Powstanie międzyresortowa grupa, która zbada wojnę cenową pomiędzy Lidlem i Biedronką. „Sieci wykorzystują swoją pozycję"

Maciej Badowski
Opracowanie:
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
W odpowiedzi na narastające napięcia pomiędzy producentami żywności a sieciami sklepowymi, Ministerstwo Rolnictwa zapowiada nowe inicjatywy mające na celu zrównoważenie relacji w łańcuchu dostaw. Zmiany te mają przynieść korzyści przede wszystkim producentom, którzy według resortu znajdują się w niekorzystnej sytuacji. – Posiadamy informacje od dostawców, wskazujące na to, że dominujące na rynku sieci handlowe wykorzystują swoją pozycję, co wymaga naszej interwencji – przyznał wiceminister rolnictwa Michał Kołodziejczak.

Plan działania ministerstwa

Ministerstwo Rolnictwa podjęło decyzję o dokładnym przeanalizowaniu obecnej sytuacji w łańcuchu dystrybucji żywności. Zdaniem wiceministra rolnictwa Michała Kołodziejczaka, producenci żywności są obecnie w niekorzystnej pozycji, co skłoniło resort do poszukiwania rozwiązań mających na celu poprawę ich sytuacji – poinformował w środowym wydaniu „Dziennik Gazeta Prawna".

Mamy informacje od dostawców, że niektóre sieci handlowe, wykorzystują swoją pozycję – przyznał Kołodziejczak.
Będę chciał powołać grupę międzyresortową, żeby dokładnie przyjrzeć się sytuacji – zapowiedział wiceminister rolnictwa Michał Kołodziejczak. Sylwia Dąbrowa/ Polska Press

– W obliczu zaistniałej sytuacji, planuję zainicjować powstanie grupy międzyresortowej. Będzie ona składać się z przedstawicieli ministerstw finansów, rozwoju, technologii oraz rolnictwa, aby wspólnie przyjrzeć się problemowi. Posiadamy informacje od dostawców, wskazujące na to, że dominujące na rynku sieci handlowe wykorzystują swoją pozycję, co wymaga naszej interwencji – mówi Kołodziejczak.

Konflikt na linii sieci sklepowe – producenci

Centralnym punktem dyskusji jest tzw. „wojna cenowa” między dwoma wiodącymi sieciami sklepowymi – Lidlem i Biedronką. Jak wyjaśnia ministerstwo, rywalizacja ta dotyczy nie tylko codziennych artykułów spożywczych, ale również produktów promocyjnych, sezonowych oraz markowych. Skala działalności obu sieci oraz ich dominująca pozycja na rynku umożliwia im przeprowadzanie częstych kampanii promocyjnych i oferowanie dużych obniżek cen, co wpływa na wzrost presji cenowej w całym sektorze. Wiceminister Kołodziejczak podkreśla, że praktyki te szkodzą przede wszystkim dostawcom.

– Wielu z nich otrzymuje ultimatum, że nie mogą współpracować z konkurencją, w przeciwnym razie ich dotychczasowe umowy zostaną zerwane. Jest to sytuacja, w której dostawcy są postawieni pod ścianą, a takie warunki nie odpowiadają zdrowej konkurencji rynkowej – zauważa.

Perspektywy i oczekiwania

Ministerstwo Rolnictwa stoi przed wyzwaniem zrównoważenia układu sił w łańcuchu dostaw żywności, tak aby producenci mogli funkcjonować na rynku w bardziej sprawiedliwych warunkach. Inicjatywa ta ma na celu nie tylko poprawę sytuacji producentów, ale również zapewnienie konsumentom dostępu do produktów wysokiej jakości w rozsądnych cenach.

Przedstawione działania są odpowiedzią na rosnące napięcia między sieciami sklepowymi a dostawcami, które wynikają z nieustającej rywalizacji o dominację na rynku. Ministerstwo Rolnictwa ma nadzieję, że dzięki współpracy międzyresortowej uda się znaleźć rozwiązanie, które zadowoli wszystkie strony i przyczyni się do stabilizacji rynku żywnościowego w Polsce.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu