Więcej czasu dla rodziny w święta wielkanocne. Wypracuj swoje sposoby na tzw. pożeraczy czasu. Jak ograniczyć czas przed smartfonem?

Mikołaj Wójtowicz
Urząd Komunikacji Elektronicznej przeprowadził badanie, według którego średnia ilość czasu spędzanego w internecie po pandemii jest wyższa średnio o godzinę, niż w okresie przed pandemią.
Urząd Komunikacji Elektronicznej przeprowadził badanie, według którego średnia ilość czasu spędzanego w internecie po pandemii jest wyższa średnio o godzinę, niż w okresie przed pandemią. unsplash
Święta wielkanocne zbliżają się wielkimi krokami. To rodzinny czas, który wymaga także przygotowań. Przeszkadzać nam mogą w tym np. media społecznościowe. Jak świadomie z nich korzystać? Jeśli dobrze je wykorzystamy – będzie to dla nas ułatwienie. Niestety wiele osób traci w nich swój czas, przez co zostaje go mniej dla rodziny lub nie wyrabiamy się w pracy i świątecznymi przygotowaniami. Podpowiadamy, jak sprawdzić, co zabiera nam czas, jak go mieć więcej i z umiarem zrezygnować social mediów.

Spis treści

Co zabiera nam czas? To tzw. czasopożeracze

Co nieproduktywnie zabiera nam czas? Czy to tylko media społecznościowe? Okazuje się, że każdy z nas może mieć zupełnie inne tzw. czasopożeracze. Mogą to być sytuacje lub czynności, które sprawiają, że czas ucieka.

Ważne jest odpowiednie priorytetyzowanie po to, aby móc zająć się tymi rzeczami, które są ważne, a zrezygnować lub zostawić na później te mniej ważne. Takimi czynnościami mniej ważnymi mogą okazać się np. media społecznościowe.

Choć nie zawsze można wyłączyć internet, bo ten jest nam potrzebny w naszej codziennej pracy, to jednak możemy zadbać o to, aby wylogować się z niepotrzebnych aplikacji i witryn internetowych. Mądre korzystanie z mediów może oznaczać włączanie ich wtedy, kiedy akurat są nam potrzebne. Warto pamiętać, że nie możemy posiadać wiedzy o wszystkim i warto zająć się tylko tym, co jest naprawdę potrzebne.

Ile czasu dziennie spędzamy w internecie?

Urząd Komunikacji Elektronicznej przeprowadził badanie, według którego średnia ilość czasu spędzanego w internecie po pandemii jest wyższa średnio o godzinę, niż w okresie przed pandemią. W 2021 r. było to ponad 4 godziny dziennie.

Według raportu „Digital 2023” serwisu WeAreSocial i platformy Hootsuite polski użytkownik internetu spędza w nim 6 godzin i 42 minuty. Z czego 2 godziny i 2 minuty przeznacza na media społecznościowe. Na początku 2023 r. w Polsce z internetu korzystało 36,68 mln osób, czyli 88,4% populacji kraju. Z socjal mediów korzysta 27,50 mln użytkowników, czyli 66,3% całej populacji.

Ten sam raport z 2022 r. podaje, na jakich urządzeniach korzystamy z internetu. Są to:

  • urządzenia mobilne – 53,3%,
  • desktop/PC – 44%,
  • tablety – 2,7%,
  • inne urządzenia (konsole, smart TV) – 0,07%.

Według badania TheNetworkEC z 2022 r. średnio 25,7 godziny spędzali miesięcznie użytkownicy TikToka na tej platformie, a użytkownicy Facebooka – 16 godzin miesięcznie. Są to dane średnie, co oznacza, że część użytkowników spędza tam zdecydowanie więcej czasu.

Od marca TikTok wprowadził nowe ograniczenia pozwalające na ściślejszą kontrolę spędzanego czasu w aplikacji. Osoby, które nie ukończyły 18. roku życia, będą posiadać limit czasu, a po godzinie włączy się automatyczna blokada. W planach jest także wprowadzenie funkcji, dzięki którym rodzice będą mogli monitorować działania swoich pociech na TikToku.

Telefon bez mediów społecznościowych? To coraz bardziej popularne

Tradycyjne telefony komórkowe od 2007 r. są wpierane przez swoich następców. Początkowo był to iPhone, następnie dołączyły do niego kolejne smartfony. Jak wynika z informacji HMD Global, producenta telefonów Nokia pokolenie Z w Stanach Zjednoczonych (urodzeni w latach 1996-2015) powraca do tego typu przestarzałych telefonów.

HMD Global w każdym z minionych miesięcy 2022 r. w samych w USA sprzedawał znaczne ilości takich telefonów. W przeciwieństwie do smartfonów m.in. posiadają klapkę, suwak lub klawiaturę. Dotychczas tego typu modele telefonów były popularne m.in. wśród budowlańców. Nokia dawała pewność, że pomimo upadku z rusztowania lub dachu, telefon wytrzyma zderzenie z gruntem.

Za rosnącym popytem na tego typu sprzęt mogą odpowiadać częściowo ruchy promujące rezygnację z używania mediów społecznościowych. Jedną z takich organizacji jest np. Luddite Club założony w 2022 r. przez nastolatków w Nowym Jorku.

Organizacje te zachęcają do poznawania i odkrywania siebie oraz świata wokół nas. Chodzi o to, by świadomie wybierać te technologie, które będą nam ułatwiać życie, a nie je utrudniać.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Coraz więcej chętnych na kredyty ze zmienną stopą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
M.
Ponad 36 mln Polaków korzysta z internetu czyli 88% populacji. To raczej pomyłka. Czy pozostałe dane w tym artykule są prawidłowe?
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu