Skorzystaj z promocji. Zaczął się Tydzień Płatności Bezgotówkowych

Zbigniew Biskupski AIP
Malgorzata Genca / Polska Press
Płatności kartą lub przelewem coraz bardziej przesuwają gotówkę na margines. Poza oszczędnością czasu i większym bezpieczeństwem transakcji teraz można mieć korzyści oferowane w ramach promocji płatności bezgotówkowych. Ich kumulacja przewidziana jest na rozpoczęty właśnie tydzień. Warto wiedzieć która firma jak premiuje teraz płatności bezgotówkowe.

- Dni 16-20 października będą festiwalem płatności bezgotówkowych.

Zachęcamy do odwiedzania strony WartoBezgotowkowo.pl, gdzie partnerzy akcji oferują atrakcyjne korzyści wszystkim chętnym do płacenia drogą elektroniczną.

Powszechne transakcje bezgotówkowe to tańsze i sprawniejsze państwo, sprawny obrót gospodarczy, a dla obywateli to przede wszystkim wygoda i bezpieczeństwo – mówi Waldemar Zbytek, wiceprezes Warszawskiego Instytutu Bankowości.
Jak podają organizatorzy akcji, w dniach 16-20 października, na stronie www.WartoBezgotowkowo.pl partnerzy kampanii informują o różnorodnych korzyściach oferowanych konsumentom płacącym bezgotówkowo.

Gotówka kosztuje polską gospodarkę 18,5 mld zł rocznie, czyli niemal 1 proc. PKB. To więcej niż wydatki państwa na szkolnictwo wyższe. Rośnie popularność internetowych przelewów, coraz więcej jest płatności kartami i smartfonami, ale niemal co piąty Polak z nich nie korzysta, bo nie ma konta bankowego. Tydzień Płatności Bezgotówkowych to kulminacja trwającej od 12 września br. kampanii społecznej „Warto Bezgotówkowo”, która popularyzuje aktywne korzystanie z płatności elektronicznych.

Polacy polubili płatności bezgotówkowe. Aż 40 proc. Polaków wyobraża sobie życie bez gotówki, a 24 proc. nie nosi jej w portfelu. Popularność tych form płatności wzrośnie, bowiem Polacy lubią być w awangardzie użytkowników nowoczesnych rozwiązań technologicznych - aż 55 proc. Polaków deklaruje otwartość na nowinki technologiczne w zakresie płatności i aktywnie z nich korzysta.

Z drugiej jednak strony, na bezgotówkowej mapie Polski wciąż są białe plamy. 17 proc. Polaków nie ma konta w banku, zaś  wśród posiadaczy kont bankowych aż 31 proc. nie korzysta z bankowości elektronicznej.

- Trwająca od 12 września br. kampania społeczna „Warto Bezgotówkowo” zachęca Polaków do aktywnego korzystania z płatności elektronicznych. Przyłączyło się do nas ponad 100 firm, instytucji, uczelni i samorządów, które popularyzują korzyści z transakcji bezgotówkowych. Chcemy przekonywać i inspirować jak najwięcej przedsiębiorców i konsumentów do codziennego używania elektronicznych form płatności – mówi Włodzimierz Kiciński, prezes Koalicji na rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności.

Obrót bezgotówkowy przynosi realne korzyści nie tylko samej gospodarce, ale również przedsiębiorcom i zwykłym obywatelom. Gospodarka jest w mniejszym stopniu obciążona kosztami gotówki. Dla przedsiębiorców transakcje bezgotówkowe to bezpieczeństwo działalności gospodarczej, zaś dla konsumentów to większa wygoda i oszczędność czasu.

- Płatności bezgotówkowe to fundament cyfrowej gospodarki. Widać to po wymiernych efektach współpracy państwa z sektorem bankowym i dostawcami technologii. Wspólnie z Ministerstwem Rozwoju od kwietnia tego roku realizujemy ogólnopolski Program upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej, który wprowadza możliwość dokonywania bezgotówkowych opłat za czynności urzędowe poprzez terminale płatnicze POS i usługę WebPOS Paybynet. Dotychczas do Programu przystąpiło 660 urzędów z całej Polski - mówi Dariusz Marcjasz, wiceprezes Zarządu KIR.

Również przedsiębiorcy wykorzystują transakcje bezgotówkowe w swojej działalności gospodarczej. Ponad 1,4 mln przedsiębiorców używa aktywnie bankowości internetowej, a średnia miesięczna wartość transakcji przekracza już 70 tys. zł. Jednocześnie, ponad 0,5 mln detalistów posiada terminal płatniczy.

- To naturalna reakcja na zachowania konsumentów. Polacy oczekują możliwości płacenia za towary i usługi drogą elektroniczną. W przypadku placówek handlowych posiadanie terminala płatniczego staje się wręcz koniecznością. Obrót bezgotówkowy to także inne korzyści dla przedsiębiorców, np. możliwość rozliczania podatków, czy ZUS oraz łatwiejsza kontrola kosztów – wskazuje dr Przemysław Barbrich, ekspert kampanii „Warto Bezgotówkowo”.

Polacy doceniają wygodę płatności bezgotówkowych. Według danych NBP, 66 proc. Polaków uważa je za wygodniejsze od używania gotówki. Widać to po eksplozji popularności płatności zbliżeniowych.

Dziś już 64,4 proc. transakcji kartami to płatności zbliżeniowe, zaś 54 proc. posiadaczy karty z tą funkcjonalnością korzysta z niej przynajmniej kilka razy w tygodniu. Jednocześnie 66 proc. Polaków uznaje transakcje elektroniczne za bezpieczniejsze od gotówkowych. W Europie tylko Hiszpanie mają większe zaufanie do tej formy rozliczeń.

Banki chcą naszych pieniędzy. Zapłacimy ujemne odsetki?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie