Już w 2019 r. autorzy raportu „Transport przyszłości. Raport o perspektywach rozwoju transportu drogowego w Polsce w latach 2020-2030” szacowali, że wdrożenie nowych technologii, automatyzacja procesów i lepsze wykorzystanie danych ma zredukować koszty przedsiębiorstw nawet o jedną trzecią do 2025 roku.
Obecnie, jak wynika z wynika z raportu PwC „Rynek transportu drogowego ulega zmianom o bezprecedensowej skali” aż 54 proc. przedstawicieli globalnych spółek transportu oczekuje wzrostu przychodów dzięki technologiom cyfrowym.
Jak wykorzystać dane cyfrowe w transporcie i spedycji?
Jednym ze sposobów jest integracja narzędzi, takich jak telematyka, TMS czy programy do rozliczania czasu pracy. Każda firma jest w posiadaniu danych i każdy przedsiębiorca w jakiś sposób je gromadzi oraz wykorzystuje do prowadzenia swojego biznesu. Im jest ich więcej, tym częściej pojawia się pytanie, jak je sprawnie analizować i w jaki sposób możemy je wykorzystać do zwiększania przychodów firmy. Odpowiedzią mogą być systemy, które gromadzą i umożliwiają przetwarzanie dużej ilości danych. Takimi rozwiązaniami są:
- telematyka,
- systemy TMS,
- programowania do rozliczania czasu pracy.
- Na początku prowadzenia firmy transportowej często inwestujemy w proste i podstawowe rozwiązania informatyczne, które pozwalają nam kontrolować to, co się dzieje w firmie. Kiedy biznes się rozwija i powiększa, przybywa zleceń i pracowników, to okazuje się, że te kilka podstawowych narzędzi, które do tej pory mieliśmy, nie są wystarczające - mówi Dawid Kochalski, ekspert Grupy Inelo zajmującej się dostarczaniem kompleksowych rozwiązań dla transportu.
Jednocześnie problemem staje się to, że często wszystkie te oprogramowania pracują niezależnie i nie są ze sobą w żaden sposób powiązane. W takiej sytuacji zatrudnianie nowych pracowników oraz zwiększanie nakładu pracy może nie przynosić oczekiwanych rezultatów.
- Tutaj z pomocą przychodzi właśnie integracja systemów, które już mamy w firmie lub które chcemy zakupić. Pomaga ona uporządkować procesy w przedsiębiorstwie, znaleźć słabe punkty, popełniane błędy i jednocześnie wykorzystywać dane do likwidacji tych pomyłek i tym samym np. redukcji niepotrzebnych kosztów - tłumaczy Kochalski.
Jakie korzyści daje integracja narzędzi cyfrowych w firmie?
Zintegrowanie cyfrowych systemów, z których na co dzień korzystamy w naszych firmach, może:
- eliminować kluczowe pomyłki i błędy,
- zaoszczędzić czas,
- zautomatyzować procesy w firmie,
- zwiększyć konkurencyjność na rynku,
- odnieść korzyści finansowe wynikające z kontroli i wglądu w procesy zachodzące w firmie transportowej,
- dać wiedzę, na czym można zaoszczędzić i zaplanować pracę kierowców.
– To nie utopia tylko realne korzyści, które zaobserwowaliśmy w firmach wykorzystujących nasze zintegrowane rozwiązania. Cały proces wymaga czasu i zaangażowania poszczególnych osób w firmie, ale warto go rozpocząć jak najszybciej, by usprawnić sobie i innym pracę - dodaje ekspert.
Integracja narzędzi w firmie transportowej. Które programy można połączyć i skonsolidować?
Jeżeli firma zaopatruje się w rozwiązania u jednego dostawcy, który oferuje zintegrowane rozwiązania dla transportu, to jest duża szansa, że niemal wszystkie z dostępnych produktów będzie można ze sobą integrować. Doświadczeni producenci oferują również rozwiązania dostosowane do tego, by łączyć je z produktami innych dostawców. Jeżeli firma zacznie się rozwijać, to dotychczasowe systemy mogą się okazać dla niej niewystarczające.
- Pierwszym i absolutnie podstawowym rozwiązaniem, jakie przewoźnik wdraża do swojego biznesu, jest przeważnie oprogramowanie do rozliczania czasu pracy, które pozwala na kontrolę, analizę i sprawne rozliczenie pracy truckerów. Równolegle firmy inwestują także w telematykę, by móc monitorować flotę, położenie pojazdów, sprawdzać, czy kierowca jedzie zgodnie z planem i bez problemu wymieniać się z nim informacjami – stwierdza Kochalski.
Jak dodaje - integracja tych dwóch narzędzi pozwala już na optymalne wykorzystanie czasu pracy kierowcy i znacznie ułatwia planowanie pracy spedytorowi.
- Z czasem, zarówno małe firmy jak i duże dostrzegają potrzebę lepszego zarządzania procesami w przedsiębiorstwie i decydują się na rozwiązania typu TMS. Te, zintegrowane z telematyką pozwalają na bezbłędne wyliczenie rentowności, analizę i porównywanie danych dotyczących zleceń – podsumowuje rozmówca.