Trudna sytuacja PKP Cargo. Postępowanie sanacyjne budzi obawy pracowników i kontrahentów

Justyna Madan
Opracowanie:
Dla obserwujących sytuację spółki nie jest zaskoczeniem podjęcie działań naprawczych, ale wybór restrukturyzacji na drodze sądowej.
Dla obserwujących sytuację spółki nie jest zaskoczeniem podjęcie działań naprawczych, ale wybór restrukturyzacji na drodze sądowej. Adam Jastrzębowski/Polska Press
PKP Cargo jest największym w Polsce i drugim w Unii Europejskiej operatorem logistycznym. Posiada aktualnie 7 zakładów i blisko 20 spółek bezpośrednio lub pośrednio zależnych. Zatrudnia ponad 20 tysięcy pracowników. Potencjalne otwarcie postępowania sanacyjnego będzie bezprecedensowe w skali kraju, gdyż dotąd żaden podmiot o tej skali nie otwierał takiego postępowania. Wzbudza to jednocześnie niepokój, głównie wśród pracowników. Już teraz wiadomo, że 30 proc. z nich zostanie zwolnionych.

Spis treści

Postępowanie sanacyjne w PKP Cargo

Wniosek został złożony 27 czerwca i wzbudził liczne kontrowersje, które wynikały z braku wewnętrznego, jednolitego stanowiska - wniosek złożył zarząd bez, jak wskazują przedstawiciele związków zawodowych, wiedzy Rady Nadzorczej.

- W najbliższych dniach należy spodziewać się ustanowienia Tymczasowego Nadzorcy Sądowego celem zabezpieczenia majątku i zbadania sytuacji spółki. I prawdopodobnie do końca lipca otworzone zostanie postępowanie sanacyjne PKP Cargo S.A. Następnie sporządzony zostanie plan restrukturyzacyjny z prognozami działań, a finalnie zorganizowane będzie głosowanie nad propozycjami układowymi w ramach, którego wierzyciele podejmą decyzję o ich przyjęciu lub nie – wyjaśnia Przemysław Furmanek z kancelarii Lege Restrukturyzacje.

Jak dodaje ekspert, „dla obserwujących sytuację spółki nie jest zaskoczeniem podjęcie działań naprawczych, ale wybór restrukturyzacji na drodze sądowej.”

Trudna sytuacja firmy

Od 2015 r. wartość spółki zmalała z 1 miliarda euro w 2015 r. do 141 milionów euro w 2023 roku. Z 56% do 33% spadł udział w rynku. Jednocześnie rosły zobowiązania i zadłużenie. W drugiej połowie maja w trakcie posiedzenia sejmu omawiano sytuację spółki i możliwe kroki celem złagodzenia kryzysu.

- Wskazano wtedy na błędne inwestycje w tabor kolejowy i politykę kadrową. Zaplanowano w związku z tym rozwiązanie paktu Gwarancji Pracowniczych zawartego w 2013 r. i zrezygnowano z licznych umów sponsorskich. Rynek pozytywnie przyjął te propozycje zmian. Niemniej postanowiono skorzystać z najdalej idącego kroku, czyli otwarcia postępowania sanacyjnego, które daje najszerszą ochronę i najwięcej możliwości restrukturyzacji oraz zmian – tłumaczy Furmanek.

Decyzja zarządu wskazuje na potrzebę dogłębnych i niewykluczone, że wieloletnich działań, na rzecz poprawy płynności finansowej.

Działania jakie może podjąć PKP Cargo S.A. w restrukturyzacji to odstąpienie od umów wzajemnych, które nie zostały wykonane w całości (przykładowo zakup części nowego taboru czy realizacji nierentownego transportu). Jednocześnie zarządca może dążyć do ubezskutecznienia czynności prawnych dokonywanych przez zarząd w ostatnich latach.

Jak wygląda sytuacja pracowników?

- Słowa wiceministra infrastruktury Piotra Małepszaka wskazują na działania również względem pracowników. W tym przypadku zarządca będzie mógł podejmować działania analogiczne do syndyka w przypadku upadłości. Zasady redukcji etatów i zwolnień grupowych z opisem liczby pracowników objętych zamiarem zwolnienia, okres, w którym nastąpi takie zwolnienie, a także kryteria zwalniania pracowników, zostaną zawarte w planie restrukturyzacyjnym – wymienia ekspert.

Jak podkreśla, „PKP Cargo S.A. nie posiada zdolności upadłościowej, więc nie grozi temu podmiotowi upadłość”. - Jednak niewykluczone, choć mało prawdopodobna jest możliwość otwarcia postępowania sanacyjnego w celu pozbycia się części majątku – dodaje.

Sprzedaż majątku mogłaby doprowadzić w dłuższej perspektywie czasowej do zmniejszenia udziału w rynku. Jednocześnie zbycie części majątku mogłoby nie pozwolić na uzyskanie cen zbliżonych do rynkowych z uwagi na wąskie grono potencjalnych nabywców.

Dla kontrahentów istotną informacją jest to, że PKP Cargo S.A. będzie miało obowiązek regulowania swoich bieżących zobowiązań (powstałych po otwarciu postępowania) - w przeciwnym wypadku grozi firmie umorzenie postępowania. Kwestię tę będzie nadzorował ustanowiony zarządca.

- Najbliższe miesiące przyniosą informacje co do kierunku planowanych zmian w PKP Cargo S.A. Można spodziewać się m.in. rezygnacji z części otwartych zamówień, niskorentownych kontraktów, a także redukcji etatów pracowniczych i innych form optymalizacji kosztów przedsiębiorstwa – podsumowuje Przemysław Furmanek.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: W Polsce drastycznie wzrosną podatki? Winna demografia

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu