Zarzuty UOKiK wobec P4 i Netii
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) podkreśla, że konsumenci powinni być "jasno informowani o tym, ile i za co płacą, a także jakie są ewentualne warunki tej ceny". Prezes urzędu antymonopolowego zakwestionował praktyki dwóch operatorów telekomunikacyjnych, tj. właściciela Play - P4 oraz Netii i postawił spółkom zarzuty. Dotyczą one prezentowania cen "w wysokości uwzględniającej fakultatywne rabaty w sposób, który może wprowadzać w błąd".
Jeśli zarzuty się potwierdzą, spółkom P4 oraz Netia grozi kara w wysokości do 10 proc. obrotu. To znacząca sankcja, która może wpłynąć na politykę cenową tych firm. UOKiK zaznacza, że takie praktyki mogą naruszać zaufanie konsumentów do rynku telekomunikacyjnego.
Mechanizm rabatów w reklamach
Jak wyjaśnił UOKiK, w przekazach reklamowych operatorów oraz podczas telefonicznych rozmów sprzedażowych prezentują oni ceny swoich usług po uwzględnieniu rabatów. Chodzi o zniżki - po 5 zł miesięcznie za wyrażenie zgód marketingowych oraz za wybór faktury w formie elektronicznej. UOKiK zwrócił uwagę, że konsument może nie wiedzieć, że cena jest czymś uwarunkowana.
W zależności od środka komunikacji (reklamy, rozmowa z konsultantem) spółki nie przedstawiają ceny bez rabatów lub informacji o rodzajach i wysokości rabatów uwzględnionych w cenie, bądź robią to w sposób nieczytelny lub na zbyt późnym etapie zawierania umowy - wskazał urząd.
Dodał, że klienci, którzy nie skorzystają z e-faktury, lub nie zgodzą się na marketing, muszą płacić o 10 zł wyższy miesięczny abonament niż oferowany.
Wprowadzenie konsumentów w błąd
Cytowany w komunikacie Prezes UOKiK Tomasz Chróstny ocenił, że może to wprowadzać w błąd. "Przedsiębiorcy - poprzez podanie niższej ceny - zyskują zainteresowanie klientów, którzy nie wiedzą, że oferta wymaga spełnienia dodatkowych warunków" - wyjaśnił. Według Chróstnego konsumenci mają "prawo oczekiwać, że cena podana w reklamach, jak i przez telefonicznego konsultanta, jest tą, którą będą płacić".
Biznes

Urząd antymonopolowy podkreślił, że informacja o cenie powinna być jasna i czytelna, a firmy powinny podawać ceny, które nie podlegają żadnym warunkom. "Jeśli prezentują również cenę po rabatach za spełnienie określonych wymagań, wówczas ich obowiązkiem jest wskazanie, czego dotyczy dany rabat, jakiej jest wysokości i jakie są zasady jego przyznawania" - zaznaczył.
Dalsze działania UOKiK
Trwają również inne działania dotyczące prezentowania cen usług telekomunikacyjnych - przypomniał UOKiK. Prezes urzędu zarzuty przedstawił już Vectrze i Multimedii, a w sprawie Orange, CANAL+, T-Mobile i Polkomtela (operator sieci Plus) prowadzi postępowania wyjaśniające.
Działania UOKiK mają na celu zapewnienie przejrzystości na rynku telekomunikacyjnym i ochronę praw konsumentów. Wprowadzenie jasnych zasad dotyczących prezentowania cen jest kluczowe dla utrzymania zaufania klientów do operatorów telekomunikacyjnych.