Revolut dostosuje się do wszystkich zaleceń UOKiK-u. Klienci otrzymają rekompensaty?

Marek Knitter
Liczba klientów Revolut w Polsce aktywnie dokonujących transakcji na rachunkach inwestycyjnych wzrosła w 2024 r. o 153 proc.
Liczba klientów Revolut w Polsce aktywnie dokonujących transakcji na rachunkach inwestycyjnych wzrosła w 2024 r. o 153 proc. fot.123fr
Revolut przyjmuje decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Zrealizuje każdy jej punkt - poinformowała firma. W środę UOKiK zobowiązał m.in. Revolut do automatycznego zwrócenia klientom kwot, które nadpłacili w wyniku zmian opłat, o których przedsiębiorstwo informowało w nieprawidłowy sposób.

Spis treści

Prezes UOKiK uprawdopodobnił stosowanie praktyk mogących naruszać zbiorowe interesy konsumentów przez mPay - dostawcę płatności mobilnych oraz Revolut Bank UAB (wcześniej Revolut Payment UAB). Obaj przedsiębiorcy nie dostarczali na trwałym nośniku informacji o proponowanych zmianach warunków umów o usługę płatniczą zawieranych z konsumentami. Nie mieli też w swoich umowach odpowiednich klauzul modyfikacyjnych pozwalających na ich zmianę.

Zgodnie z decyzjami zobowiązującymi Prezesa UOKiK mPay oraz Revolut Bank UAB zwrócą uprawnionym konsumentom automatycznie kwoty, które zostały przez nich nadpłacone w wyniku wprowadzenia podwyżek lub wprowadzenia nowych obciążeń.

Revolut chce być lepszym bankiem w Polsce

- Decyzja UOKiK, którą w pełni przyjmujemy, pomoże nam być lepszym bankiem w Polsce. Każdy punkt decyzji zostanie przez bank zrealizowany - poinformowało PAP Biuro Prasowe firmy Revolut, odnosząc się do wydanej w środę przez UOKiK decyzji.

Firma wyjaśniła, że Revolut Bank UAB od stycznia 2024 r., jako "instytucja finansowa o istotnym znaczeniu w strefie euro", "podlega bezpośrednio" nadzorowi Europejskiego Banku Centralnego. Zaznaczyła, że musi "podlegać ścisłym regulacjom w każdym kraju".

UOKiK chce rekompensat dla konsumentów

Jak podał UOKiK w ramach rekompensaty spółki będą też musiały zaoferować uprawnionym konsumentom czasowe udogodnienia. W przypadku mPay - bezpłatny miesięczny plan subskrypcyjny "GOLD", a dla korzystających z Revolut Bank UAB - bezpłatne podwyższenie obecnego planu, a w niektórych przypadkach zasilenie konta równowartością miesięcznej opłaty abonamentowej, a także dodatkowy cashback za dokonywane zakupy.

UOKiK wyjaśnił, że obie firmy informację o zmianie umowy o usługę płatniczą i wprowadzeniu wyższych opłat spółki udostępniały klientom w wiadomościach e-mail, w których znajdował się link do strony internetowej danego przedsiębiorstwa. Tam dopiero konsumenci mogli pobrać zmienione umowy w formie plików pdf. Zdaniem Urzędu, taki sposób informowania nie daje klientowi pewności, że pobrana wersja pliku jest identyczna z tą pierwotnie umieszczoną, bo przedsiębiorca ma techniczną możliwość modyfikacji treści i zawartości swojej strony.

- Między wysłaniem wiadomości mailowej z linkiem a pobraniem dokumentu plik może zostać zmieniony lub usunięty. Dlatego prawo wymaga dostarczenia konsumentom istotnych informacji na trwałym nośniku zabezpieczonym przed ingerencją ze strony nadawcy – napisano w komunikacie.

Regulator dodał, że trwały nośnik to m.in. dokument papierowy, karta pamięci, pendrive, wiadomość mailowa lub załączony do niej plik.

Revolut otrzymał europejską licencję bankową pod koniec 2018 r. od Banku Litwy i Europejskiego Banku Centralnego (EBC). Revolut Bank UAB działa na 30 rynkach w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG), gdzie obsługuje ponad 30 milionów klientów (indywidualnych i firmowych), w tym ponad 4 miliony klientów w Polsce.

Źródło: pap/uokik

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu