Transport intermodalny z coraz większym udziałem w rynku

Magdalena Ignaciuk
Transport intermodalny systematycznie, aczkolwiek nie bez przeszkód, wkracza na europejskie tory.
Transport intermodalny systematycznie, aczkolwiek nie bez przeszkód, wkracza na europejskie tory. Łukasz Głąbicki/ Laude
Sprawdzamy różne możliwości rozwoju naszych przewozów. Z Polski i Ukrainy wozimy do Holandii i Niemiec. Nasze wagony wjeżdżają na Słowację i na Węgry, a wkrótce chcemy uczestniczyć także w przewozach towarów w kierunku Adriatyk – zapowiada Marcin Witczak, prezes zarządu spółki Laude Smart Intermodal.

Laude wozi przez Słowację i Węgry

Spółka Laude w zdecydowanej większości prowadzi transporty intermodalne z Ukrainy przez Polskę. Ponadto posiada własną spółkę w Niemczech. Część ukraińskiego eksportu Laude Smart Intermodal przekierowuje na Słowację i Węgry.

– Te kierunki stanowią istotną część naszej oferty, szczególnie w kontekście rozwoju współpracy z krajami Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie popyt na usługi transportowe rośnie, a nasza spółka jest w stanie szybko reagować na pojawiające się na różnych rynkach oczekiwania – przekonuje Pavel Kalasko, wiceprezes ds. rynków wschodnich Laude Smart Intermodal i dyrektor generalny spółki na Ukrainie.

– W naszym strategicznym podejściu do realizowanych przewozów jest otwartość na realizację nietypowych zleceń, wymagających przekraczania granic różnych krajów i budowania nowych możliwości w przewożeniu czasem bardzo nietypowych produktów – dodaje.

Transport intermodalny wkracza na europejskie tory

Według włoskiego portalu logistycznego TE Transport Europe, o ile w krajach takich jak Hiszpania, Włochy, Grecja, Szwajcaria, Norwegia i Turcja przewozy intermodalne, zarówno krajowe, jak i międzynarodowe, stanowią większość kolejowych przewozów towarowych, o tyle w Finlandii, krajach bałtyckich, Polsce, Słowacji i Rumunii dominuje tradycyjne cargo.

Z kolei według najnowszego raportu International Union of Railways (UIC) oraz International Union for Road-Rail Combined Transport (UIRR) w latach 2018–2023 kolejowy transport intermodalny wzrósł o 8,7 proc. w przeliczeniu na tonokilometry.

Obie organizacje uważają, że w długoterminowej perspektywie roczny wzrost przewozów intermodalnych powinien być na poziomie 3 proc. do 2040 r., kiedy to rynek ma wzrosnąć o około dwie trzecie w porównaniu z poziomem z 2023 r.

Jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), w pierwszej połowie 2024 r. łączna praca przewozowa wykonana przez pociągi towarowe w 30 monitorowanych krajach europejskich wyniosła ponad 206,3 mld tonokilometrów, co oznacza spadek o 0,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.

Jednak, pomimo ogólnej tendencji spadkowej dziewięć krajów odnotowało wzrosty w przewozach towarowych koleją. Wzrosty te były spowodowane głównie poprawą infrastruktury, zwiększeniem połączeń intermodalnych i zmianami w logistyce przewozów towarowych. Na Węgrzech odnotowano wzrost o 4,6 proc., w Czechach – o 2,5 proc., a na Słowacji – o 0,4 proc.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu