Zakaz wjazdu do Krakowa dla ciężarówek? Najpierw otwarcie północnej obwodnicy miasta

Piotr Tymczak
Władze Krakowa przeanalizują, czy po wybudowaniu Północnej Obwodnicy wprowadzić zakaz wjazdu dla ciężarówek.
Władze Krakowa przeanalizują, czy po wybudowaniu Północnej Obwodnicy wprowadzić zakaz wjazdu dla ciężarówek. Andrzej Banaś/ GDDKiA
Czy w Krakowie będzie obowiązywał zakaz wjazdu ciężarówek w godzinach szczytu? Interpelację w tej sprawie do prezydenta Krakowa skierował radny Łukasz Gibała, lider Stowarzyszenia i klubu radnych Kraków dla Mieszkańców. Urząd odpowiada, że czas na analizy będzie po dokończeniu Północnej Obwodnicy Krakowa. Plany są takie, by została oddana do użytku pod koniec roku. Przejdź do GALERII, by zobaczyć postępy prac związane z budową tej drogi, która ma domknąć ring autostradowy wokół stolicy Małopolski.

W interpelacji radny Łukasz Gibała przypomniał, że co jakiś czas w debacie publicznej powraca temat wprowadzenia w Krakowie zakazu poruszania się dużych ciężarówek w godzinach szczytu, a ostatnia próba wdrożenia tego rozwiązania miała miejsce w styczniu 2020 roku, kiedy to Rada Miasta Krakowa podjęła z inicjatywy Rady Dzielnicy IV Prądnik Biały uchwałę.

"Uchwała ta – jako kierunkowa – została jednak unieważniona decyzją Wojewody Małopolskiego. Ograniczenia tonażowe w określonych porach dnia funkcjonują już w wielu miastach i wprowadzane są zwykle w drodze zarządzenia prezydenta" - napisał w interpelacji lider Krakowa dla Mieszkańców.

Ograniczenia dla ciężarówek na wzór Warszawy

Łukasz Gibała przekonuje, że cel proponowanych ograniczeń jest jasny: "To z jednej strony poprawa płynności ruchu, a z drugiej – ograniczenie emisji spalin. Rozwiązania te różnią się w szczegółach. Np. w Warszawie już od 2006 roku na terenie całego miasta w godzinach 7-10 i 16-20 nie mogą się poruszać ciężarówki o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton. Z kolei we Wrocławiu inne zasady dotyczą pojazdów o DMC 9-12 ton, a inne – powyżej 12 ton. W Krakowie, jednym z najbardziej zakorkowanych miast w Polsce, wprowadzenie takich ograniczeń wydaje się zasadne".

Lider Krakowa dla Mieszkańców zwraca uwagę, że w Krakowie problematyczne są m.in. pojazdy budowy, które w godzinach szczytu nieraz gromadzą za sobą kolumny samochodów, które ze względu na duże natężenie ruchu nie są w stanie ich wyprzedzić.

- Wyeliminowanie z ruchu w godzinach szczytu ciężarówek w znaczącym stopniu poprawiłoby płynność ruchu. A mniej pojazdów na drogach to mniej spalin, nie tylko z aut ciężarowych, ale także pozostałych, stojących w długich korkach - przekonuje radny Łukasz Gibała.

Trzeba wskazać alternatywę do tranzytu

Co na to urząd? Przyznają tam, że na podstawie Ustawy o drogach publicznych dopuszcza się wprowadzenie albo ustanowienie zakazu ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej powyżej 10 ton albo powyżej 8 ton po określonej
drodze publicznej lub jej odcinku lub w strefie obejmującej co najmniej dwie drogi publiczne lub ich odcinki, ale pod warunkiem spełnienia jednej z przesłanek, np. jeśli droga lub jej odcinek przebiega przez teren zwartej zabudowy mieszkaniowej.

Nie można wprowadzić zakazu np. na drogach publicznych lub ich odcinkach, które zostały wybudowane lub przebudowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, przez okres 5 lat od dnia oddania drogi lub jej odcinka do użytkowania.

"Obowiązujący na terenie Warszawy zakaz poruszania się pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton, w godzinach 7-10 oraz 16-20, najprawdopodobniej był możliwy do wprowadzenia dzięki istniejącemu w rejonie stolicy układowi drogowemu, gdyż tego typu ograniczenie musi być uzupełnione o wskazanie przejazdu tranzytowego dla pojazdów nieuprawnionych do wjazdu. Drogi krajowe nr 50, 60 oraz 62 stanowią właśnie taki objazd" - wyjaśniają w krakowskim magistracie.

Trzeba poczekać na dokończenie Północnej Obwodnicy Krakowa

W urzędzie zaznaczają, że budowana Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), po jej oddaniu do użytkowania będzie mogła zapewnić przejazd samochodów ciężarowych szlakami komunikacyjnymi przecinającymi Kraków bez konieczności wjeżdżania w obszar zabudowany.

"Możliwość wdrożenia zgłoszonych w interpelacji ograniczeń będzie przedmiotem ewentualnych analiz dopiero po przeanalizowaniu charakterystyki ruchu i po całkowitym domknięciu IV obwodnicy Krakowa (S52 i S7), które spowoduje ogólnie zmniejszenie ruchu w mieście" - napisano w odpowiedzi na interpelację, którą podpisał wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik.

Zwrócił też uwagę, że w Krakowie w niektórych miejscach wprowadzono ograniczenia tonażowe i zakaz ruchu pojazdów ciężarowych powyżej 16 ton, a w niektórych przypadkach 7 ton. Dotyczy to np. ulic: Wyki, Pachońskiego, Olszanickiej, Mirowskiej, Mała Góra, Babińskiego. Ponadto wokół II obwodnicy zastosowano także zakaz wjazdu pojazdów ciężarowych powyżej 7,5 tony, aby do ścisłego centrum wjeżdżały jedynie mniejsze pojazdy dostawcze.

W urzędzie wspominają również o wprowadzonych ograniczeniach na niektórych drogach dochodzących do III obwodnicy, gdzie wprowadzono zakaz wjazdu pojazdów ciężarowych powyżej 7 ton pomiędzy godz. 23 a 5 rano. Dotyczy to np. ul. Mehoffera, czy ul. Wyki - dróg okalających osiedla mieszkaniowe. Podobnie jest na Alejach Trzech Wieszczów, gdzie obowiązuje ograniczenie wjazdu pojazdów ciężarowych o masie ponad 7 ton w godzinach 23-5.

Zamienić samochód na tramwaj albo autobus

W odpowiedzi na interpelację zaznaczono również, że korki w Krakowie spowodowane są nadmierną liczba pojazdów, przede wszystkim samochodów osobowych, a istniejący układ drogowy jest niewystarczający aby taki ruch nie generował zatorów.

"Dlatego tak ważnym elementem jest promowanie komunikacji zbiorowej lub rowerowej. W dłuższej perspektywie czasowej promowanie takich środków transportu przyczyni się do zmiany nawyków mieszkańców i zmniejszenia liczby samochodów na drogach" - przekonują w urzędzie.

Zwracają tam uwagę, że wprowadzenie zakazu jaki zaproponowano w interpelacji nie wyeliminuje całkowicie ruchu pojazdów ciężarowych w Krakowie, gdyż na terenie miasta zlokalizowane są podmioty gospodarcze wykorzystujące tego typu pojazdy do prowadzenia swojej działalności. Przypominają też, że w Krakowie prowadzone są inwestycje drogowe oraz niedrogowe, które również generują ruch pojazdów ciężarowych - pod znakami zakazu widnieje tabliczka dopuszczająca do wjazdu pojazdów ze stosownym zezwoleniem zarządu drogi, nawet w godzinach obowiązującego zakazu.

Projekt CPK zostaje, jednak będzie zmodyfikowany

od 7 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu