Ujawniamy, co Polska zaprezentuje na EXPO 2025 w Japonii. Zaskoczymy odwiedzających

Maciej Badowski
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wystawa Światowa Expo 2025 w Osace, Kansai, to jedno z najważniejszych wydarzeń gospodarczo-kulturalnych na świecie. Polska planuje wykorzystać tę okazję, aby pokazać swoje osiągnięcia w różnych dziedzinach, od kultury po innowacje technologiczne. – Staramy się wyjść poza strefę, która była do tej pory strefą kojarzenia z Polską – mówi nam Eliza Klonowska-Siwak, zastępca Komisarza Generalnego Sekcji Polskiej na Expo 2025 Osaka, Kansai

Znaczenie udziału Polski w Expo 2025

Expo 2025 to nie tylko okazja do prezentacji kultury i technologii, ale także szansa na zacieśnienie relacji międzynarodowych.

– Wystawy światowe odbywają się co 5 lat i stanowią zarazem największe wydarzenia gospodarczo-kulturalne na świecie. Tegoroczna edycja będzie odbywała się w Japonii – tłumaczy w rozmowie z portalem strefabiznesu.pl Eliza Klonowska-Siwak, zastępca Komisarza Generalnego Sekcji Polskiej na Expo 2025 Osaka, Kansai, dyrektor departamentu wystawy EXPO w PAIH.

Udział w takich wydarzeniach jest kluczowy dla Polski, aby pokazać się jako atrakcyjny partner na arenie międzynarodowej. Polska chce być postrzegana jako kraj innowacyjny, z bogatą kulturą i dynamicznie rozwijającą się gospodarką.

Polska planuje zaprezentować się z jak najlepszej strony, pokazując różnorodność i bogactwo swojego dziedzictwa oraz nowoczesne osiągnięcia.

– Wiele osób słyszało o Polsce bądź nawet było w Polsce, ale niewiele jednak o niej wie, bo Japończycy przyjeżdżają do Polski pod pewnym kątem. Odwiedzają nasz kraj w jakimś konkretnym celu, bądź też są zainteresowani kulturą muzyczną, w kontekście Chopina, bądź też jakimś konkretnym elementem ceramiki, chociażby Bolesławca. Także tych powodów może być bardzo wiele, a my chcemy pokazać Polskę z każdej strony. Pokazać polski potencjał gospodarczy, pokazać potencjał polskiej kultury, ale też nauki ale również regionów – tłumaczy Klonowska-Siwak.

Polska zabierze ze sobą 11 regionów, które będą miały swoje tygodnie regionalne, prezentując lokalne osiągnięcia i tradycje. – Wprowadzamy wiele rozmaitych inicjatyw polsko- japońskich. Pragniemy zainteresować Japończyków nie tylko biznesem w Polsce i nie tylko inwestowaniem w Polsce, ale też przyjazdem do Polski jako takim. Nie tylko biznesmenów, nie tylko osób starszych. Staramy się wyjść poza strefę, która była do tej pory strefą kojarzenia z Polską – wymienia Klonowska-Siwak.

Pawilon Polski, czyli wizytówka kraju

Polski pawilon na Expo 2025 ma być miejscem, które przyciągnie uwagę odwiedzających swoją innowacyjnością i różnorodnością. – Pawilon Polski będzie naszą wizytówką, ale bardzo ważne jest także to, co będzie w środku – podkreśla Klonowska-Siwak.

Wewnątrz pawilonu znajdzie się wystawa stała, łącząca dziedzictwo z przyszłością, w tym elementy sztucznej inteligencji. – Polska chce pokazać, jak dorobek pokoleń jest przetwarzany na nowoczesne technologie i innowacje – mówi.

Przygotowania do Expo 2025

Przygotowania do udziału w Expo 2025 trwają już od dłuższego czasu, a Polska stawia na współpracę z najlepszymi ekspertami. – Nasza oferta była bardzo szeroko konsultowana przed podjęciem ostatecznych decyzji. Koncepcja programowa została stworzona 2,5 roku temu i stanowi dla nas swego rodzaju wykładnię – tłumaczy Klonowska-Siwak.

– Przygotowujemy polskich przedsiębiorców już od ponad roku. Tak na dobrą sprawę można powiedzieć już 1,5 roku jesteśmy w kontakcie z polskimi przedsiębiorcami z tych 6 branż wiodących, priorytetowych, najbardziej perspektywicznych dla Polski i Japonii. Przygotowujemy firmy pod kątem właśnie konkretnej branży i konkretnego rodzaju sektora w Japonii, tak aby były gotowe na wyzwania, które z pewnością japoński rynek niesie – tłumaczy Klonowska-Siwak.

Polska wyłoniła sześć sektorów priorytetowych, które będą kluczowe w relacjach z Japonią. Przede wszystkim jest to tradycyjna, również w naszych relacjach handlowych branża spożywcza, branża kosmetyczna, a także branża gamingowa.

To są 3 branże, które już w tej chwili bardzo dobrze sobie radzą na rynku japońskim. Mam na myśli produkty i rozwiązania, które polskie firmy niosą do Japonii, więc te 3 branże już były i są zadomowione bardzo dobrze w Japonii, dlatego chcemy je podsycić, sprawić, aby ten wzrost naszego eksportu do Japonii był znaczący – tłumaczy.

3 kolejne sektory obejmują branżę medyczną i farmaceutyczną oraz branże IT i fintech. Jak zauważa, wbrew pozorom Japończycy też mają jeszcze wiele luk do wypełnienia, a polskie firmy te kompetencje, produkty i rozwiązania posiadają. To z kolei ma się przełożyć na przyspieszenie tej współpracy biznesowej i relacji gospodarczych pomiędzy Polską a Japonią w obszarze Iti fintech.

Niezwykle ważnym dla nas sektorem jest sektor zielonych technologii, w tym oczywiście wodoru. Tutaj mówimy o ogromnym zapotrzebowaniu na współpracę z obu stron – podkreśla.

Jak przyznaje, rozmowy na szczeblu bilateralnym trwają już bardzo długo i przy każdorazowych wizytach wysokiego szczebla, czy to z ministerstwa japońskiego, czy też z Japońskiej Federacji Biznesu Keidanren, zawsze jest mowa o współpracy na poziomie energetyki. – Oczywiście ten wodór jest zawsze w w tak zwanym fokusie – podkreśla.

Współpraca ma obejmować nie tylko wymianę handlową, ale także wspólne projekty w dziedzinie zielonych technologii, w tym wodoru, co jest jednym z priorytetów obu krajów.

O EXPO2025.OSAKA.KANSAI

Największe i najważniejsze wydarzenie gospodarczo-kulturalne na świecie – Wystawa Światowa Expo 2025, Osaka, Kansai odbywać się będzie w Japonii w terminie od 13 kwietnia do 13 października 2025 roku.

Wystawa odbędzie się na wybudowanej na wodach Zatoki Osaka wyspie Yumeshima. Organizatorzy Expo 2025 Osaka, Kansai przewidują udział 170 uczestników, w tym 161 krajów i regionów oraz 9 organizacji międzynarodowych. Zgodnie z założeniami, Wystawę odwiedzi ponad 28 mln osób.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu