Laude wozi przez Słowację i Węgry
Spółka Laude w zdecydowanej większości prowadzi transporty intermodalne z Ukrainy przez Polskę. Ponadto posiada własną spółkę w Niemczech. Część ukraińskiego eksportu Laude Smart Intermodal przekierowuje na Słowację i Węgry.
– Te kierunki stanowią istotną część naszej oferty, szczególnie w kontekście rozwoju współpracy z krajami Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie popyt na usługi transportowe rośnie, a nasza spółka jest w stanie szybko reagować na pojawiające się na różnych rynkach oczekiwania – przekonuje Pavel Kalasko, wiceprezes ds. rynków wschodnich Laude Smart Intermodal i dyrektor generalny spółki na Ukrainie.
– W naszym strategicznym podejściu do realizowanych przewozów jest otwartość na realizację nietypowych zleceń, wymagających przekraczania granic różnych krajów i budowania nowych możliwości w przewożeniu czasem bardzo nietypowych produktów – dodaje.
Transport intermodalny wkracza na europejskie tory
Według włoskiego portalu logistycznego TE Transport Europe, o ile w krajach takich jak Hiszpania, Włochy, Grecja, Szwajcaria, Norwegia i Turcja przewozy intermodalne, zarówno krajowe, jak i międzynarodowe, stanowią większość kolejowych przewozów towarowych, o tyle w Finlandii, krajach bałtyckich, Polsce, Słowacji i Rumunii dominuje tradycyjne cargo.
Z kolei według najnowszego raportu International Union of Railways (UIC) oraz International Union for Road-Rail Combined Transport (UIRR) w latach 2018–2023 kolejowy transport intermodalny wzrósł o 8,7 proc. w przeliczeniu na tonokilometry.
Obie organizacje uważają, że w długoterminowej perspektywie roczny wzrost przewozów intermodalnych powinien być na poziomie 3 proc. do 2040 r., kiedy to rynek ma wzrosnąć o około dwie trzecie w porównaniu z poziomem z 2023 r.
Jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), w pierwszej połowie 2024 r. łączna praca przewozowa wykonana przez pociągi towarowe w 30 monitorowanych krajach europejskich wyniosła ponad 206,3 mld tonokilometrów, co oznacza spadek o 0,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.
Jednak, pomimo ogólnej tendencji spadkowej dziewięć krajów odnotowało wzrosty w przewozach towarowych koleją. Wzrosty te były spowodowane głównie poprawą infrastruktury, zwiększeniem połączeń intermodalnych i zmianami w logistyce przewozów towarowych. Na Węgrzech odnotowano wzrost o 4,6 proc., w Czechach – o 2,5 proc., a na Słowacji – o 0,4 proc.
