Vision Express wprowadzał w błąd klientów. Zapłaci karę

PB
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Szymon Starnawski
Popularna sieć sklepów optycznych wprowadzała w błąd klientów - uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Vision Express musi zapłacić ponad 194 tysiące złotych kary.

W grudniu 2015 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał winnym firmę Vision Express. Sąd uznał, że spółka stosuje praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Spółka odwołała się od decyzji sądu, ale nic to nie dało. Musi zapłacić karę.

Zdaniem UOKiK przedsiębiorca informował w reklamach telewizyjnych, że klient Vision Express przy zakupie okularów dostanie za darmo jeszcze dwie pary. W rzeczywistości otrzymywał kupon ze zniżką na zakup kolejnej pary. Prezes urzędu nałożył na spółkę karę pieniężną w wysokości ponad 194 tys. zł. Sąd Apelacyjny w całości podzielił stanowisko prezesa UOKiK i oddalił apelację spółki. Sąd stwierdził, że urząd uwzględnił okoliczności łagodzące i prawidłowo wyliczył wysokość kary.

Mowa o reklamie telewizyjnej z 2013 roku, gdy Vision Express wprowadził ofertę "3 w 1". - Widzisz różnicę? Tylko w Vision Express masz soczewki w cenie oprawek. Vision Express – najlepsze ceny. A teraz, kupując okulary, dostajesz gratis jeszcze dwie pary. Sprawdź nas - słyszeliśmy w reklamie emitowanej w kilku kanałach telewizyjnych o ogólnopolskim zasięgu.

Firma Vision Express tłumaczyła się m.in., że "język reklamy jest specyficzną formą przekazu, charakteryzującą się skrótowością i naturalnym uwypuklaniem cech, które reklamodawca uznaje za atrakcyjne dla odbiorcy. Według Przedsiębiorcy kwestionowany przekaz reklamowy nie zawierał informacji nieprawdziwych, a odesłanie do powszechnie dostępnego regulaminu dawało każdemu klientowi możliwość zapoznania się ze szczegółami oferty" - czytamy w decyzji prezesa UOKiK z lipca 2014 roku.

UOKiK uznał, że Vision Express naruszyło dobra konsumenta do uzyskania rzetelnej i jednoznacznej informacji. Zdaniem prezesa UOKiK, naruszenie tak rozumianych dobrych obyczajów nastąpić może właśnie wskutek przekazania informacji mogących wprowadzać konsumenta w błąd co do rzeczywistych warunków korzystania z promocji „3 w 1”. Pod wpływem rozpowszechnianych reklam przeciętny konsument mógł nabrać mylnego wyobrażenia o istotnych cechach tej oferty i
podjąć decyzję dotyczącą umowy, której w przypadku posiadania pełnej wiedzy o warunkach sprzedaży, mógłby nie podjąć. Zakwestionowana reklama mogła zatem zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy i naruszała dobre obyczaje.

Zobacz też: W jaki sposób oczy pomagają nam zachować równowagę?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Vision Express wprowadzał w błąd klientów. Zapłaci karę - Gazeta Wrocławska

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu