Około 4,8 mln zł dofinansowania posłuży podniesieniu jakości kształcenia w Uniwersytecie Morskim w Gdyni i zapewnieniu absolwentom umiejętności dostosowanych do zmieniających się uwarunkowań gospodarki, w tym gospodarki morskiej, a także rynku pracy w Polsce i na Pomorzu.
– Zdecydowaliśmy się aplikować do NCBR w konkursie „Kształcenie na potrzeby gospodarki” ze względu na możliwość uzyskania dofinansowania na działania, których celem jest uzupełnienie naszej oferty studiów o nowe kierunki, modyfikacja istniejących, organizacja wizyt studyjnych i staży oraz podejmowanie działań zapobiegających zjawisku wcześniejszego kończenia nauki – mówi dr hab. Sambor Guze, prof. UMG, prorektor ds. kształcenia i jednocześnie kierownik projektu.
W ramach projektu opracowanie zostaną programy kształcenia dla nowych kierunków studiów:
- Żegluga Autonomiczna na Wydziale Nawigacyjnym (studia II stopnia),
- Menedżer Żywności i Żywienia na Wydziale Zarządzania i Nauk o Jakości (studia II stopnia),
- Wentylacja, Klimatyzacja oraz Pompy Ciepła na Wydziale Mechanicznym (studia I stopnia).
Uczelnia planuje również zmodyfikować programy kształcenia na Wydziale Elektrycznym (dla kierunków Elektrotechnika oraz Elektronika i Telekomunikacja), Wydziale Mechanicznym (Mechanika i Budowa Maszyn) oraz Wydziale Nawigacyjnym (Nawigacja i Transport).
Bezpośrednie korzyści z realizacji projektu odniesie 300 studentów nowo tworzonych lub modyfikowanych programów oraz 70 osób z kadry akademickiej. Długofalowo uczelnia dąży do tego, aby dostosować swój system kształcenia do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji. Widzi w tym pewną ścieżkę do przygotowania absolwentów, którzy z energią i bez obaw będą odpowiadać na najpilniejsze wyzwania stawiane przez zmieniający się rynek pracy.
– Poprzez odpowiednio dobrane zadania projektowe, warsztaty i pracę zespołową nasi studenci będą mieli sposobność do rozwinięcia umiejętności praktycznych i kompetencji miękkich. Ale to nie wszystko. Chcemy, żeby pozyskali cenione przez rynek pracy kompetencje zawodowe potwierdzone certyfikatem i poznali realia pracy w zawodzie dzięki możliwości uczestniczenia w stażach i wizytach studyjnych, kursach czy szkoleniach – wskazuje kierownik projektu.
– Jestem przekonany, że zajęcia na Uniwersytecie Morskim staną się jeszcze ciekawsze, ponieważ przedstawiciele kadry akademickiej, poprzez współpracę z otoczeniem gospodarczym, będą przekazywać wiedzę dostosowaną do zmieniających się realiów rynku pracy i rozumieć jego potrzeby, tak aby sprostać oczekiwaniom studentów. Rozwiną też swoje umiejętności dotyczące przetwarzania i prezentacji materiałów dydaktycznych. Zależy nam także na tym, żeby dydaktycy wzmocnili swoje kompetencje cyfrowe i umiejętności w odniesieniu do transformacji klimatycznej, projektowania uniwersalnego i innych kwestii merytorycznych – dodaje dr hab. Sambor Guze, prof. UMG.
Strefa Biznesu: Polska istotnym graczem w sektorze offshore
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?