Wartość znanego biura turystycznego wzrosła o 500 proc. Turystyka ma się świetnie u progu ferii

Marek Knitter
Polska ma coraz lepszą bazę turystyczną. Na zdjęciu ośrodek narciarski Polana Szymoszkowa w Zakopanem.
Polska ma coraz lepszą bazę turystyczną. Na zdjęciu ośrodek narciarski Polana Szymoszkowa w Zakopanem. Marcin Szkodzinski
Z okazji startu ferii zimowych w roku szkolnym 2024/2025 postanowiliśmy się przyjrzeć sytuacji wybranych, znanych firm z sektora turystycznego. Spółki turystyczne z Giełdy Papierów Wartościowych rosną dzięki zainteresowaniu usługami przez klientów.

Spis treści

Zdaniem ekspertów Polska ma wiele do zaoferowania swoim obywatelom. Poza tym, okazało się, że choć inflacja wciąż daje im się we znaki to jednak nie oszczędzają aż tak bardzo na swoich planach wyjazdowych. Ferie zimowe będą kolejną okazją do sprawdzenia jak Polska przyciąga rzeszę turystów.

Z tej okazji postanowiliśmy się przyjrzeć sytuacji wybranych znanych firm z sektora.

Rainbow Tours oraz Novaturas (spółka operująca przede wszystkim na rynku litewskim) to dwie spółki notowane na głównym rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, które oferują organizację wycieczek dla swoich obywateli.

Pierwsza z nich od dłuższego już czasu raportuje bardzo dobre wyniki sprzedażowe. Według ostatnich danych skonsolidowane przychody Grupy Rainbow Tours ze sprzedaży (bez wyłączeń konsolidacyjnych) za listopad 2024 roku wyniosły 211,2 mln zł, co oznaczało wzrost o ok. 11,6 proc. rdr. Natomiast narastająco za okres styczeń-listopad wyniosły one 3 895,6 mln zł, co oznacza wzrost aż o 22,9 proc. rdr.

Rainbow Tours to operator turystyczny zajmujący się sprzedażą własnych imprez turystycznych, pośrednictwem w sprzedaży imprez turystycznych innych touroperatorów, biletów lotniczych, autokarowych, promowych. Spółka zadebiutowała na GPW w 2007 r.

Na początku 2024 roku akcje spółki były wyceniane na blisko 60 zł. Obecnie jest to około 125 zł.

Enter Air to polskie prywatne linie lotnicze, które oferują swoje usługi operatorom turystycznym. Jest to firma, która również korzysta na poprawie zainteresowania wycieczkami zagranicznym przez rodzimych klientów. Po 9 miesiącach 2024 r. spółka zanotowała 2,35 mld zł przychodów, o 13 proc. więcej niż w tym okresie 2023 r. a zysk netto wyniósł 161,5 mln zł. Według spółki, rekordowe przychody to m.in. efekt wzrostu skali działalności. W przypadku te spółki akcje jej nie urosły tak dynamicznie jak Rainbow Tours. Na początku 2024 roku akcje Enter Air wyceniane były na 50 zł. Teraz waha się na poziomie około 55 zł.

Spółki skorzystały na ożywieniu w branży turystycznej

- Branża turystyczna na giełdzie jest reprezentowana przede wszystkim przez spółkę Rainbow Tours, Enter Air czy Novaturas. Najbardziej znana dla krajowych turystów jest oczywiście firma Rainbow Tours, która jest spółką o ugruntowanej pozycji na rynku, a jej akcje w ostatnich kilku latach bardzo mocno zyskiwały. Co też istotne najczęściej zapowiadane przez przedstawicieli spółki plany, zamierzenia akwizycyjne oraz dynamiki wynikowe były realizowane. Obecnie akcje Rainbow Tours zachowują się całkiem przyzwoicie, jednak skala dynamiki wzrostu po ponad 500-procentowym podbiciu w ostatnich latach wyraźnie zmalała. Wydaje się iż rynek przyjął obecną wyceną blisko fair value i stara się wyszukiwać inne spółki z potencjałem wzrostu. Jeżeli chodzi o Enter Air to ceny akcji na GPW w tym roku nie notują większych zmian, ale w ciągu ostatnich 24-miesięcy wycena emitenta podbiła o ponad 70 proc. Spółka korzystała na ożywieniu w branży turystycznej. Rynek skupia się na analizie umów przewozowych z operatorami turystycznymi taki właśnie jak Rainbow Tours , TUI czy Coral travel – powiedział Strefie Biznesu Konrad Ryczko analityk Domu Maklerskiego BOŚ.  

Polacy coraz częściej wybierają swój własny kraj jako cel turystycznej wyprawy

Polska turystyka bardzo szybko nadrabia zaległości w tej branży. Aby dorównać Chorwacji to jeszcze nam nieco brakuje, ale warto zauważyć, że nasi obywatele coraz częściej wybierają wewnętrzną turystykę.

- Powtarzają się opinie, że Polacy wolą wyjazdy zagraniczne, ale dane pokazują co innego. Wynika z nich, że 60 proc. Polaków spędza wakacje w kraju. A z kolei 60 proc. z tych co wyjeżdżają dzielą urlop na zagraniczny i krajowy. Zwiedzając zagranicę coraz częściej też doceniają Polskę. Gospodarka turystyczna przynosi od 4 do 7 procent. PKB w kontrze do rolnictwa na poziomie 2-3 proc., a sport to 2 proc. Generujemy więc spory procent dla polskiej gospodarki - powiedziała Strefie Biznesu w programie Obserwator Gospodarczy, Małgorzata Jaszkiewicz, dyrektorka ds. public affairs Zdrojowa Invest & Hotels.

Więcej o branży turystycznej w Polsce w poniższym nagraniu wideo:

od 7 lat

Według ekspertki warto też zauważyć, że każda złotówka wydana w branży turystycznej generuje blisko 4,5 zł wartości dodanej w całej gospodarce.

Największe walory turystyczne Polski to nie tylko przyroda i zabytki. Nasza baza hotelowa czy agroturystyka spełniają światowe standardy.

Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu