Tak zwana druga tarcza antykryzysowa dla turystyki to nic innego, jak nowelizacja ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw. 22 września prezydent podspidał znowelizowaną ustawę.
Tarcza antykryzysowa 1.0 dała organizatorom wycieczek, które zostały odwołane przez koronawirusa, możliwość oferowania zwrotu kosztów wycieczki lub voucherów na zakupy do wykorzystania w ciągu roku od odwołanego wyjazdu. Zgodnie z nowymi przepisami podróżni, którzy nie chcieli vouchera i nie otrzymali jeszcze refundacji, będą mogli odzyskać wpłacone pieniądze z Turystycznego Funduszu Zwrotów, czyli rachunku wyodrębnionego w Banku Gospodarstwa Krajowego. To z niego będą dokonywane dla nich wypłaty.
10 rodzajów nastawienia do pracy. Czy wiesz, jakim jesteś pr...
Firmy, których wycieczki nie doszły do skutku, będą musiały zwrócić środki wypłacone ich klientom do Turystycznego Funduszu Zwrotów. Mogą tego dokonać w 72 równych ratach, rozpoczynając spłatę w kwietniu 2021 roku. (Zwracane środki będą trafiały przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny do Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.)
Ponadto liczni przedstawiciele branży turystycznej otrzymają dodatkowe postojowe. Zostaną oni także zwolnieni ze składek ZUS za lipiec, sierpień i wrzesień. Aby uzyskać pomoc, trzeba będzie jednak wykazać spadek obrotów o co najmniej 75%.
Wsparcie mogą dostać:
- touroperatorzy
- osoby prowadzące działalność kulturalną i artystyczną
- gestorzy bazy noclegowej
- agenci turystyczni
- piloci
- przewodnicy turystyczni
Dodatkowo druga tarcza dla turystyki zakłada powstanie Turystycznego Funduszu Pomocowego, czyli specjalnej rezerwy, która zacznie funkcjonować od 1 stycznia 2021 r. i będzie uruchamiana w wyjątkowych sytuacjach. Gromadzone na niej środki mają pochodzić ze składek opłacanych przez podmioty z branży.
5 kluczowych zmian na rynku pracy, do których trzeba się dos...
Aby otrzymać wsparcie z tego źródła, przedsiębiorca powinien złożyć wniosek o wypłatę do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego przez system teleinformatyczny, a także wpłacić w ciągu 7 dni równowartość 7,5% wszystkich przewidywanych wypłat uwzględnionych we wniosku na poczet Turystycznego Funduszu Pomocowego. Za skorzystanie z funduszu będzie pobierana opłata w wysokości 2,5% lub 4,1% łącznych wypłat, o które wnioskowano (zależnie od wielkości przedsiębiorstwa).
Szacuje się, że tarcza turystyczna będzie kosztować 700 mln zł, z czego 400 mln zł pochłoną postojowe i zwolnienie z ZUS, a 300 mln zł ma kosztować Turystyczny Fundusz Zwrotów. Przedsiębiorcy będą mieli 6 lat na oddanie środków otrzymanych z TFZ. Podpisana przez prezydenta ustawa wchodzi w życie w ciągu 7 dni od jej ogłoszenia.
