Wskazano także na cele pośrednie, przewidując, że tzw. Narodowy Cel Wskaźnikowy, czyli minimalny udział energii pochodzącej z OZE w transporcie, ma wynieść w 2025 r. 9,2 proc., a w latach 2026-2029 – 10 proc.
NCW to minimalny udział biokomponentów i innych paliw odnawialnych (zużytych we wszystkich rodzajach transportu) w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku w transporcie drogowym i kolejowym.
Zgodnie z dokumentem realizacja celu OZE jest osiągana przy wykorzystaniu biokomponentów pochodzących z surowców spożywczych lub pastewnych lub zaawansowanych z surowców odpadowych.
Przyjęty przez rząd projekt uzupełnia ten katalog m.in. o ciekłe i gazowe paliwa węglowe, gazowe paliwa węglowe pochodzące z recyklingu. Realizację NCW ma umożliwić też biometan, w tym wprowadzony do sieci gazowej, który w celu końcowego zużycia trafił na stacje, np. bioCNG do napędu pojazdów.
Projekt przewiduje, że przy realizacji NCW, oprócz paliw i biopaliw ciekłych, uwzględnione zostaną również paliwa lotnicze i paliwa żeglugowe.
Źródło: PAP
