Wskaźniki w dół
Poziom bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej, wyrażony wskaźnikiem BIG, na koniec sierpnia wyniósł 2,93 pkt. Oznacza to spadek od maja aż o o 8,19 pkt. i wynosi obecnie 2,93 pkt. Jest to drugi najniższy wynik w ponad 5-letniej historii badania. Niestety wskaźniki w poszczególnych branżach też spadły.
Najgorzej sytuację oceniają przedsiębiorcy. Co ciekawe, jedyną pozytwnie wyróżniającą się branżą, pomimo serii bankructw, jest turystyka – możemy wyczytać z 19. edycji raportu BIG.
Niepewność i bankructwa
Autorzy opracowania zwracaja uwagę, że ostatnie 3 miesiące stały pod znakiem niepewności na rynkach finansowych, upadłości biur turystycznych i firm budowlanych. To miało wpływ na opinie badanych, a te są zdecydowanie pesymistyczne.Główny wskaźnik poziomu bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej spadł o 8,19 pkt. i na koniec sierpnia wyniósł 2,93 pkt. Jest to drugi najniższy poziom indeksu na przestrzeni 5-letniej historii monitorowania.
Wskaźniki cząstkowe w poszczególnych sektorach też spadły. Najwięcej wśród przedsiębiorców. Spadek wskaźnika wyniósł aż 15,70 pkt. (z 11,46 pkt. do -4,24 pkt.). W pozostałych badanych branżach wyniki również są gorsze niż 3 miesiące temu.
Nie widać pozytywów
Ujemny wynik ma również sektor budowlany. Jedyną branżą, w której odnotowano pozytywne zmiany wartości wskaźnika, jest turystyka.
- Mamy obawy, czy obecny spadek wartości wskaźnika BIG nie okaże się początkiem negatywnego trendu. Do tej pory początek drugiej połowy roku oznaczał stabilizację opinii, tym razem mamy znaczące spadki i historyczne minima. Niestety nie widać pozytywów, dobre wyniki branży turystycznej nie powinny dziwić, nawet w kontekście ostatnich serii upadłości. Mamy sezon letni, czyli żniwa w tym sektorze. W pozostałych branżach brak optymistycznych przesłanek – tłumaczy Mariusz Hildebrand, pPrezes zarządu BIG InfoMonitor S.A.
Zatory płatnicze
Niestety szczegółowe wyniki badania, dotyczące zatorów płatniczych i ich wpływu na prowadzenie działalności gospodarczej również wypadają negatywnie.
Nadal zdecydowana większość firm (85%) uważa, że nieterminowe płatności są poważnym utrudnieniem w prowadzeniu działalności. Najgorzej sytuację oceniają przedsiębiorcy (95%) i przedstawiciele branży budowlanej (93%).
- Z naszego badania wynika, że w sytuacji, w której nie otrzymujemy płatności nie możemy liczyć na nasz system prawny. Prawie trzy czwarte badanych firm uważa, że prawo nie chroni ich w odpowiedni sposób, przed działalnością niesolidnych kontrahentów - wyjaśnia Marcin Ledworowski, wiceprezes zarządu BIG InfoMonitor.
- Dlatego stale podkreślamy, że kluczowe jest badanie rzetelności partnerów biznesowych przed rozpoczęciem współpracy oraz budowanie własnej wiarygodności, aby wyróżnić się pozytywnie na tle niesolidnych konkurentów – dodaje Ledworowski.
