Szczyt Cyfrowy ONZ w Katowicach
Rozpoczynający się dziś katowicki Szczyt już teraz można rozpatrywać w kategoriach sukcesu – organizatorzy informują o 8 tysiącach zarejestrowanych uczestników, co stanowi rekord w 16-letniej historii wydarzenia. Od 6 do 10 grudnia w MCK odbędzie się ponad 250 sesji naukowych i panelów dyskusyjnych.
ZOBACZCIE ZDJĘCIA ZE SZCZYTU CYFROWEGO ONZ W KATOWICACH
Zobacz także
Zjednoczeni na rzecz lepszej przyszłości
Tematem przewodnim tegorocznej edycji jest „Zjednoczony Internet”, czyli otwarty, wolny i niepodzielony, w którym użytkownicy mogą cieszyć się swoimi prawami. Prelegentki i prelegenci w trakcie swoich wystąpień w szczególności skupiali się na strategii osiągnięcia powszechnego dostępu do sprawnie działającego Internetu, inkluzji gospodarczej i ochronie praw człowieka w sieci. To tematy szczególnie ważne w kontekście dynamicznych, globalnych zmian związanych z pandemią.
Nie przeocz
- Najlepsze porodówki w woj. śląskim. Tu urodzisz w komfortowych warunkach
- Czerwone strefy w woj. śląskim. Jakie obostrzenia rząd wprowadzi w 35 powiatach?
- Jarmark Bożonarodzeniowy w Katowicach trwa. Co możemy kupić i w jakiej cenie?
- Ceny karpia na święta 2021 wyższe niż przed rokiem. Ponad 20 złotych za kilo WIDEO
- Pandemia COViD-19 podkreśliła zmieniającą nasze życie moc Internetu. Technologia cyfrowa przyczyniła się do ratowania życia, umożliwiając milionom ludzi bezpieczną pracę, naukę i kontakty towarzyskie w sieci – powiedział António Guterres, Sekretarz Generalny ONZ.
Osoby biorące udział w pierwszym dniu Szczytu mogły wziąć udział w panelach, na których wśród podejmowanych zagadnień były m.in.: wolność słowa w Internecie, technologia w służbie ekosystemu, bezpieczeństwo dzieci w cyberprzestrzeni, edukacja w sieci, cyberbezpieczeństwo miast, technoautorytaryzm, regulacje rynków cyfrowych, inteligentne miasta, a także gaming i e-sport, jako gałąź gospodarki 4.0.
Gaming: szanse i zagrożenia
W panelu dotyczącym gamingu i e-sportu wzięli udział: Maciej Opielski, prezes x-com AGO, Julian Żelaznowski, Doradca Wiceprezesa Rady Ministrów, Michał „Avahir” Kudliński, prowadzący Polsatgames i Michał Białek z serwisu wykop.pl. W trakcie dyskusji eksperci zwrócili uwagę m.in. na wielki potencjał tej gałęzi gospodarki.
- To wciąż otwarty rynek, który globalnie generuje 1,75 miliarda dolarów przychodu. To także 1,2 miliarda graczy, olbrzymi potencjał do projektowania wartości, idei i pomysłów. Rozrywka jeszcze nigdy nie była tak dostępna i tak uzależniająca – mówił Maciej Opielski, prezes x-com AGO.
Do kwestii zagrożeń odniósł się również Michał Białek.
- Dużo osób ma z tym problemy, nie tylko z gamingiem, ale szerzej z funkcjonowaniem w ramach digitalnego świata. Pierwsze co robimy to sprawdzamy media społecznościowe, gdzie widzimy młodych, pięknych ludzi odnoszących sukcesy. Są ludzie, którzy się na to nie załapują, chcą się wybić, pojawia się mowa nienawiści. Jestem w biznesie od 20 lat i nie widzę za wiele instytucji, które zajmują się ofiarami mediów społecznościowych lub uzależnieniami od gier – zauważył Michał Białek z serwisu wykop.pl.
Prelegenci przeanalizowali, jak z problemem radzą sobie Chiny, gdzie ponad 110 milionów ludzi poniżej 18 roku życia spędza średnio 12 godzin dziennie grając gry.
- Chiny limitują dzieciom dostęp do gier do 3 godzin tygodniowo. W społeczeństwach Zachodu takie rozwiązania by nie zadziałały, ponieważ wolność to jedna z naszych podstawowych wartości – tłumaczył Julian Żelaznowski, Doradca Wiceprezesa Rady Ministrów.
- Ważne, aby dostrzec, że gry promują również pewne wartości i często nie są to wartości, które reprezentują Chiny, dlatego właśnie tamtejszy rząd próbuje zablokować ten rynek – dodawał Michał Białek.
W toku dyskusji zwrócono również uwagę na możliwość wykorzystania pewnych mechanizmów gamingowych w edukacji.
- Analiza przestrzeni gier może być bardzo inspirująca dla edukacji, gdyby udało się zaangażować młodych ludzi w naukę, tak jak sami oddają się zdobywaniu nowych poziomów czy śrubowaniu procentu zwycięstw w grach. E-sport, podobnie jak tradycyjny sport to nie marnowanie czasu, tylko kształtowanie charakteru – zauważył Michał Kudliński z Polsatgames.
Głos młodego pokolenia
Gościem specjalnym pierwszego dnia Szczytu Cyfrowego była Lily Edinam Botsoye, aktywistka z Ghany i dyrektorka wykonawcza w Fundacji Hacklab. Na co dzień prowadzi badania nad wykorzystaniem technologii w służbie społeczeństwu, a w Katowicach opowiedziała o swoim autorskim projekcie mentorskim opartym na książce, która uczy dziewczynki wiedzy na temat nowych technologii za pomocą kolorowanek.
Do MCK przyjechało również sporo osób z innych afrykańskich państw, m.in.: Ugandy i Gambii. To młodzi aktywiści, którzy reprezentują generację tzw. „urodzonych użytkowników”, czyli osób urodzonych i wychowanych w trakcie cyfrowej rewolucji.
Musisz to wiedzieć
- Jesteśmy grupą młodych użytkowników i przyjechaliśmy, aby wyrazić swój głos. To doskonała okazja do spotkania z przedstawicielami rządów i pomyślenia o przyszłości Internetu. Chcemy zwrócić uwagę na konieczność większego zaangażowania i wspierania młodych ludzi w procesie cyfryzacji. Chciałbym podziękować polskiemu rządowi za to, że jednak udało się zorganizować to wydarzenie. Baliśmy się, że pandemia uniemożliwi nam dzisiejsze spotkanie – mówił Innocent Adriko z Ugandy.
Szczegółowy harmonogram spotkań odbywających się w ramach XVII Szczytu Cyfrowego ONZ można sprawdzić na stronie: Szczyt Cyfrowy ONZ – IGF 2021 (www.gov.pl).
