Christmas Barometer 2016 to trzecia odsłona największego międzynarodowego badania Grupy Ferratum, porównującego świąteczne wydatki w 20 krajach Europy i Wspólnoty Narodów. W badaniu wzięło udział ponad 13 tysięcy gospodarstw domowych.
W porównaniu z dwiema poprzednimi edycjami Barometru Grupy Ferratum różnice między poszczególnymi krajami ulegają zatarciu. Połowa gospodarstw domowych ma zamiar przeznaczyć na tegoroczne Święta tyle samo, co w zeszłym roku, podczas gdy 6proc gospodarstw przewiduje większe wydatki.
Czytaj też:
https://strefabiznesu.pl/zmiana-swiatecznych-trendow-prezenty-kupujemy-przez-internet/ar/c3-11572976
Rozrzutny jak Niemiec, skąpy jak Holender
Według danych Barometru poziom konsumpcji w Wielkiej Brytanii spada w porównaniu do ubiegłego roku. Podczas gdy w 2015 roku Brytyjczycy planowali wydatki świąteczne stanowiące 38,5 proc przychodu ich gospodarstw domowych, w tym roku liczba ta wynosi zaledwie 23 proc.
Z kolei Niemcy konsumują więcej niż jakikolwiek inny kraj Europy. Mieszkańcy kraju będącego największą potęgą gospodarczą w Europie są skłonni w tym roku przeznaczyć na wydatki świąteczne powyżej 30 proc przychodu rodziny. Liczba ta przewyższa o około 10 proc wydatki przeciętnej rodziny we wszystkich 20 krajach biorących udział w badaniu.
Co zaskakujące, zaraz za Niemcami plasują się małe państwa bałtyckie, Litwa i Estonia, podczas gdy najbardziej oszczędni konsumenci zamieszkują kraje takie jak Norwegia, Finlandia i Holandia. Te bogate społeczeństwa na tegoroczne wydatki świąteczne przeznaczą mniej niż 5 proc dochodu gospodarstw domowych.
Dla przykładu w Finlandii – kraju, z którego wywodzi się Grupa Ferratum – gospodarstwa domowe przeznaczają na świąteczne zakupy około 15 proc dochodu netto, natomiast w sąsiedniej Szwecji liczba ta jest znacznie wyższa i stanowi 20 proc.
- Niezwykle cieszy nas fakt, że Europejczycy mogą pozwolić sobie na organizację Świąt na poziomie przynajmniej tak dobrym, jak w zeszłym roku. – mówi Krzysztof Przybysz, Country Coordinator Ferratum Bank.
Brytyjczycy kupują przez internet
Nawet trzy czwarte świątecznych zakupów jest wciąż dokonywane drogą tradycyjnych kanałów sprzedaży, jednak udział zakupów internetowych wciąż wzrasta. Według danych Barometru wskaźnik zakupów online przeciętnego gospodarstwa domowego w ciągu ostatniego roku wzrośnie z 21,6 proc do 24,5 proc.
W przypadku zakupów internetowych niekwestionowanym liderem jest Wielka Brytania. Powyżej 40 proc zakupów świątecznych Brytyjczyków zostanie zrobionych przez internet. Powyżej europejskiej średniej (24 proc) znajdują się również kraje: Holandia, Szwecja, Francja, Czechy, Polska i Niemcy.
Bułgar czeka na odzież, Francuz na grę
Wśród najczęściej wybieranych prezentów gwiazdkowych wymieniane są, podobnie jak w ubiegłych latach, zabawki i gry (20 proc), odzież (18 proc) i elektronikę użytkową (12 proc). Jednakże w porównaniu do zeszłorocznych Świąt możemy zaobserwować pewne interesujące różnice między krajami.
Tegoroczne Święta nie zapowiadają się dobrze dla wydawców. W porównaniu z rokiem ubiegłym książka spada z pozycji drugiego najpopularniejszego prezentu choinkowego (15,5proc) do wyniku zaledwie 6 proc. Książki znajdują się w grupie pięciu najpopularniejszych prezentów jedynie w Polsce (10 proc) i Czechach (8 proc).
Zgodnie ze Świątecznym Barometrem 2016 odzież jest najczęstszym wyborem Bułgarów, Hiszpanów i Kanadyjczyków. Zabawki i gry są najpopularniejsze we Francji (31 proc), Australii (26 proc) i Polsce (23 proc). Zaskakuje pozycja alkoholu w zestawieniu – zdaje się, że jest on wybierany jedynie w Kanadzie, z wynikiem 4 proc udziału w świątecznych zakupach Kanadyjczyków.
Strefa Biznesu: Coraz więcej chętnych na kredyty ze zmienną stopą
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?