Spis treści
Polska branża TSL (transport, spedycja i logistyka) stoi w obliczu poważnych wyzwań, które wpływają na jej konkurencyjność. Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego, spada popyt na usługi transportowe w Unii Europejskiej, a koszty utrzymania firm rosną. Główne przyczyny to regulacje wynikające z Pakietu Mobilności oraz rosnące ceny paliw.
Polskim firmom trudniej konkurować z przewoźnikami zza wschodniej granicy
Polskim przedsiębiorcom coraz trudniej konkurować z tańszymi przewoźnikami zza wschodniej granicy. Sezon letni, który zazwyczaj przynosi ożywienie na rynku, w tym roku nie spełnił oczekiwań. Utrzymujący się pesymizm wśród przedstawicieli branży TSL potwierdza Miesięczny Indeks Koniunktury PIE.
"Utrzymującą się przewagę nastrojów pesymistycznych wśród przedstawicieli branży TSL potwierdza Miesięczny Indeks Koniunktury (MIK) PIE. W lipcu br. odsetek firm TSL mających płynność finansową wystarczającą na więcej niż 3 miesiące spadł z 58 proc. do 49 proc. (m/m)" - podał PIE.
Według danych PIE, nastąpił również spadek udziału firm ze wzrostem wartości sprzedaży i liczby nowych zamówień. Wiele przedsiębiorstw obawia się, że ich sytuacja finansowa pogorszy się w nadchodzących miesiącach. Blisko jedna piąta przedsiębiorców z branży TSL uważa, że ogólna sytuacja w ich firmie pogorszy się w najbliższych trzech miesiącach.
200 firm ogłosiło upadłość. Branży może pomóc CPK
"Największą barierą w prowadzeniu biznesu są koszty pracownicze – co widać w pomiarach MIK. Od początku 2024 r. najwyższy odsetek wskazań dotyczy kosztów pracowniczych, ale wysoki jest też udział przedsiębiorców, którym poza niepewnością gospodarczą doskwierają zatory płatnicze i koszty energii" - czytamy.
Branża TSL jest istotna dla polskiej gospodarki, generując około 6 proc. PKB. Według danych GUS, w lutym 2024 r. w branży tej pracowało blisko 1 mln osób. Mimo to, sytuacja finansowa wielu firm jest niepokojąca.
"Niepokoić może to, co wynika z danych Krajowego Rejestru Długów, że już w I kwartale 2024 r. upadłość ogłosiło blisko 200 firm związanych z transportem (w całym 2023 r. było to ok. 500). Nie brakuje opinii, że wąska specjalizacja, konsolidacje oraz Centralny Port Komunikacyjny mogłyby uratować firmy TSL. Tylko średnie i duże firmy transportowe są w stanie konkurować z podobnymi europejskimi"
Według PIE, mniejsze firmy mogą szukać swojej niszy w transporcie nietypowym, który duże firmy świadczą niechętnie ze względu na wysokie ryzyko. Branża TSL może skorzystać na poprawie przepustowości transportowej i infrastruktury logistycznej związanej z inwestycjami CPK. "Największy impuls rozwojowy dla branży TSL przyniosłaby poprawa przepustowości transportowej i infrastruktury logistycznej związana z inwestycjami CPK." - uważają analitycy PIE.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
Źródło:
Strefa Biznesu: Polska istotnym graczem w sektorze offshore
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?