Zakaz lotów nad Rosją i Ukrainą. Podróżujący muszą korzystać z alternatywnych tras. Jak wojna Rosja-Ukraina wpływa na turystykę?

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Ekspertka tłumaczy, że samoloty kursujące z polskich lotnisk na wchód Europy i do Azji latają alternatywnymi, bezpiecznymi trasami.
Ekspertka tłumaczy, że samoloty kursujące z polskich lotnisk na wchód Europy i do Azji latają alternatywnymi, bezpiecznymi trasami. fot. pixabay
Rosja poinformowała o zamknięciu swojej przestrzeni powietrznej dla linii lotniczych z 36 krajów, w tym z Polski. Wcześniej władze Ukrainy zdecydowały się na taki krok. Jak turystyka odczuwa wojnę, która toczy się w Ukrainie? – Niektóre linie lotnicze już na początku lutego zmieniły trasy przelotów, czego klienci nie odczuli w żaden sposób – tłumaczy nam ekspertka. Jednocześnie dodaje, że samoloty kursujące z polskich lotnisk na wchód Europy i do Azji latają alternatywnymi, bezpiecznymi trasami. Z kolei Biuro Prasowe Urzędu Lotnictwa Cywilnego poinformowało nas, że loty, poza tymi, których trasa przebiega nad terytorium Ukrainy i Federacji Rosyjskiej są realizowane normalnie.

– 24 lutego 2022 r. władze Ukrainy zamknęły swoją przestrzeń powietrzną dla lotów cywilnych. Oznacza to, że obecnie samoloty nie przelatują nad terytorium tego kraju. Linie lotnicze zawiesiły czasowo połączenia z Ukrainą, a standardowe trasy przelotów do innych państw zostały zmienione – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Marzena German, Wakacje.pl.

Zakaz lotów nad Rosją

Kilka dni później Rosja zamknęła swoją przestrzeń powietrzną dla linii lotniczych z 36 krajów, w tym wszystkich 27 członków Unii Europejskiej. Ruch ten ma stanowić odpowiedź na sankcje związane z agresją tego kraju na Ukrainę. Loty z tych krajów mogą w wyjątkowych okolicznościach zostać dopuszczone, jeśli uzyskają specjalną zgodę rosyjskiego urzędu lotniczego lub Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Federacja Rosyjska oczekuje, że zakazy lotów zaszkodzą liniom lotniczym, które latają nad największym krajem na świecie, aby dostać się z Europy do Azji.

– Zamknięta jest też przestrzeń powietrzna nad Rosją. Niektóre linie lotnicze już na początku lutego zmieniły trasy przelotów, czego klienci nie odczuli w żaden sposób. W zależności od trasy czas przelotu wydłużył się nieznacznie, o 10-15 minut – mówimy o lotach do basenu Morza Śródziemnego – mówi ekspertka.

Alternatywne trasy przewoźników

Jak wyjaśnia, samoloty kursujące z polskich lotnisk na wchód Europy i do Azji latają alternatywnymi, bezpiecznymi trasami. – Wyjazdy organizowane przez biura podróży działające w Polsce odbywają się planowo – zaznacza i dodaje, że w programach znajdują się zarówno wyjazdy do dalekich krajów, jak i do państw basenu Morza Śródziemnego.

Z kolei biuro prasowe ULC w imieniu Kariny Lisowskiej rzecznika prasowego Urzędu Lotnictwa Cywilnego poinformowało nas, że loty, poza tymi, których trasa przebiega nad terytorium Ukrainy i Federacji Rosyjskiej są realizowane normalnie.

– Linie lotnicze, zgodnie z opublikowanym przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej NOTAM-em omijają przestrzeń powietrzną nad terenami objętymi działaniami wojennymi – wyjaśniono w przesłanej odpowiedzi.

Jednocześnie przypomniano, że "ostateczna decyzja odnośnie do lotu należy do przewoźników lotniczych, którzy powinni ocenić ryzyko jego wykonania w zakresie bezpieczeństwa". – Dlatego też w przypadku wątpliwości odnośnie do lotu sugerujemy kontakt z daną linią lotniczą – dodano.

– Na wypoczynek możemy polecieć na przykład do Egiptu, Turcji, Hiszpanii, na Maltę, do Dominikany, Meksyku, na Kubę, do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, na Malediwy, Zanzibar i do innych egzotycznych kierunków. Na miejscu świadczenia realizowane są zgodnie z informacjami zawartymi na umowie o imprezę turystyczną – wyjaśnia z kolei German.

Restrykcje lotnicze wobec Federacji Rosyjskiej

Jak czytamy na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego, na podstawie Rozporządzenia Rady (UE) 2022/334 Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wydała NOTAM informujący o rozszerzeniu restrykcji lotniczych wobec Federacji Rosyjskiej od 28 lutego 2022 r.

Zakaz wlotu, wylotu lub tranzytu w polskiej przestrzeni powietrznej dotyczy:

  • wszystkich statków powietrznych będących własnością, czarterowanych lub wykorzystywanych w przewozie lotniczym przez obywateli Federacji Rosyjskiej
  • przewoźników lotniczych posiadających certyfikat AOC wydany przez władzę lotniczą Federacji Rosyjskiej

Wyjątek stanowią:

  • loty o statusie HUM, SAR
  • loty powrotne wynajętych statków powietrznych, dla których wydana została zgoda polskich władz lotniczych,
  • przypadki lądowania awaryjnego lub przelot awaryjny.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu