Rusza przetarg na Zachodnią Obwodnicę Szczecina. Szacowany koszt to 8 mld zł

Eryk Kołodziejek
Wikimedia Commons
Rozpoczynają się przetargi na budowę Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ramach drogi ekspresowej S6. Planowana długość trasy to blisko 50 km, a jednym z kluczowych elementów będzie pięciokilometrowy tunel pod Odrą, który stanie się najdłuższym tego typu obiektem w Polsce. Koszt całej inwestycji szacowany jest na około 8 miliardów złotych.

Kluczowa inwestycja dla infrastruktury drogowej

Podczas konferencji prasowej w Szczecinie, minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił znaczenie tej inwestycji.

To jest jedna z najważniejszych decyzji inwestycyjnych, jeżeli chodzi o drogi krajowe, jakie Ministerstwo Infrastruktury podjęło w roku 2024 – zaznaczył minister.

Zachodnia Obwodnica Szczecina ma być realizowana w trzech etapach: odcinek Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km), Dołuje – Police (11,9 km) oraz Police – Goleniów (23,4 km), który obejmuje budowę tunelu.

Minister Klimczak zwrócił uwagę na trudności związane z trzecim etapem, który obejmuje budowę tunelu.

Najtrudniejszy jest trzeci etap dotyczący tunelu, ale wszystkie zamierzamy zrealizować w terminie. Będziemy pilnować tej inwestycji jak oka w głowie. Koniec trzeciego etapu zbiegnie się z otwarciem nowego lotniska i kolei dużych prędkości. To będzie bardzo ważny czas dla Polski – dodał.

Harmonogram realizacji i wyzwania techniczne

Zakończenie budowy dwóch pierwszych odcinków (Kołbaskowo-Dołuje i Dołuje-Police) planowane jest na trzeci kwartał 2028 roku. Natomiast odcinek Police - Goleniów, z uwagi na skomplikowaną budowę tunelu, ma być ukończony do 2032 roku. Tunel o długości 5 km będzie wymagał użycia maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine), a jego średnica zewnętrzna wyniesie około 15 m, z obudową o grubości 60 cm.

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podkreślił znaczenie kompleksowego podejścia do inwestycji.

"Realizacja tej inwestycji będzie trwała przez najbliższe lata, ale najważniejsze jest to, że ruszamy z całością do przodu. Podjęliśmy decyzję, żeby robić wszystko kompleksowo" – powiedział. Dodał również, że "część tunelowa wymaga najwięcej pracy. Dwa tunele pod Odrą - najdłuższe tunele w Polsce, pięciokilometrowe, każdy o parametrach drogi ekspresowej".

Znaczenie obwodnicy dla regionu

Nowa trasa ma na celu odciążenie obecnych dróg A6, S3 i S6, które omijają Szczecin od południa i wschodu. W okresie letnim, z powodu dużego natężenia ruchu, na tych trasach często dochodzi do zatorów. Zachodnia Obwodnica Szczecina zamknie ring wokół miasta, co poprawi komunikację aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu.

Dla mieszkańców Polic nowa droga będzie miała szczególne znaczenie. Obecnie, aby dotrzeć do węzła Goleniów Północ (S3/S6), trzeba pokonać 58 km. Po zakończeniu budowy obwodnicy dystans ten skróci się do 23 km, co znacząco obniży czas przejazdu. Z centrum Szczecina zostanie wyprowadzona znaczna część ruchu, w tym pojazdy kierujące się do zakładów chemicznych w Policach.

Przyszłość projektu i oczekiwania

Minister infrastruktury wyraził nadzieję na sprawny przebieg postępowania przetargowego.

Mam nadzieję, że postępowanie przetargowe pójdzie na tyle sprawnie, że będziemy mogli w przyszłym roku podpisać umowę z wykonawcą i przejść do działań – powiedział.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetargi w Dzienniku Urzędowym UE, a dokumenty przetargowe mają być dostępne na platformie zakupowej.

GDDKiA przewiduje, że pierwsze oferty na budowę Zachodniej Obwodnicy Szczecina pojawią się na przełomie kwietnia i maja. Projekt ten jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2023 roku, z perspektywą do 2033 roku, a jego koszt szacowany jest na około 8 miliardów złotych.

Źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu