Nieczynny most - wyburzyć czy wycinać?
Uszkodzone lub przestarzałe mosty i wiadukty można wyremontować, jednak nie zawsze jest to możliwe lub opłacalne. Czasami jedynym rozwiązaniem jest wyburzenie konstrukcji i postawienie w tym miejscu nowej. Wyburzenie metodą saperską może ograniczyć prace rozbiórkowe do jednego dnia, co pozwala na szybkie rozpoczęcie budowy nowego mostu lub wiaduktu. Jednak z uwagi na nieprzewidywalność konstrukcji wyburzanie niesie za sobą ryzyko uszkodzenia mienia i naruszenia terenu wokół obiektu, a nawet zagrożenia zdrowia i życia osób znajdujących się w pobliżu.
Znacznie bezpieczniejszą metodą jest wycinanie mostów z zastosowaniem techniki diamentowej. Prace rozbiórkowe trwają wprawdzie dłużej, jednak czasami jest to jedyne możliwe rozwiązanie. Dotyczy to szczególnie wiaduktów nad czynnymi drogami i torami kolejowymi. Rozbiórka pozwala uniknąć uszkodzenia obiektów znajdujących się pod wiaduktem, co przekłada się na mniejsze utrudnienia w ruchu i brak kosztów związanych z odbudową zniszczonej infrastruktury. Prace rozbiórkowe generują też mniejszą ilość odpadów konstrukcyjnych (m.in. gruzu), ponieważ każdy wycięty element jest zabierany przez dźwig, a następnie składuje się go w wyznaczonym miejscu lub wywozi z terenu rozbiórki.
Wycinanie mostów z zastosowaniem techniki diamentowej - dlaczego warto?
Cięcie techniką diamentową polega na zastosowaniu narzędzi (pił ręcznych, elektrycznych, hydraulicznych) wyposażonych w tarcze z segmentami diamentowymi. Segmenty te składają się z cząstek diamentu syntetycznego oraz metalicznej osnowy. Diament - jako najtwardszy materiał wg skali Mohsa - może przeciąć nawet najbardziej wytrzymałe materiały budowlane, takie jak żelbet czy stal.
Wycinanie mostów z zastosowaniem techniki diamentowej zapewnia:
precyzyjne wykonanie nawet najbardziej skomplikowanych prac;
oszczędność czasu, zwłaszcza w porównaniu z tradycyjnym kuciem;
bezpieczeństwo, zarówno w odniesieniu do osób przebywających na terenie prac rozbiórkowych, jak i obiektów, które znajdują się pod mostem/wiaduktem;
mniejszy hałas, co umożliwia przeprowadzenie prac rozbiórkowych w nocy;
brak drgań, co zapewnia stabilność konstrukcji aż do zakończenia procesu rozbiórki;
wszechstronne zastosowanie w usuwaniu przęseł, filarów, płyt jezdnych, konstrukcji stalowych, elementów zbrojonych, podpór i fundamentów.
Jak wygląda rozbiórka mostu?
Wycinanie mostów z zastosowaniem techniki diamentowej odbywa się po wykonaniu stosownych obliczeń przez konstruktora (trzeba wyliczyć m.in. ciężar usuwanych elementów). Następnie konstrukcja zostaje podstemplowana w celu zabezpieczenia konstrukcji mostu do czasu transportu wyciętych elementów. Jeżeli jest to niemożliwe, każdy wycięty element zostaje od razu podpięty do dźwigu i transportowany w wyznaczone miejsce. Każdy wyznaczony element zostaje wycięty za pomocą pił wyposażonych w tarcze diamentowe. Firma, która zajmuje się wycinaniem mostu, wykonuje również odwierty, które umożliwiają podpięcie elementu do dźwigu.
Komu można zlecić rozbiórkę mostu techniką diamentową?
Wycinanie mostów z zastosowaniem techniki diamentowej oferuje firma DW BETA z Jaworzna. Dzięki kilkunastoletniemu doświadczeniu oraz sprzętowi renomowanej marki Hilti firma zapewnia profesjonalne usuwanie elementów betonowych i stalowych. Zespół DW BETA współpracuje z firmami budowlanymi, które realizują przetargi związane z remontem lub rozbiórką mostów, wiaduktów i innych konstrukcji. DW BETA podejmuje się prac na terenie całej Polski, a także za granicami kraju. Szczegółowe informacje na temat oferty można sprawdzić na stronie https://www.dwbeta.pl/. Z firmą można skontaktować się telefonicznie pod numerem +48 508 339 501 lub przez e-mail: [email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?