupach ładunkowych, jak i realizowane inwestycje to dobrze obrane kierunki. Dzięki temu port jest odporny na zawirowania rynkowe. Porty nie tylko są kołem zamachowym gospodarki narodowej w czasie pokoju, ale również mogą gwarantować bezpieczeństwo militarne, energetyczne i żywnościowe w czasie konfliktu zbrojnego, którego jesteśmy świadkami -tłumaczy Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

Dlatego też w planach Zarządu Morskiego Portu Gdańsk jest inwestycja w pływający terminal regazyfikacji LNG typu FSRU. W ramach tego przedsięwzięcia powstaną dwa stanowiska do cumowania jednostek na wzór Independence z Kłajpedy. Paliwo będzie następnie wtłaczane do sieci przesyłowej. Inwestorem jest Gaz-System. Ale za budowę falochronu osłonowego, o długości ok. 1 km, odpowiedzialny będzie Urząd Morski w Gdyni. Na ten cel z budżetu państwa wygospodarowano 856 mln zł. Budowa terminala FSRU ma charakter priorytetowy dla bezpieczeństwa energetycznego kraju.

Ponadto, Port Gdańsk we współpracy z operatorem, Portem Północnym, który realizuje przeładunki rudy oraz węgla na pirsie rudowym, stara się uzyskać zgodę na budowę kolejnej załadowni dla wagonów, aby transport towarów z portu przebiegał jeszcze sprawniej. Potencjał na burcie to 7,5 mln ton towarów rocznie. Kolejne miliony ładunków sypkich, w tym węgla, jest w stanie obsłużyć spółka PGE. Jest to możliwe dzięki zmodernizowanemu nabrzeżu Dworzec Drzewny i inwestycjom w sprzęt przeładunkowy.

W związku z rosnącymi przeładunkami ropy naftowej, decyzję o rozbudowie podjął też Naftoport. Na terenie terminala powstanie dodatkowe stanowisko do przeładunku tych produktów.

Ponadto Gdańsk został wybrany na port offshore. Na tę decyzje wpływ miała istniejącą już infrastruktura hydrotechniczna: falochrony i tor podejściowy w Porcie Zewnętrznym.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Port w Gdańsku już drugi na Bałtyku. Zapowiada się rekordowy rok w przeładunkach - Dziennik Bałtycki

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu