Ale zdaniem ekspertów lojalność ta z czasem będzie jednak słabnąć.
Nie zamierzam zmieniać konta - mówi Władysław Tokarczyk z Bydgoszczy. - Miałem w tym banku wpierw konto studenckie, teraz, gdy pracuję - zwykłe. Jestem jak na razie z niego zadowolony.
Aż 88 procent klientów europejskich banków nie odczuwa potrzeby przeniesienia swoich oszczędności do innej placówki, niż tej, z której korzysta - wynika z danych Komisji Europejskiej. Jednocześnie w innym raporcie tej instytucji czytamy, że aż 81 proc. osób, które próbowały tego, spotkało się z trudnościami.
- Często niezadowoleni klienci tkwią w umowach, które nie są dla nich najlepsze i nie do końca spełniają ich wymagania - zauważa Sophie Ahlswede, analityk Deutsche Bank Research, która bada mobilność klientów banków. - Z drugiej strony bankowcy nie mają dostatecznej motywacji, aby pozyskiwać nowych klientów oferując innowacyjne rozwiązania, nowe usługi czy bardziej atrakcyjne ceny.
Mogłoby się wydawać, że opłaca się zmieniać dostawcę usługi - na takiego, który oferuje lepsze ceny i technologie, a także wyższą jakość obsługi w oddziale. Tymczasem z badań wynika, że aż 88 proc. obywateli Unii nie zmieniło swojego konta ani razu w ciągu ostatnich pięciu lat! Ich zdaniem nie było potrzeby.
To łatwizna
W Polsce ok. 10 proc. pytanych przyznało, że zmieniło lub próbowało zmienić swój główny bank. 80 proc. osób zmianę taką uznało za łatwą.
- Samo założenie nowego konta trwało chwilę, ale załatwienia zajęły więcej czasu - twierdzi Teresa Gajewska z Torunia. - Musiałam dostarczyć zaświadczenie o zarobkach i zmienić numer konta między innymi w pracy. Opłacało się, bo oferta jest lepsza i nie mam miesięcznych opłat, gdy korzystam z karty.
Jak to „przeprowadzić”
- Wybierz najlepszą ofertę - podpowiada Maciej Kazimierski - ekspert porównywarki TotalMoney.pl. - W oddziale banku, który wybrałeś podpisz umowę. Wypełnij i podpisz pełnomocnictwo dla nowego banku (musi mieć ono formę pisemną, jego wzór opracowany został przez Związek Banków Polskich). Podpis złożony na pełnomocnictwie musi być zgodny ze wzorem złożonym w starym banku. Na podstawie pełnomocnictwa, na nowy rachunek przeniesione zostaną wszystkie zlecenia stałe i dyspozycje przelewów z poprzedniego rachunku. Stary rachunek jest zamykany.
- Przed rozpoczęciem przenoszenia konta powinniśmy uregulować wszystkie zobowiązania wobec starego banku - przestrzega Kazimierski. - Nieuregulowanie ich uniemożliwia przeniesienie rachunku. Podobnie, jeżeli podpis klienta nie jest zgodny ze wzorem podpisu złożonym w starym banku, nie będzie to możliwe.
