Takie triki stosują polskie firmy, gdy klient lub kontrahent nie chce zapłacić. Co można zrobić w takiej sytuacji?

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Klienci niepłacący na czas - styczność z takimi osobami miało 8 na 10 przedsiębiorców w naszym kraju.
Klienci niepłacący na czas - styczność z takimi osobami miało 8 na 10 przedsiębiorców w naszym kraju. unsplash
Klient lub kontrahent nie chce zapłacić? Tak powstają zatory płatnicze. Według reportu Intrum European Payment Report 2023 za maj 2023 aż 6 na 10 przedsiębiorców jest świadomych, że w ciągu następnych miesięcy tylko przybędzie im nieterminowych klientów. Jak firmy starają się „walczyć” z konsekwencjami opóźnionych płatności? Są na to metody, które pozwalają sobie jakoś z tym poradzić.

Spis treści

Pierwszy krok - zauważenie już istniejących zaległości i skoncentrowanie się na nich

Klienci niepłacący na czas - styczność z takimi osobami miało 8 na 10 przedsiębiorców w naszym kraju.

- Z naszego doświadczenia wynika, że największe szanse na odzyskanie pieniędzy za oferowane towary i usługi są wtedy, kiedy zaległość nie ma długiej historii. Poza tym, każdy dzień zwłoki w tym przypadku wiąże się dla przedsiębiorcy z dodatkowymi kosztami i środkami przeznaczanymi na kontakt z niepłacącymi klientami - komentuje Tomasz Bienias, ekspert Intrum.

Jak dodaje, podmioty z sektora MŚP zazwyczaj nie posiadają rezerw finansowych i przez to w ogóle nie mogą pozwolić sobie na zwłokę w podejmowaniu działań.

- Każda faktura nieopłacona przez klienta to krok bliżej do utraty przez nich płynności finansowej - tłumaczy Tomasz Bienias.

Sięganie po profesjonalną pomoc w postaci rzetelnie działających firm windykacyjnych jest ważnym „narzędziem” pozwalającym ograniczyć firmie problem klientów niepłacących na czas.

- Firmy windykacyjne mają wiedzę, doświadczenie i odpowiednie narzędzia do tego, bo pomóc swoim klientom zadbać o płynność finansową. Przejmują na siebie kontakt z zadłużonymi konsumentami, a przedsiębiorca może w tym czasie zająć tym, na czym zna się najlepiej, czyli na prowadzeniu swojego biznesu - dodaje Tomasz Bienias z Intrum.

Unowocześnienie stosowanych systemów i technologii, postawienie na większy stopień cyfryzacji biznesu także wspiera zarządzanie wierzytelnościami klientów niepłacących na czas. Unowocześnienie platform technologicznych w swoich firmach mogłoby pozwolić efektywniej zarządzać wierzytelnościami.

Drugi krok - ograniczanie ryzyka występowania „nowych” opóźnień w płatnościach

Polscy przedsiębiorcy podejmują różne środki, by chronić się przed kolejnymi opóźnionymi płatnościami. Jak to robią?

  • 46% firm ankietowanych przez Intrum wymaga od swoich klientów przedpłaty.
  • 32% sprawdza wiarygodność kredytową swoich klientów.
  • Przedsiębiorcy korzystają również z możliwości ubezpieczenia kredytu (25%)
  • Stosowane są również gwarancje bankowe (18%).

Trzeci krok - przedsiębiorcy korzystają z uprawnień, które daje im unijna dyrektywa

Dyrektywa UE dotyczącą zwalczania opóźnień w płatnościach pozwala ona automatycznie naliczać odsetki za opóźnione płatności i minimum 40 EUR jako rekompensatę za koszty odzyskiwania należności.

W Polsce z tego rozwiązania korzysta tylko 25% ankietowanych. Jak przyznają - używają tego rozwiązania tylko czasami. Na porządku dziennym działa w 17% firm. 3% przedsiębiorców pytanych przez Intrum przyznaje wprost, że w ogóle nie wie o dyrektywie.

Jednak jak przyznaje Tomasz Bienias, ekspert Intrum, odsetek polskich firm korzystających z europejskiej dyrektywy dot. zwalczania opóźnień w płatnościach rośnie.

- Prawdopodobnie wynika to z rosnącego problemu dotyczącego klientów niepłacących na czas, z jakimi spotykają się polskie firmy. 42% przedsiębiorstw w Polsce twierdzi, że korzysta z mechanizmu, który pozwala im na naliczanie opłaty i odsetek, w porównaniu z 39% odnotowanymi w 2022 r. Ten wzrost jeszcze nie jest duży, ale jest zauważalny - powiedział Tomasz Bienias.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Gadżety i ceny oficjalnego sklepu Euro 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu