Rząd przyjął projekt zmiany ustawy o biopaliwach. Wyższy udział OZE w transporcie?

Katarzyna Zawada
Opracowanie:
Od 1 stycznia 2024 r. na stacjach pojawiło się paliwo E10, zawiera do 10 proc. biokomponentów.
Od 1 stycznia 2024 r. na stacjach pojawiło się paliwo E10, zawiera do 10 proc. biokomponentów. pixabay.com/markusspiske/zdjęcie ilustracyjne
Projekt zmiany ustawy o biopaliwach, przyjęty we wtorek przez rząd, przewiduje zwiększenie udziału energii ze źródeł odnawialnych, w tym pochodzącej z biopaliw, w transporcie do 14,9 proc. w 2030 r.

Wskazano także na cele pośrednie, przewidując, że tzw. Narodowy Cel Wskaźnikowy, czyli minimalny udział energii pochodzącej z OZE w transporcie, ma wynieść w 2025 r. 9,2 proc., a w latach 2026-2029 – 10 proc.

NCW to minimalny udział biokomponentów i innych paliw odnawialnych (zużytych we wszystkich rodzajach transportu) w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku w transporcie drogowym i kolejowym.

Zgodnie z dokumentem realizacja celu OZE jest osiągana przy wykorzystaniu biokomponentów pochodzących z surowców spożywczych lub pastewnych lub zaawansowanych z surowców odpadowych.

Przyjęty przez rząd projekt uzupełnia ten katalog m.in. o ciekłe i gazowe paliwa węglowe, gazowe paliwa węglowe pochodzące z recyklingu. Realizację NCW ma umożliwić też biometan, w tym wprowadzony do sieci gazowej, który w celu końcowego zużycia trafił na stacje, np. bioCNG do napędu pojazdów.

Projekt przewiduje, że przy realizacji NCW, oprócz paliw i biopaliw ciekłych, uwzględnione zostaną również paliwa lotnicze i paliwa żeglugowe.

Źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu