Wzrost zadłużenia w branży hotelarskiej
Branża hotelarska w Polsce zmaga się z rosnącym zadłużeniem, które na koniec listopada 2024 roku wyniosło 1,1 miliarda złotych – wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Za zdecydowaną większość nieuregulowanych zobowiązań odpowiadają duże podmioty, w tym hotele, których przedawnione tytuły należności spadły o 3,5 proc. w skali roku, ale wciąż pozostają na bardzo wysokim poziomie. Liczba zadłużonych hoteli wzrosła z 888 do 989, co stanowi wzrost o około 11 proc.
Liczba zadłużonych "obiektów noclegowych", takich jak ośrodki kolonijne, kwatery dla gości, bungalowy oraz schroniska młodzieżowe i górskie, również wzrosła z 764 do 886. Ich łączne zadłużenie osiągnęło 114,4 miliona złotych. W sektorze "pozostałych obiektów noclegowych", obejmującym domy studenckie, internaty, bursy szkolne, hotele robotnicze oraz bloki mieszkalne, przeterminowane zadłużenie wyniosło 10,2 miliona złotych, a liczba zadłużonych firm wzrosła z 92 do 114.
Poprawa w branży turystycznej
Mimo trudnej sytuacji w hotelarstwie, branża turystyczna zanotowała pewną poprawę. Na koniec listopada 2024 roku zaległe zadłużenie wyniosło 56,8 miliona złotych, co oznacza spadek w porównaniu do 65,9 miliona złotych rok wcześniej.
– Stać za tym ma m.in. przekierowanie zainteresowania turystów w okresie zimowym na kierunki z cieplejszym klimatem – ocenili autorzy raportu.
Zmiana preferencji turystów, którzy coraz częściej wybierają cieplejsze destynacje, może być jednym z czynników wpływających na poprawę sytuacji finansowej w turystyce.
Plany Polaków na zimowe wyjazdy
Z badania przygotowanego dla Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor wynika, że 31 proc. Polaków planuje zimowy wyjazd, jednak tylko 12 proc. zamierza zrealizować go w czasie szkolnych ferii. Ponad połowa Polaków (54 proc.) sfinansuje zimowe wyjazdy z oszczędności, co stanowi wzrost o 19 punktów procentowych w porównaniu do 2023 roku. Z kolei 46 proc. pokryje koszty z bieżących dochodów. Tylko 5 proc. badanych planuje skorzystać z pożyczek, co jest spadkiem o 6 punktów procentowych w porównaniu z sytuacją sprzed dwóch lat.
Osoby wyjeżdżające na ferie zimowe najczęściej wybierają samodzielnie organizowane wyjazdy krajowe (53 proc.), a w drugiej kolejności wizyty u rodziny (33 proc.). Na kolejnych miejscach znajdują się zagraniczne wyjazdy organizowane samodzielnie (16 proc.) oraz te realizowane za pośrednictwem biur podróży lub innych wyspecjalizowanych podmiotów (10 proc.).
Preferencje wyjazdowe Polaków
Zgodnie z wynikami badania, 30 proc. ankietowanych osób planujących zimowy urlop zdecyduje się na ofertę zagraniczną. Spośród nich 67 proc. wybiera kierunki o cieplejszym klimacie niż Polska.
Badanie "Wydatki i kierunki wyjazdów Polaków w ferie zimowe" zostało zrealizowane metodą CAWI przez Quality Watch na zlecenie BIG InfoMonitor, na próbie 1068 Polaków w wieku powyżej 18 lat, w styczniu 2025 roku.
Zadłużenie w branży hotelarskiej i turystycznej w Polsce nadal rośnie, ale istnieją pewne oznaki poprawy, szczególnie w sektorze turystycznym. Zmieniające się preferencje wyjazdowe Polaków, którzy coraz częściej wybierają cieplejsze destynacje, mogą wpłynąć na dalsze zmiany w tej branży. Warto obserwować, jak te trendy będą się rozwijać w nadchodzących miesiącach.
źródło: PAP
