Witold Mrozek, dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie: obsługa podatników w coraz większym stopniu odbywa się zdalnie

Norbert Ziętal
Norbert Ziętal
Witold Mrozek, dyr. Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie.
Witold Mrozek, dyr. Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie. KAS
Rozmowa z Witoldem Mrozkiem, dyrektorem Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie.

Spis treści

- Jesteśmy w trudnym okresie walki z pandemią koronawirusa. Jak w tym roku radzi sobie rzeszowska IAS?

- Mimo trudnego roku, od stycznia do sierpnia 2021 r. wykonanie dochodów budżetu państwa przez IAS w Rzeszowie wyniosło ponad 5,3 mld złotych. Największa kwota, bo ponad 2,3 mld zł to wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych. 2,1 mld zł wpływów z podatku od towarów i usług. Obsługa podatników indywidualnych, jak i przedsiębiorców w dużym stopniu odbywa się zdalnie. KAS mocno zaangażowała się w informatyzację spraw podatkowych i nowoczesną analitykę, dlatego coraz rzadziej prosimy podatników o przyjście do urzędu skarbowego. Stajemy się administracją nowoczesną i przyjazną klientowi, który wiele spraw może załatwić z urzędem skarbowym online.

- KAS wdraża wiele zaawansowanych narzędzi informatycznych. Z jakimi efektami?

- Jesteśmy też bardziej efektywni. Przykładowo System Elektronicznego Nadzoru Transportu, czyli SENT pozwala nam monitorować transport i obrót paliwami oraz innymi towarami wrażliwymi, które mogą być wykorzystane do wyłudzeń skarbowych. Wdrożenie tego systemu nie tylko ograniczyło szarą strefę, ale wpłynęło także na wzrost krajowej produkcji paliw. Ważnym elementem uszczelniania systemu podatkowego jest także JPK-VAT, czyli Jednolity Plik Kontrolny. To system, dzięki któremu możemy sprawniej przeprowadzić kontrolę.

Coraz więcej podatników rozlicza się przez Internet

- Okres pandemii był i jest trudny pod wieloma względami dla podatników i przedsiębiorców. Jak pomagaliście tym dwóm grupom?

- Postawiliśmy na wsparcie zarówno podatników, jak i przedsiębiorców. Dokładaliśmy wszelkich starań, żeby nasi klienci mieli możliwość załatwiania swoich spraw bez konieczności przychodzenia do urzędu. Obok wdrożenia e-Urzędu Skarbowego i innych form internetowego załatwiania spraw, uruchamialiśmy infolinie, które były dla podatników znaczącym wsparciem. Wdrożyliśmy nowy model obsługi klientów- rezerwację wizyty w urzędzie skarbowym, czyli załatwienie sprawy podczas bezpośredniej wizyty w urzędzie jest możliwe po jej wcześniejszym umówieniu. Wpłynęło to nie tylko na bezpieczeństwo klientów i pracowników urzędów, a także poprawiło komfort przy załatwianiu spraw.

- Jednym z dużych ułatwień jest możliwość rozliczenia swojego PIT przez Internet. Czy jest to popularna usługa?

- Tak, z roku na rok jest coraz popularniejsza. W tym roku do urzędów skarbowych na Podkarpaciu wpłynęło łącznie 955,5 tys. zeznań PIT, z czego aż 90 proc. to zeznania złożone elektronicznie ( blisko 100 tys. więcej elektronicznych rozliczeń niż rok wcześniej). Dzięki usłudze Twój e-PIT, w której KAS przygotowała wstępnie wypełnione PIT-y dla większości podatników, rozliczenie było proste, bezpieczne i nie wymagało wizyty w urzędzie skarbowym.

- A jak pomagaliście przedsiębiorcom?

- Tym, którzy wystąpili do nas z wnioskami uzasadnionymi pogorszeniem się sytuacji finansowej w czasie pandemii, zaproponowaliśmy odroczenie terminu płatności podatków, rozłożenie na raty lub ich całkowite umorzenie. Od początku 2021 r. KAS w woj. podkarpackim obsłużyła ponad 1,2 tys. takich wniosków ulgowych, w których klienci powołali się na okoliczność koronawirusa, z czego 1,1 tys. złożonych zostało właśnie przez przedsiębiorców. Wykorzystując dostępne narzędzie prawne przyznaliśmy w tym roku ponad 850 ulg na kwotę sięgającą blisko 53 mln zł.

Walka z przestępczością podatkową i graniczną

- Waszym istotnym zadaniem jest walka z przestępczością podatkową. Jak się z niego wywiązujecie?

- W pierwszej połowie tego roku, działania prowadzone przez urzędy skarbowe na Podkarpaciu oraz przez PUC-S w Przemyślu, pozwoliły wykryć nieprawidłowości przekraczające 295 mln zł. Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi analitycznych do weryfikacji informacji przesyłanych do nas przez firmy powoduje, że nie przeszkadzamy przedsiębiorcom w codziennej pracy, tylko kierujemy kontrole tam, gdzie jest to niezbędne.

- Istotnym zadaniem KAS w naszym regionie jest obsługa ruchu granicznego.

- Tak. Od stycznia do sierpnia br. funkcjonariusze Podkarpackiego Urzędu Celno-Skarbowego w Przemyślu obsłużyli w ruchu towarowym około 220 tysięcy zgłoszeń przywozowych i wywozowych, o łącznej wartości towarów przekraczającej 33 mld zł. Mimo ograniczeń w ruchu osobowym związanych z pandemią, funkcjonariusze podkarpackiej KAS odprawili 3,5 mln podróżnych, 900 tys. samochodów osobowych, 32 tys. autokarów.

- A jeżeli chodzi o walkę z przestępczością graniczną?

- Od stycznia do sierpnia w regionie udaremniliśmy wprowadzenie do nielegalnego obrotu m.in. 10 mln sztuk papierosów, ponad 3,2 tony tytoniu, 5,5 tys. litrów alkoholu. Udaremniliśmy przemyt pestycydów (ponad 700 kg/litrów), odpadów (3,7 tony), gatunków zagrożonych wyginięciem lub wykonanych z nich przedmiotów (3,3 tys. sztuk). Ponadto towarów naruszających prawo własności intelektualnej, leków, zabytków, broni i amunicji. W tym okresie, funkcjonariusze Podkarpackiego Urzędu Celno-Skarbowego w Przemyślu wszczęli ponad 840 postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwo skarbowe
i wykroczenie skarbowe i wystawili 3,6 tys. tys. mandatów karnych o wartości ponad 1,7 mln złotych. Walcząc z nielegalnym hazardem, funkcjonariusze podkarpackiej KAS zatrzymali także ponad 300 nielegalnych automatów do gier.

Inwestycje w infrastrukturę i systemy informatyczne ułatwiające odprawę graniczną

- Nie można dobrze pracować bez odpowiedniej bazy lokalowej, sprzętu czy oprogramowania. Jakie inwestycje prowadzi podkarpacka KAS?

- W 2021 r. zakończyła się kompleksowa termomodernizacja Podkarpackiego Urzędu Celno – Skarbowego w Przemyślu o wartości 3,8 mln złotych. Największą inwestycją w trakcie realizacji jest budowa nowej siedziby Oddziału Celnego w Przemyślu o wartości ponad 51 mln złotych. Infrastruktura kontrolna podkarpackiej KAS niebawem poszerzy się m.in. o kolejne wielkogabarytowe urządzenie RTG na przejściu granicznym w Budomierzu o wartości 13 mln złotych czy stacjonarny skaner do prześwietlania bagażu w Oddziale Celnym Kolejowym Przemyśl - Medyka. Na liście planowanych zadań inwestycyjnych znajdują się także m.in. prace modernizacyjne w urzędach skarbowych i Izbie Administracji Skarbowej w Rzeszowie oraz zakup sprzętu do laboratorium celno- skarbowego.

- Czym jest cyfrowa granica?

- To największe i najbardziej złożone przedsięwzięcie informatyczne, podejmowanym przez KAS na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat, nad którym pracują eksperci Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie. Ten system to nowoczesna platforma, która zintegruje wszelkie aspekty związane z odprawą na wszystkich przejściach granicznych zlokalizowanych na odcinku granicy RP stanowiącym zewnętrzną granicę Unii Europejskiej, portach lotniczych oraz wybranych portach morskich. Wdrożenie planowane jest pod koniec 2021 roku.

- Ile osób pracuje z podkarpackiej Krajowej Administracji Skarbowej?

- KAS województwie podkarpackim tworzą Izba Administracji Skarbowej w Rzeszowie, wraz z podległymi 23 urzędami skarbowymi, Podkarpackim Urzędem Celno-Skarbowym w Przemyślu oraz 14 oddziałami celnymi. W IAS w Rzeszowie i podległych jednostkach zatrudnionych jest obecnie blisko 3,3 tys. osób, w tym około 1100 funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, wykonujących głównie zadania z zakresu walki z przestępczością, obsługi obrotu towarowego z zagranicą oraz ochrony bezpieczeństwa obszaru celnego UE.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Witold Mrozek, dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie: obsługa podatników w coraz większym stopniu odbywa się zdalnie - Nowiny

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu