Przybywa tradycyjnych sklepów. Stacjonarnego handlu podejmują się sklepy internetowe

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Perspektywy dla handlu stacjonarnego polepszyły się po zniesieniu obostrzeń. Pokazuje to majowy raport Mastercard SpendingPulse, według którego sprzedaż w sklepach stacjonarnych rośnie na większości europejskich rynków. To z kolei zachęca do inwestycji. Z badania firmy doradczej CBRE „EMEA Retail Occupier Survey” wynika, że 57% sieci handlowych zamierza w 2022 r. powiększyć liczbę swoich sklepów stacjonarnych.
Perspektywy dla handlu stacjonarnego polepszyły się po zniesieniu obostrzeń. Pokazuje to majowy raport Mastercard SpendingPulse, według którego sprzedaż w sklepach stacjonarnych rośnie na większości europejskich rynków. To z kolei zachęca do inwestycji. Z badania firmy doradczej CBRE „EMEA Retail Occupier Survey” wynika, że 57% sieci handlowych zamierza w 2022 r. powiększyć liczbę swoich sklepów stacjonarnych. Lucyna Nenow / Polska Press
Udostępnij:
Sprzedaż w internecie odnotowała lekki spadek, czy zatem to koniec boomu na zakupy on-line? To zdecydowane nadużycie, ale coraz więcej danych wskazuje, że handel tradycyjny łapie drugi po pandemiczny oddech. Sklepów stacjonarnych przybywa, ale i one… nakręcają sprzedaż on-line. Handel stacjonarny i online jeszcze nigdy nie były ze sobą tak powiązane.

Rok temu świat przecierał oczy ze zdumienia, gdy Mark Zuckerberg roztaczał wizję cyfrowego świata Metaverse. By stał się rzeczywistością, musimy wyposażyć się w okulary VR. Dlatego spółka macierzysta Facebooka, otworzyła pierwszy stacjonarny salon Meta Store w Kalifornii, gdzie można kupić m.in. niezbędny ekwipunek, który umożliwia przeniesienie się w wirtualny świat.

Nowy trend: e-sklepy otwierają punkty stacjonarne

Amazon, niedawno został największym sprzedawcą ubrań w USA. Skłoniło to firmę Jeffa Bezosa do otwarcia sklepu Amazon Style w Kalifornii. Podobnym tropem poszło rok temu Google (Alphabet), otwierając sklep w Nowym Jorku. Kupimy tam np. telefony Pixel czy laptopy Chromebook.

Być może w przyszłości Google, podobnie jak obecnie Apple, będzie miało swoje sklepy w każdym większym mieście. Ich śladem idą setki mniejszych firm z branży e-commerce. Dlaczego firmy się na to decydują i jak ten trend wpływa na rynek?

Sklepy tradycyjne: nie przespać okazji do wzrostu

Perspektywy dla handlu stacjonarnego polepszyły się po zniesieniu obostrzeń. Pokazuje to majowy raport Mastercard SpendingPulse, według którego sprzedaż w sklepach stacjonarnych rośnie na większości europejskich rynków. To z kolei zachęca do inwestycji. Z badania firmy doradczej CBRE „EMEA Retail Occupier Survey” wynika, że 57% sieci handlowych zamierza w 2022 r. powiększyć liczbę swoich sklepów stacjonarnych.

Wymień opony na całoroczne

miejsce #1

Kleber

Kleber Quadraxer2 205/60R16 96H Xl

1 590,00 zł364,99 zł-77%
miejsce #2

Goodride

Goodride Z401 195/65R15 91V

709,99 zł176,00 zł-75%
miejsce #3

Goodride

Goodride Z401 205/55R16 91V

759,00 zł191,00 zł-75%
miejsce #4

Nexen

Nexen N BLUE 4 SEASON 195/60R15 88H

753,00 zł254,00 zł-66%
miejsce #5

Barum

Barum Quartaris 5 185/65R14 86T

293,00 zł206,50 zł-30%
miejsce #6

Barum

Barum Quartaris 5 155/70R13 75T

228,00 zł162,97 zł-29%
miejsce #7

Michelin

Michelin CROSSCLIMATE 195/55R15 89V

642,00 zł484,80 zł-24%
miejsce #8

Goodyear

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 235/55 R17 99 H OE JEEP

639,00 zł500,80 zł-22%
miejsce #9

Continental

Continental AllSeasonContact 175/65 R14 86H

343,92 zł290,99 zł-15%
miejsce #10

Bridgestone

Bridgestone WeatherControl A005 EVO 205/50 R17 93 V

601,00 zł529,00 zł-12%
miejsce #11

Dębica

Dębica NAVIGATOR 3 195/65 R15 91H

242,00 zł218,00 zł-10%
miejsce #12

Pirelli

Pirelli Cinturato All Season Plus 225/45R18 95Y XL SI 3PMSF

722,00 zł665,87 zł-8%
miejsce #13

Tracmax

Tracmax A/S TRAC SAVER 235/60R16 100V M+S|3PMSF

349,99 zł325,95 zł-7%
miejsce #14

Premiorri

Premiorri Vimero As 195/65R15 91 H

136,00 zł
miejsce #15

Riken

Riken ALL SEASON 205/55R16 94V XL

179,58 zł
miejsce #17

Barum

Barum Quartaris 5 185/65R15 88T

169,00 zł
miejsce #18

Goodride

Goodride Z401 185/65R15 92H XL

130,34 zł
miejsce #20

Michelin

Michelin Crossclimate+ 205/55R16 91H

309,68 zł
Materiały promocyjne partnera

Co jednak najważniejsze 64% badanych podmiotów twierdzi, że obecność sklepów stacjonarnych zwiększa lokalną sprzedaż online.

– Dobre prognozy dla sprzedaży stacjonarnej to sygnał dla przedsiębiorców, by przygotować się do ekspansji. To szczególna szansa do rozwoju dla osób handlujących dotychczas tylko w Internecie. Teraz zakładając jako pierwsi sklepy stacjonarne, mogą zająć miejsce tradycyjnych sprzedawców, których osłabił wcześniejszy kryzys – komentuje Tomasz Cincio, prezes Droplo.

- To otwiera przed e-sklepami tzw. okno możliwości, czyli krótki czas mniejszej presji ze strony konkurencji – dodaje Tomasz Cincio.

Polacy są obecnie podzieleni w kwestii zakupów online. Badanie platformy analitycznej UCE Research wskazuje, że do codziennych zakupów wybieramy sklepy stacjonarne (tylko 14% osób wolało sklepy internetowe). Internet zyskuje przewagę w przypadku droższych, rzadziej kupowanych produktów. Według raportu ARC Rynek i Opinia „Bolączki Polaków podczas zakupów online”, 57% ankietowanych preferuje zakupy online ze względu na wygodę i oszczędność czasu, a co piąty robił je częściej niż raz w tygodniu.

Według raportu Gemiusa w 2021 r. przez Internet zakupy robiło 77% Polaków. Jednak GUS wskazują, że w kwietniu udział sprzedaży detalicznej online wynosił 8,9%, co oznacza spadek o pół punktu procentowego w porównaniu do marca.

E-sklep i tradycyjny: najlepiej połączyć zalety obu form sprzedaży

Sklep stacjonarny to wydatki na czynsz, sprzęt i pracowników. Czasem jego funkcja sprowadza się do przymierzania ubrania czy testowania sprzętu, a sam zakup ostatecznie odbywa się przez internet, gdzie klient może porównać ceny i wybrać ofertę konkurencji. To tzw. showrooming, zwalczany przez niektóre salony mody wprowadzeniem opłaty za przymierzanie.

Sklepy internetowe, działające w modelu B2C („business to customer”), pomijają pośredników, co pozwala zaoferować lepsze ceny. Nadal ponoszą jednak koszty związane z obsługą strony i logistyką. Połączeniem obu form sprzedaży jest model omnichannel (zwany również „brick and clicks”).

– Używając wiele kanałów: tradycyjny, internetowy i call center, sprzedawcy docierają do większej liczby konsumentów i obsługują ich bardziej kompleksowo, np. przyjmując reklamacje na miejscu. Dodatkowo wykorzystują tzw. „cross-selling”, gdy wizyta w sklepie stacjonarnym po odbiór produktu zakupionego online, zachęca do dokupienia dodatkowych akcesoriów – zauważa Tomasz Cincio z Droplo.

Prowadzenie równolegle sieci stacjonarnej i sprzedaży internetowej trudno zbalansować. Mniejsze firmy mogą mieć trudności z pokryciem odpowiednio dużego obszaru swoimi sklepami. Dotyczy to także wspomnianych na początku salonów koncernów Meta, Google i Amazon, które pełnią obecnie funkcję dekoracyjną i testową.

Idealny telefon do pracy i rozrywki

miejsce #1

Apple

Apple iPhone XR 64GB Biały

3 313,96 zł2 192,79 zł-34%
miejsce #2

Apple

Apple iPhone SE 2020 64GB Czerwony

2 730,78 zł1 899,00 zł-30%
miejsce #3

Apple

Apple iPhone 12 Mini 64GB Czarny Black

3 761,80 zł2 929,00 zł-22%
miejsce #4

Apple

Apple iPhone 12 Mini 128GB Niebieski Blue

3 808,00 zł3 249,00 zł-15%
Materiały promocyjne partnera

– Bez sklepów stacjonarnych, niektóre biznesy nigdy nie wejdą na wyższy poziom. Dlatego wśród firm, które już zdecydowały się na wsparcie swojej internetowej sprzedaży sklepami stacjonarnymi, znajdziemy już wiele polskich marek – przekonuje Tomasz Cincio – Sklep stacjonarny nie musi być dochodowy, może służyć jako okno wystawowe firmy oraz centrum logistyczne. O ile w sieci wizytówką firmy jest strona internetowa lub aplikacja mobilna, to sklepy stacjonarne są oceniane np. po jakości obsługi i wykończeniu wnętrza lokalu. Otwarcie takiego sklepu testuje sprawność firmy, jej możliwości organizacyjne i finansowe. To też dodatkowa szansa na budowanie relacji. Klient może sprawdzić produkty na miejscu i uzyskać pomoc, a to wzbudza zaufanie – dodaje.

Dark store zamiast sklepu stacjonarnego

Rozwój e-commerce wywołany pandemią obciążył magazyny. Według kwietniowego raportu „E-comerce pęka w szwach, a magazyny razem z nim” firmy doradczej Cushman & Wakefield jedna trzecia powierzchni magazynowej w Polsce obsługuje rynek e-commerce, co oznacza wzrost o 84% w porównaniu do 2019 r.

Tak duże obłożenie magazynów dodatkowo motywuje internetowych sprzedawców do przejmowania na siebie części logistyki - otwierania sklepów stacjonarnych lub tzw. dark stores.

Dark stores to małe centra dystrybucji, z których kurierzy błyskawicznie dostarczają produkty do domów klientów. W tym rozproszonym modelu sklep funkcjonuje jak mały magazyn, w którym to kurier robi zakupy, zamówione przez internet. To rozwiązuje problem logistyki ostatniej mili, czyli dostarczenia produktu do końcowego konsumenta.

Pierwsze dark stores powstały w Wielkiej Brytani, gdzie działają m.in. estoński Bolt, niemieckie Gorillas, brytyjski Zapp czy turecki Getir. Dark stores są popularne także we Francji, Hiszpanii i USA. W 2020 r. swój dark store uruchomił Amazon pod marką Whole Foods. W Polsce w większych miastach mamy do dyspozycji kilka aplikacji do zakupów w dark stores: Lisek, Jush (Żabka) oraz BOLT Market.

– Wraz z rozwojem usług dark stores klienci będą częściej preferować zakupy online także w przypadku produktów szybkozbywalnych, jak żywność czy środki higieny. U nas dark stores będą miały trudniej niż za granicą. Polski rynek jest unikalny ze względu na paczkomaty - uważa Tomasz Cincio.

- Na Zachodzie, gdzie ta innowacja jest mniej popularna, przyjęło się rozwiązanie określane jako „click and collect”, gdzie towar zamówiony w internecie odbieramy w sklepie stacjonarnym. Oczywiście podobne rozwiązania funkcjonują też u nas, ale na mniejszą skalę – dodaje prezes Droplo.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie