Spis treści
Zmiany w preferencjach turystycznych Polaków
W ostatnim czasie nastąpiła znacząca zmiana w zakresie preferencji turystycznych Polaków. Z danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego wynika, że w ubiegłym roku na wakacje z biurem podróży wyjechało 7,57 mln osób, co stanowi wzrost o 19,4 proc. w porównaniu do roku 2022. Jest to jednak wzrost głównie za sprawą wyjazdów zagranicznych, ponieważ branża krajowa odnotowała spadek liczby klientów.

Autorzy raportu wskazują, że jednym z głównych czynników wpływających na spadek zainteresowania krajowymi wakacjami jest wzrost cen w Polsce. Ponadto, zauważono również, że przybyło firm z niską i bardzo niską wiarygodnością płatniczą, co może dodatkowo wpływać na zaufanie klientów do krajowej oferty turystycznej.
Pogorszenie wiarygodności płatniczej branży
Analiza przeprowadzona przez Krajowy Rejestr Długów i Rzetelną Firmę pokazała, że wiarygodność płatnicza całej branży turystycznej uległa pogorszeniu w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
– Analiza wiarygodności płatniczej, którą objęliśmy całą branżę, pokazuje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy jej scoring się pogorszył. O 3 proc. zmniejszył się odsetek firm o najwyższej wiarygodności. Aż o 21 proc. przybyło firm ze średnią wiarygodnością i prawie o 12 proc. z niską. To budzi niepokój – skomentował prezes KRD Adam Łącki.
Takie zmiany mogą mieć znaczący wpływ na decyzje konsumentów dotyczące wyboru ofert turystycznych, zwłaszcza w kontekście zwiększonego ryzyka związanego z wyborem mniej wiarygodnych firm.
Zadłużenie branży turystycznej rośnie
Z raportu KRD wynika, że zadłużenie firm turystycznych w maju bieżącego roku wyniosło 22,1 mln zł, co jest spadkiem o 13,6 mln zł w porównaniu do najgorszego okresu pandemii.
Autorzy raportu zwracają uwagę na fakt, że po początkowym spadku zadłużenia na początku roku, od marca zadłużenie zaczęło nieznacznie rosnąć. Analiza zadłużenia pokazuje, że ponad połowa długu (12,1 mln zł) należy do organizatorów turystyki, 7,5 mln zł do agentów i pośredników turystycznych, a reszta kwoty do przewodników i pilotów wycieczek oraz firm prowadzących działalność usługową w zakresie informacji turystycznej i rezerwacji.
Zdaniem ekspertów, zmiany w branży turystycznej mają różnorodne konsekwencje dla różnych jej segmentów. – Zadowoleni mogą być przede wszystkim organizatorzy wyjazdów zagranicznych. Z ich usług korzystają zamożniejsi klienci, którzy odreagowują lata ograniczeń w poruszaniu się podczas pandemii i coraz chętniej i dalej podróżują – wskazuje ekspertka Rzetelnej Firmy Sandra Czerwińska.
– Gorzej z turystyką krajową. Tu inflacja i wzrost cen odbiły się na zmniejszeniu liczby klientów. Ze zorganizowanego wypoczynku krajowego korzystają w większości osoby mniej zamożne, dla których wczasy stały się po prostu za drogie – podsumowała.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
źródło:PAP