Rewolucja w ZUS. Nastąpi automatyzacja i robotyzacja procesów

Maciej Badowski
Opracowanie:
Derdziuk dodał, że niezależnie od rozwoju technologicznego i automatyzacji ZUS musi myśleć także o klientach, którzy są mniej zaawansowani cyfrowo.
Derdziuk dodał, że niezależnie od rozwoju technologicznego i automatyzacji ZUS musi myśleć także o klientach, którzy są mniej zaawansowani cyfrowo. Marcin Obara/ Polska Press
Prezes ZUS, Zbigniew Derdziuk, podkreśla, że sprawność ich działania wymaga zacieśnienia współpracy na wielu poziomach administracji oraz wdrażania nowych technologii. Jednocześnie zwraca uwagę, że w UE „przez wiele regulacji jesteśmy upośledzeni w konkurowaniu z USA i Chinami". – Przykładowo nie mogę wykorzystać sztucznej inteligencji do wszystkiego, bo nie zawsze wiadomo, kto ma prawa autorskie – wskazał Derdziuk.

Wyzwania Demograficzne i Stabilność Systemu Emerytalnego

Starzejące się społeczeństwo to jedno z głównych wyzwań, przed którymi stoi Europa i Polska. Zbigniew Derdziuk, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), zwraca uwagę na konieczność prowadzenia długoterminowych analiz demograficznych, które pozwalają ocenić wydolność systemu emerytalnego.

– Problemem Europy, ale także Polski, jest starzejące się społeczeństwo. Prowadzimy analizy, zarówno 5-letnie, jak i 50-letnie, zmian demograficznych w Polsce. Te analizy, zakładając odpowiedni poziom rozwoju gospodarczego, pokazują wydolność systemu emerytalnego. Ona się oczywiście zmienia, ale system jest stabilny – podkreślił Zbigniew Derdziuk, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

ZUS obsługuje rocznie około 10 proc. PKB Polski, co przekłada się na 480 mld zł. Instytucja wypłaca świadczenia dla 8 milionów emerytów, pobiera składki od ponad 3 milionów przedsiębiorstw i prowadzi konta dla 16 milionów ubezpieczonych. Dzięki rozwojowi technologii, ZUS poprawia swoją efektywność, co jest kluczowe w kontekście starzejącego się społeczeństwa.

Automatyzacja i robotyzacja procesów

ZUS jest przykładem instytucji publicznej, która skutecznie wdraża nowe technologie w celu zwiększenia efektywności. Przejęcie wypłat świadczenia 800+ przez ZUS jest jednym z przykładów, jak automatyzacja może zmniejszyć obciążenie pracowników.

– ZUS przejął wypłaty świadczenia 800+. To oznacza, że kiedyś zajmowało się tym ok. 10 tys. pracowników w gminach, dzisiaj zajmuje się tym ok. 200 osób w naszych centrach w Białymstoku i w Zambrowie. Dzięki temu, bez wzrostu zatrudnienia, ZUS mógł przejąć nowe zadania jak świadczenie Dobry Start, 800+, czy świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnością – zaznaczył prezes ZUS.

ZUS wprowadza również innowacje w zakresie obsługi i samoobsługi, oferując klientom możliwość załatwiania spraw przez telefon, e-wizyty oraz platformę PUE.

Inwestycje w Technologie

Ministerstwo Finansów jest liderem w automatyzacji i robotyzacji procesów, co stanowi inspirację dla ZUS. Marta Niżałowska-Pactwa, dyrektor generalna Ministerstwa Finansów, chwali ZUS za wdrożenie programu Aktywny Rodzic.

– Pochwaliłam ZUS za Aktywnego Rodzica, ponieważ zrobili to w szybkim tempie i na wysokim poziomie pod względem jakości – powiedziała Marta Niżałowska-Pactwa.

Program Aktywny Rodzic umożliwia składanie wniosków o świadczenia wyłącznie przez internet, co jest kolejnym krokiem w kierunku cyfryzacji usług publicznych. W styczniu 2025 roku ZUS wypłacił w ramach tego programu ponad 1,5 mld zł.

Wyzwania technologiczne i regulacyjne

Automatyzacja i robotyzacja procesów to nie tylko sposób na zwiększenie efektywności, ale także wyzwanie regulacyjne. Prezes ZUS zwraca uwagę na ograniczenia związane z regulacjami UE, które mogą utrudniać konkurowanie z USA i Chinami.

W UE przez wiele regulacji jesteśmy upośledzeni w konkurowaniu z USA i Chinami. Musimy to rozwiązać. Przykładowo nie mogę wykorzystać sztucznej inteligencji do wszystkiego, bo nie zawsze wiadomo, kto ma prawa autorskie. Problemem jest także brak chmury publicznej, kalkulacji kosztów lub model wyceny i nabycia praw autorskich – wskazał Zbigniew Derdziuk.

Pomimo wyzwań, ZUS nie zapomina o klientach mniej zaawansowanych cyfrowo, oferując im tradycyjną obsługę w placówkach.

– Technologia wspiera obsługę w okienku, bo kiedy klient przyjdzie do nas, to pracownik, który go obsługuje, ma wszystkie dane od razu po naciśnięciu klawisza. Dzięki temu może sprawnie i kompleksowo obsłużyć tego klienta – podkreślił prezes ZUS.

Dzięki połączeniu nowoczesnych technologii z tradycyjnymi metodami obsługi, ZUS stara się sprostać oczekiwaniom wszystkich klientów, jednocześnie zwiększając swoją efektywność i konkurencyjność.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu