Wodór już napędza transport. Co z przemysłem i energetyką?

Grzegorz Gajda
Uczestnicy debaty wodorowej: widzimy potrzebę przyspieszenia i uruchomienia inwestycji.
Uczestnicy debaty wodorowej: widzimy potrzebę przyspieszenia i uruchomienia inwestycji. Grzegorz Gajda
Jaka jest rola wodoru w dekarbonizacji przemysłu, ciepłownictwie i budowie niezależności energetycznej? Jak potencjał branży odpowiada na potrzeby gospodarki? Czy zielony wodór może być podstawą polskiej energetyki? Jakie warunki trzeba spełnić, by na bazie wodoru zbudować nową gałąź gospodarki? Czy projekty wodorowe mogą być rentowne? Między innymi na te pytania odpowiadali uczestnicy panelu „Wodór i gospodarka wodorowa” podczas Energy Days 2024.
  • Najważniejsze wnioski z dyskusji na temat wykorzystania wodoru w polskiej gospodarce.
  • Zakres zastosowania wodoru w gospodarce jest ogromny. Obejmuje transport, przemysł chemiczny, stalowy, cementowy, ceramiczny, szklany, a w każdym z nich wodór ma inne zastosowanie.
  • Bariery w rozwoju gospodarki wodorowej to magazynowanie i transport. Szansą są źródła rozproszone, które mogą być najważniejszym narzędziem dekarbonizacji i bezpieczeństwa energetycznego.
  • Polska ma ogromy potencjał, ale potrzebuje unijnego wsparcia, by stworzyć warunki produkcyjne i dotacje podobne do tych, jakie mają np. kraje Półwyspu Iberyjskiego. W Polsce koszt produkcji jednego kilograma wodoru przekracza 11 euro a poziom wsparcia – jedynie 0.5 euro. Wsparcie unijne jest warunkiem utrzymania konkurencyjności polskiego przemysłu.

W dyskusji w Katowicach na temat wodoru uczestniczyli:

  • Magdalena Jarkulisz, dyrektor Departamentu Ropy, Gazu i Gospodarki Wodorowej, w Ministerstwie Przemysłu
  • Agnieszka Ozga, dyrektorka Pionu Transformacji Energetycznej GAZ-SYSTEM
  • Robert Adamczewski, Head of the Development European Energy Polska
  • Marek Jedziniak, kierownik ds. Badań i Rozwoju, Biogas System SA
  • Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych ORLEN SA
  • Andrzej Szalek, Advisor to the Board Toyota Central Europe
  • Tomoho Umeda, prezes Hynfra P.S.A.

Podział kompetencji

„Zarządzanie wodorem" zostało w Polsce podzielone pomiędzy dwa ministerstwa. Ministerstwo Klimatu i Środowiska zajmuje się technologiami wodorowymi, natomiast Ministerstwo Przemysłu szeroko rozumianą gospodarką wodorową.

- Ustalamy z Ministerstwem Klimatu szczegółowe zakresy tematyczne strategii wodorowej. Pracujemy nad projektem rozporządzenia ministra przemysłu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać stacje wodoru i ich usytuowanie. Jesteśmy na etapie konsultacji, ale prace bardzo przyspieszają – zadeklarowała dyrektor Magdalena Jarkulisz.

Wodór paliwem przyszłości

Najważniejsze są efekty środowiskowe dlatego kluczowa kwestia to wykorzystanie wodoru nisko i zeroemisyjnego w przemyśle. Konieczne jest stworzenie biznesowi ekonomicznych możliwości zamiany powszechnego dziś wodoru szarego na odnawialny.

- Jeżeli mowa o transporcie to wodór jest paliwem teraźniejszości, a nie przyszłości. Wystarczy wspomnieć zbudowane przez nas stacje i zasilanie autobusów miejskich. Nie mamy tutaj poważnych wyzwań technologicznych. O szerokim zastosowaniu wodoru w transporcie decyduje wyłącznie uzasadnienie biznesowe - powiedział Grzegorz Jóźwiak.

Jednak, zdaniem dyrektora Orlenu, na zastosowanie wodoru w energetyce trzeba będzie poczekać jeszcze kilkanaście lat.

Dekarbonizacja ciężkiego transportu i przemysłu

Polski rynek jest perspektywiczny. Jesteśmy bardzo dużym producentem szarego wodoru, a pod względem zużycia znajdujemy się w pierwszej światowej trójce. Jednym z największych wyzwań jest opłacalność, ale wielu światowych producentów wykorzystuje już wodór. Dzięki niemu mamy meble albo nawet klocki światowego potentata.

- Niektóre gałęzie przemysłu są w stanie zaakceptować nawet wyższe ceny po to, żeby dostosować produkcję do współczesnych wymogów. Wiodącym klientem będzie jednak na pewno przemysł transportowy, myślę głównie o transporcie morskim i lotniczym – Robert Adamczewski.

Perspektywy rynku biogazu

W Polsce mamy niedoceniony surowiec w postaci biogazu. Możemy produkować do 8 miliardów metrów sześciennych, ale tego potencjału nie wykorzystujemy. Dla porównania: Niemcy mają 10 000 biogazowni – Polska 200. W Niemczech działa 200 biometanowni – w Polsce ani jedna.

- Perspektywy są duże, bo mamy mnóstwo surowców rolniczych, które powinniśmy fermentować i przetwarzać na surowce odnawialne. Przede wszystkim musimy sobie uświadomić, że z biogazu możemy produkować wodór. Problemem są ciągle koszty produkcji i brak sieci przesyłowych. Jeszcze jedno porównanie do Niemiec. Mają 1000 km sieci przesyłowych wodoru. W Polsce nie ma ich wcale – dodaje Marek Jedziniak.

Przygotowania wodorowej mapy Polski

Działania Unii Europejskiej ukierunkowane na przygotowanie rynku do zmiany opierają się na pakiecie gazowo–wodorowym. Cele w zakresie produkcji i importu zielonego wodoru są ambitne. Określa je rok 2030 oraz 10 miliardów ton wodoru produkowanego w Unii Europejskiej i 10 milionów ton wodoru importowanego.

- Stawiamy na rozwój systemu przesyłowego w Polsce. Dekarbonizacja wymaga stabilnych dostaw wodoru. Rynek bardzo dynamicznie się zmienia, co zauważamy w coraz większej i zgłaszanych potrzebach. Zgłosiło się do nas ponad zainteresowanych 60 podmiotów i w tej chwili jesteśmy na etapie finalnej oceny i wniosków. Jeżeli mamy rzeczywiście przygotować sieć przesyłową dla wodoru to w najbliższych latach czeka nas ciężka praca – powiedziała Agnieszka Ozga.

Jak powinien wyglądać rynek?
W Polsce mamy dwie perspektywy rozwoju. Pierwsza zakłada produkcję scentralizowaną, przesyłaną wielkimi strumieniami. Druga zaś - wytwarzanie rozproszone, w różnych miejscach naraz i zużycie wodoru najbliżej jego miejsca wytworzenia.

- Dziś te perspektywy się ze sobą kolidują. Jestem przerażony tym, że staramy się ująć to w regulacje, które zakłócają rozwój. Regulacje powinny być elastyczne, otwarte na nowe rozwiązania – uważa prezes Tomoho Umeda.

Jak wygląda rynek samochodowy?
W tej chwili najlepiej sprzedaje się napęd hybrydowy.

- Badamy, dlaczego napęd wodorowy nie rozwija się tak szybko. Rozwój infrastruktury jest tutaj kluczowy. Ale nie czekamy biernie. Inwestujemy w kolejne generacje samochodów wodorowych, ponieważ nie zatruwają środowiska, a nawet oczyszczają powietrze – mówi Andrzej Szalek.

Regulacje europejskie

Na poziomie europejskim odpowiednie regulacje powstały na przełomie 2023/2024. Zostały przyjęte dyrektywy określające cele nakładane na przemysł. Aby Polska mogła te cele zrealizować, potrzebuje rewizji swoich strategii i środków na transformację energetyczną i zbudowanie nowej gałęzi gospodarki.

- Nadal widzimy potrzebę przyspieszenia działań, decyzji o wielkich inwestycjach w infrastrukturę paliw alternatywnych. Do dzisiaj brak programów krajowych, które mogłyby dystrybuować notyfikowane europejskie środki i umożliwić rozpoczęcie realizacji tych projektów. W Polsce jesteśmy w takiej szerokości geograficznej, że koszt produkcji wodoru nie będzie najniższy w Europie. Produkcji tylko i wyłącznie wodoru odnawialnego może nam nie wystarczyć, aby zachować konkurencyjność przemysłu, więc postulujemy, żeby zachować wsparcie dla wielkoskalowej produkcji wodoru – dodaje Grzegorz Jóźwiak.

Dyrektor nazywa to postulatem neutralności technologicznej, która umożliwi wykorzystywanie wszystkich technologii, które pozwalają na redukcję emisji dwutlenku węgla.

- Jeżeli mówimy o przemyślanej konkurencyjności, to warto odrobić lekcję, mocno zaznaczyć nasz głos w Komisji Europejskiej i powalczyć o konkurencyjność naszego przemysłu – podsumował dyskusję dyrektor Jóźwiak.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu