Wodór w transformacji energetycznej
Wodór ma potencjał, by stać się siłą napędową zielonej transformacji energetycznej. Eksperci uczestniczący w debacie „Wodór: czy stanie się siłą napędową zielonej transformacji?” zorganizowanej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, podkreślali jego znaczenie w procesach dekarbonizacji przemysłu. Wskazywali na potrzebę harmonizacji polityki energetyczno-klimatycznej z polityką przemysłową Unii Europejskiej, co jest niezbędne do osiągnięcia celów klimatycznych.
Wprowadzenie wodoru jako paliwa przyszłości wymaga jednak zmiany postaw decydentów i organów legislacyjnych. Jak zauważył Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych w Orlenie, kluczowym obszarem wymagającym zaangażowania jest wprowadzenie do debaty kwestii neutralności technologicznej.
– Kluczowym obszarem wymagającym naszego zaangażowania, jest zmiana postawy decydentów i organów legislacyjnych poprzez wprowadzenie do debaty kwestii tzw. neutralności technologicznej – stwierdził Grzegorz Jóźwiak.
Wyzwania dekarbonizacji
Przed Polską oraz innymi krajami Unii Europejskiej stoi wiele wyzwań związanych z dekarbonizacją i innowacyjnością gospodarek. Jednym z największych jest skuteczne połączenie zielonej transformacji z utrzymaniem konkurencyjności przemysłowej oraz zachowaniem bezpieczeństwa funkcjonowania gospodarek europejskich.
Osiągnięcie tych celów wymaga inwestycji w rozwój technologii służących dekarbonizacji trudnych sektorów, takich jak przemysł ciężki. Inwestycje w odnawialne źródła energii, w tym wodór nisko- i zeroemisyjny, są niezbędne do redukcji emisji CO2 przy jednoczesnym zachowaniu globalnej konkurencyjności.
– Warto pokazywać pozytywne wartości wynikające z wdrażania projektów wodorowych. Mam na myśli m.in. większą odporność gospodarki, będącą następstwem mocniejszej dywersyfikacji źródeł energii – wskazywał dyr. Grzegorz Jóźwiak.
Współpraca i wymiana wiedzy
Ważnym elementem skutecznego wdrażania technologii wodorowych jest współpraca międzynarodowa oraz wymiana wiedzy i doświadczeń. Stanowi to olbrzymią wartość dla wszystkich projektów wodorowych, umożliwiając lepsze zrozumienie i wdrożenie innowacyjnych rozwiązań.
Podczas debaty podkreślano również potrzebę modyfikacji dyrektywy RED3 oraz pragmatycznego podejścia do zakładanych celów dekarbonizacyjnych. Tylko dzięki wspólnym działaniom i otwartości na nowe technologie możliwe będzie osiągnięcie ambitnych celów klimatycznych.
– Ważna jest również wymiana wiedzy i doświadczeń w obszarze wodoru. Stanowi to olbrzymią wartość dla wszystkich projektów wodorowych. Warto również zastanowić się nad modyfikacją dyrektywy RED3; nad pragmatycznym podejściem do zakładanych celów dekarbonizacyjnych – dodał Grzegorz Jóźwiak.
Wodór ma potencjał, by stać się kluczowym elementem zielonej transformacji energetycznej, jednak jego pełne wykorzystanie wymaga spełnienia szeregu warunków. Kluczowe jest zaangażowanie decydentów i organów legislacyjnych oraz inwestycje w technologie dekarbonizacyjne. Współpraca międzynarodowa i wymiana wiedzy mogą przyspieszyć proces wdrażania wodoru jako paliwa przyszłości, co przyczyni się do osiągnięcia celów klimatycznych i zachowania konkurencyjności gospodarek europejskich.
O Orlenie
Orlen to zintegrowany koncern multienergetyczny, prowadzący działalność głównie w Europie Środkowej. Dostarcza energię i paliwa dla ponad 100 mln ludzi w państwach Europejskich, a produkty firmy są sprzedawane w więcej niż 100 krajach na sześciu kontynentach. Głównym udziałowcem jest Skarb Państwa posiadający 49,9 proc. akcji.