Rosnące Długi w Branży TSL
Według danych Krajowego Rejestru Długów, dług branży TSL wzrósł do 1,59 miliarda złotych, co oznacza wzrost o 19 proc. w ciągu roku oraz o 37 proc. w ciągu trzech lat. Liczba zadłużonych podmiotów również wzrosła, osiągając obecnie 31,7 tysiąca, w porównaniu do 29,3 tysiąca rok wcześniej.
Zwiększyła się także liczba postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych wobec firm zajmujących się transportem drogowym. Ich udział wzrósł z 5 proc. w 2021 roku do 13 proc. w 2024 roku. To pokazuje, że coraz więcej firm z tej branży ma poważne problemy finansowe, co może prowadzić do ich upadłości.
Największe zaległości w transporcie drogowym
Firmy zajmujące się transportem drogowym towarów mają największe zaległości w branży TSL, wynoszące obecnie 1,26 miliarda złotych, co stanowi niemal 80 proxc. całkowitej kwoty do spłaty. W tym sektorze działa również najwięcej zadłużonych firm – 23 tysiące z 31,7 tysiąca wszystkich zadłużonych przedsiębiorstw z branży TSL.
Średnie zadłużenie jednego dłużnika z całej branży transportowej wynosi 50,3 tysiąca złotych, a wśród firm zajmujących się transportem drogowym – 54,5 tysiąca złotych. Na drugim miejscu pod względem kwoty do spłaty znajduje się sektor magazynowania i usług wspierających transport z długiem wynoszącym 118 milionów złotych, a na trzecim miejscu działalność pocztowa i kurierska z zadłużeniem 46,7 miliona złotych.
Struktura zadłużenia i rekordziści
Ponad 2/3 firm z sektora TSL notowanych w KRD to jednoosobowe działalności gospodarcze, które odpowiadają za większą część łącznego długu, wynoszącego 922,4 miliona złotych.
– Rekordzistką pod względem wartości zadłużenia jest jednak spółka prawa handlowego z Warszawy, która zajmuje się transportem drogowym towarów. Musi zwrócić 6,8 mln zł m.in. firmom z branży ubezpieczeniowej, paliwowej, leasingowej oraz dostawcom części zamiennych – podkreślili autorzy publikacji.
Biznes

Zwrócono również uwagę na firmę transportową z Warszawy, która ma na koncie rekordową liczbę 614 przeterminowanych zobowiązań finansowych na łączną kwotę 6,75 miliona złotych. Z kolei firma z największą liczbą wierzycieli (91) i ponad 644 tysiące złotych długu działa w województwie kujawsko-pomorskim.
Regionalne różnice w zadłużeniu
Pod względem regionów największe zadłużenie mają firmy z Mazowsza, które są winne wierzycielom 325,4 miliona złotych. Następne w kolejności są firmy ze Śląska z długiem wynoszącym 211,3 miliona złotych oraz z Wielkopolski z zadłużeniem 195,4 miliona złotych.
Zgodnie z raportem, największymi wierzycielami sektora TSL są firmy z branży zarządzania wierzytelnościami, które czekają na zwrot 459 milionów złotych, firmy leasingowe z kwotą 338,8 miliona złotych oraz firmy z branży paliwowej, którym przewoźnicy są winni 245 milionów złotych.
Wyzwania i perspektywy dla branży TSL
– Scoring KRD dla branży transportowej pokazuje, że tylko niecałe 2/3 wszystkich firm z tego sektora (65 proc.) odznacza się najwyższą wiarygodnością płatniczą. Co czwarta firma przewozowa (22 proc.) ma średnią wiarygodność, a 13 proc. firm to przedsiębiorstwa najmniej rzetelne, czyli współpraca z nimi obarczona jest dużym ryzykiem – podali autorzy.
Branża TSL zmaga się z problemami finansowymi, które wpływają na jej stabilność i wiarygodność płatniczą. Wiele firm z tej branży zalega z płatnościami również firmom ze swojej branży, co czyni ją swoim własnym największym dłużnikiem.
– Gdyby zadłużeni z tego sektora spłacili swoje zobowiązania, łączne długi TSL zmniejszyłyby się o 63,2 mln zł. Oprócz tego sektor do odzyskania ma m.in. 51,2 mln zł od handlu, 27 mln zł od przedsiębiorstw zajmujących się przetwórstwem przemysłowym i 16,8 mln zł od budownictwa – podkreślili.
Branża TSL stoi przed wyzwaniem poprawy swojej sytuacji finansowej i zwiększenia wiarygodności płatniczej, co jest kluczowe dla jej dalszego rozwoju i stabilności na rynku.
Źródło: PAP